Transportul rutier de mărfuri a înregistrat anul trecut o creştere cu 3,9% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, comparativ cu 2019, conform datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. Din totalul de 266,523 milioane tone mărfuri transportate 81,5% au fost reprezentate de transportul naţional, scrie Agerpres.
Parcursul mărfurilor a scăzut cu 9,9% comparativ cu anul 2019, chiar dacă în transport naţional a fost înregistrată creştere cu 3,6%, semnalează INS. Anul trecut, în transportul rutier naţional, 64,2% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanţe între 1-49 km, 19,8% pe distanţe cuprinse între 50-149 km şi 13,2% pe distanţe cuprinse între 150-499 km.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat o scădere cu 15,5% faţă de anul precedent, cauzată de evoluţiile negative ale tuturor componentelor. Au fost transportate 49,671 milioane de tone mărfuri, din care 83,5% în transport naţional.
În transportul maritim au fost înregistrate 47,220 milioane tone în transport internaţional, în scădere cu 11,1%. Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 30,518 milioane tone, din care 45,8% în transport naţional. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat scădere cu 8,2% faţă de anul precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 2,3%. Prin conducte petroliere magistrale au fost transportate 6,41 milioane tone mărfuri, în scădere cu 6,5% faţă de 2019, în timp ce parcursul mărfurilor s-a redus cu 8,4%. În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 40.000 tone, în scădere cu 14,6%.
Conform INS, în transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (32%) şi alte produse minerale nemetalice (19,3%), iar în transportul feroviar ponderile cele mai semnificative au fost deţinute de diviziunile cocs, produse rafinate din petrol (23,0%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (17,8%).
În transportul maritim, cele mai importante ponderi în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (35,1%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (17,9%), iar în transportul pe căi navigabile interioare la diviziunile minereuri metalifere şi alte produse de minerit şi exploatare de carieră; turbă; uraniu şi thoriu (43,3%) şi produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit (32,3%).
Anul trecut, în transportul rutier de mărfuri, mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat 56,8% din total, iar în ceea ce priveşte destinaţia, 18,5% din total mărfuri au fost înregistrate în transport internaţional.
În transportul rutier internaţional de mărfuri, 92,9% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene şi 91,8% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinaţie state membre ale UE. Cele mai mari cantităţi de mărfuri au provenit din Germania (21,8%), Ungaria (15,7%) şi Italia (10,2%), iar în ceea ce priveşte încărcările, 20,1% din volumul mărfurilor au avut ca destinaţie Germania, 14,8% Italia şi 11,9% Ungaria