Autobuzul electric din seria e-ATA de 12 metri lungime, care va asigura traficul de călători în Timișoara și Brașov, după o licitație de 35 milioane de euro, dezvoltat de turcii de la Karsan, și-a plimbat primii călători în București, oraș aflat pe harta turneului organizat în Europa, prima oprire fiind România. Lansat în luna septembrie, e-ATA 12 a fost deja testat de către public în mai multe orașe din România printre care Timișoara, Jimbolia, Brașov, Slatina, Sibiu, Piatra Neamț sau Focșani.
Seria e-ATA a fost lansata pe piață pentru a satisface necesarul de autobuze verzi pentru reducerea poluării în marile aglomerări urbane. Cu dimensiuni de 10, 12 și 18 metri lungime, vehiculele din seria e-ATA reprezintă cele mai mari modele de autobuze din gama de produse electrice a companiei Karsan.
Pot fi livrate cu șapte tipuri de baterii, de la 150 kWh la 600 kWh, putând asigura o autonomie de până la 450 de kilometri în condiții reale de conducere. Capacitatea maximă a bateriei poate ajunge până la 300 kWh pentru modelul de 10 metri, 450 kWh pentru modelul de 12 metri şi 600 kWh pentru modelul de 18 metri.
Motoarele electrice hub, dispuse în rotile modelului e-ATA, asigură o putere maximă de 250 kW la modelele de 10 şi 12 metri şi un cuplu de 22.000 Nm, ceea ce face ca e-ATA să poată urca fără probleme cele mai abrupte pante. Modelul e-ATA de 12 metri este dotat cu baterii puternice care îi asigură o autonomie de până la 450 km cu o singură încărcare chiar dacă autobuzul este plin cu călători, în condiții de oprire-pornire pe ruta reală şi în condiții de vară, cu sistemul de aer condiţionat pornit.
e-ATA este dotat cu o putere de încărcare de 150 kW prin conexiune la cablu şi se poate încărca în funcţie de pachetul de baterii într-un interval cuprins între una şi patru ore. Astfel, este asigurată posibilitatea ca vehiculul să fie utilizat pe parcursul întregii zile, fără a mai fi nevoie ca acesta să fie încărcat. Pe lângă opţiunea de încărcare prin cablu, modelul e-ATA este dotat şi cu opţiunea de încărcare rapidă, fără ca şoferul să coboare din vehicul în staţii.
Odată cu lansarea modelului e-ATA, Karsan are acum posibilitatea să ofere vehicule de transport public 100% electrice de toate dimensiunile, cu lungimi cuprinse între șase metri şi 18 metri, și își propune să devină pionierul transformării electrice în domeniul transportului urban.
Autobuzele electrice Karsan sunt produse la uzina Hasanaga din orașul Bursa, Turcia, care are o capacitate de producție de aproape 20.000 de vehicule pe an, într-un singur schimb.
Licitație câștigată la Timișoara și București
Compania Karsan a câștigat în România o licitație în valoare de 35 de milioane de euro, pentru transportul public din Brașov și Timișoara unde vor fi livrate în total 56 de autobuze e-ATA de 18 metri lungime, reprezentând cel mai mare contract de export de autobuze electrice din Turcia.
Contractul a fost semnat în august, iar autobuzele vor fi livrate până anul viitor, iar primele 10 vehicule vor fi livrate în România luna viitoare.
Vehiculele Karsan, care circulă de mai bine de trei ani pe străzile din țara noastră, sunt distribuite in România de către Anadolu Automobil Rom, lider în furnizarea autobuzelor electrice. Cu un număr de 160 de unități livrate, dintre care 65 autobuze electrice Karsan, Anadolu Automobil Rom, în baza contractelor semnate deja, va mai livra anul viitor încă 164 de unități, dintre care 111 produse de compania Karsan.
Valoarea veniturilor companiei în anul 2020 a depășit 200 de milioane de euro, iar principalele piețe de export sunt Franța, Luxemburg, Portugalia, România, Italia, Germania și America de Nord.
Compania Karsan a apărut în industria auto în 1966. În primii 15 ani, a produs piese auto pentru producătorii de echipamente si din 1981 a început să producă microbuzul J9 pentru Automobile Peugeot. Ulterior, a fabricat primul monovolum în colaborare cu Peugeot.
În 2006, Karsan a fabricat J9 Premier, un produs dezvoltat în totalitate de companie. În anul următor, a stabilit colaborări strategice cu Hyundai, Renault și Citroen. Karsan a dezvoltat și proiectul V1 ca răspuns la solicitarea Taxi of Tomorrow din New York. În 2011, Karsan a fabricat primul autobuz pentru municipalitatea Romei. În 2013, și-a dezvoltat portofoliul de produse cu seriile Jest, Atak și Star.
Anadolu Automobil Rom a fost înfiinţat în anul 1998 de Huseyin Aykol, fost director al Departamentului de Export al Companiei Itochu din Japonia, responsabilă cu desfacerea pe pieţele europene a produselor auto Mazda şi Isuzu.
Principalul obiectiv de activitate al companiei este importul și vânzarea de autobuze și autocare, atenția în anul 2021 fiind îndreptată către autobuzele electrice.