Turismul din România a fost cândva doar despre Dracula, dar un serial Netflix atrage acum vizitatori tineri dornici să vadă platorurile „Wednesday”, unde adolescenta gotică a dezlănțuit, în film, mister, haos și crimă, arată un reportaj The Guardian, semnat de Jamie Fullerton.
Acesta menționează că Expedia a raportat o creștere de 55% a căutărilor pentru hoteluri din București în preajma lansării serialului. Buftea, care, pe lângă academia Nevermore (un fel de Hogwarts emo), găzduiește parcul de distracții Pilgrim World și decorurile orașului Jericho din serial, a început să își comercializeze tururile de studio pentru familii și persoane fizice, mai degrabă decât pentru grupurile școlare, deoarece cererea a crescut.
Dracula al lui Bram Stoker a venit din România, iar castelele legate de vampirul transilvănean au dominat turismul aici timp de decenii, notează reportajul. Acum, un personaj ficțional mai tânăr, cu o înfățișare și mai răutăcioasă, atrage un nou public.
„Îmi încep pelerinajul de miercuri cu turul de la Buftea, unde devine clar cât de mult rezonează seria cu copiii. În fața chioșcului amplasat pe platoul Jericho, un băiat de vreo șase ani se zvârcolește pe iarbă, strigând cu accent american (alertă de spoiler): „Eu sunt primarul! Tocmai am fost călcat!” (Referință la o scenă din serial, n.r.). În apropiere, o fată desenează cu sârguință exteriorul cafenelei Weathervane. De la tururile Harry Potter în Londra până la urmărirea locațiilor văzute în The Beach în Thailanda, „set-jetting-ul” nu este un fenomen nou, dar acest nivel fervent de interes pentru televiziune este complet nou pentru România”, arată reportajul.
„Chiar și în interiorul țării, multă lume a uitat că Buftea există”, spune Gabriel Gheorgiu, un lider de tur la studio, care este de obicei folosit pentru reclame și reality show-uri, mai degrabă decât pentru seriale iconice. „Acest lucru arată lumii că România nu este doar o țară săracă, condusă de comunism pentru o perioadă lungă de timp. Totul aici a fost construit de români. Mă face să fiu mândru”.
Un bărbat care conduce o dubiță de burgeri în fața Palatului Monteoru, o clădire de piatră din 1874 cu fațadă cu piloni, spune că în fiecare zi sosesc cel puțin trei sau patru grupuri de fani de miercuri, care încearcă să vadă interiorul. A fost folosită pentru scene precum coborârea pe scări a lui Wednesday la balul din Nevermore.
Vinerea și sâmbăta, Palatul Monteoru devine clubul de noapte Grădina Monteoru. În apropiere se află Casa Niculescu-Dorobanțu, în stil neogotic francez, folosită de asemenea pentru scene de interior: este mai dramatică decât Palatul Monteoru, cu grifoni din piatră care se uită de pe acoperișul său. Potențialii cumpărători înstăriți ar putea fi lăsați să intre înăuntru – este de vânzare pentru 4,5 milioane de euro, notează The Guardian.
Kurt Neuschitzer, proprietarul castelului Cantacuzino, spune că serialul Wednesday a avut un „efect pozitiv incredibil în ceea ce privește publicitatea turistică pentru întreaga Românie”. „Sperăm, bineînțeles, ca cel de-al doilea sezon să fie filmat din nou aici, la Academia Nevermore, pentru că ar scoate în evidență România și județul Prahova pe harta turistică a Europei de Est”, spune el.
Alina Baidoc, co-fondatoarea companiei de turism Authentic Romania, a anunțat recent un turneu Following Wednesday, ca răspuns la interesul manifestat din întreaga Europă și din SUA.
Pentru Baidoc, atât Dracula, cât și Wednesday oferă o șansă de a îmbunătăți imaginea țării sale, precum și economia acesteia. „De multe ori, oamenii nu consideră România ca fiind sigură”, spune ea. „Am avut călători germani ale căror familii le-au spus că vor fi jefuiți. Dar sunt impresionați să vadă că este o țară frumoasă”, spune ea.
Reportajul integral poate fi citit AICI.