UE cere încărcătoare rapide pentru mașinile electrice la fiecare 60 de kilometri de drum, dar timpul mediu pentru obținerea autorizației unei stații de încărcare a crescut la 2 ani

masini electrice

Șoferii de mașini electrice care speră să își reîncarce bateriile la una dintre cele 1.600 de stații de încărcare ale Repsol din Spania ar putea fi dezamăgiți, deoarece aproape jumătate dintre acestea sunt inactive din cauza lipsei unei conexiuni electrice. Mai grav, astfel de lacune sunt evidente în întreaga Uniune Europeană, unde, săptămâna trecută, Comisia Europeană a anunțat planuri de modernizare a rețelelor electrice de pe continent. Acestea urmează să fie puse în aplicare în 18 luni și includ soluționarea problemei lipsei de energie electrică a stațiilor de încărcare a vehiculelor electrice.

Dar, în ciuda declarațiilor liderilor săi, birocrația care împiedică progresul către un transport mai ecologic în UE este în creștere, au declarat pentru Reuters grupuri industriale și companii energetice, iar acordarea de autorizații este unul dintre principalele obstacole.

Ușurința de a construi un centru de încărcare a vehiculelor electrice variază considerabil de la o țară la alta. O sursă din industrie a declarat că, în Germania, un hub a fost blocat luni de zile din cauza normelor de protecție pentru un singur copac, în timp ce un altul, situat pe o autostradă aglomerată, a trebuit să aștepte 10 luni pentru o evaluare a zgomotului înainte de a obține aprobarea.

“Deși lucrările de instalare a unui punct de încărcare rapidă și ultra-rapidă necesită doar două-trei săptămâni de muncă, din cauza diferitelor cerințe administrative din Spania, procesul complet… poate dura între unul și doi ani”, a declarat Repsol.

Grupul industrial ChargeUp Europe a declarat că, deși Comisia a recunoscut că autorizarea reprezintă o problemă, nu a propus niciun instrument sau acțiune concretă.

Conform calendarului planului, orientări specifice pentru statele membre în vederea accelerării procesului de autorizare sunt așteptate doar la un moment dat, în următorii doi ani, ceea ce încetinește extinderea centrelor de încărcare în cele 27 de state membre, punând în pericol obiectivele UE de eliminare treptată a vehiculelor pe benzină și diesel, precum și obiectivele sale mai largi în materie de climă.

“Timpul necesar pentru conectarea punctelor de reîncărcare a vehiculelor electrice la rețea poate fi considerat, într-adevăr, un obstacol în calea accelerării adoptării vehiculelor electrice și trebuie abordat”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei într-un răspuns transmis prin e-mail.

Procesul de înființare a unei stații rapide pentru VE (vehicule electrice) a crescut la o medie de doi ani, de la șase luni în ultimii ani, au declarat patru companii de reîncărcare a VE și reprezentantul industriei, în timp ce firmele se descurcă printre nenumăratele reguli de la nivel federal la cel municipal.

“Este Kafka se întâlnește cu tranziția energetică. Avem atât de multe lucruri care lucrează împotriva Europei, dar am putea rezolva acest lucru”, a declarat pentru Reuters Lucie Mattera, secretar general al ChargeUp Europe.

Mattera a spus că numărul de vehicule electrice va crește mai repede decât numărul total de stații de încărcare publice, care, potrivit estimărilor ChargeUp Europe, va crește de nouă ori până în 2030, iar cel al vehiculelor electrice de zece ori.

Electrificarea transporturilor este unul dintre pilonii cheie care stau la baza obiectivului UE de a atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon până în 2050. În acest scop, UE va interzice vânzările de vehicule care emit CO2 începând din 2035 și dorește să dezvolte o rețea de stații de încărcare a vehiculelor electrice.

Această ambiție a creat blocaje pentru companiile de energie și pentru autoritățile de reglementare, care nu sunt pregătite pentru creșterea bruscă a cererii în UE, unde, până în prezent, doar 5,4% din totalul de 286 de milioane de autoturisme funcționează cu combustibili alternativi, inclusiv cu energie electrică.

“Depinde acum de statele membre să facă cu adevărat un pas înainte”, a declarat Miguel Stilwell de Andrade, directorul general al companiei energetice portugheze EDP, adăugând: “Există pur și simplu o avalanșă de proiecte”.

Misiune imposibilă

În acest an, UE a adoptat o lege care prevede ca, până în 2030, să se instaleze încărcătoare rapide la fiecare 60 de kilometri de-a lungul rețelelor rutiere desemnate pentru autoturisme și la fiecare 100 km pentru vehiculele grele. Dar dezvoltatorii de sisteme de încărcare spun că obținerea de date de bază despre potențialele centre reprezintă o provocare majoră, ceea ce îngreunează investițiile.

Aceasta presupune să afle dacă un popas obișnuit de pe marginea drumului are un singur stâlp de iluminat sau suficiente cabluri care se conectează la rețeaua mai largă. Hub-urile necesită adesea o substație electrică suplimentară, care convertește energia de înaltă tensiune în unități mai mici.

Procesul implică apoi solicitări către companiile de distribuție a energiei electrice (DSO) pentru a instala mai multă capacitate.

“Uneori trebuie să trimitem corespondență fizică”, a declarat Peter Badik, cofondator al firmei de încărcare a vehiculelor electrice Greenway Network, care a instalat 1.300 de încărcătoare pentru vehicule electrice în Slovacia, Croația și Polonia.

“Chiar și atunci când spun da, nu știi când vor face upgrade-ul”, a spus Batik, adăugând că până acum nu există nicio modalitate de a urmări cât de repede o companie de electricitate își construiește capacitatea.

Directorii din industrie au declarat că obiectivele UE au fost stabilite la un nivel scăzut și, prin urmare, este probabil să fie atinse, dar s-ar putea să nu satisfacă cererea pentru flota tot mai mare de automobile și, în special, de camioane cu vehicule electrice.

Există un impuls puternic din partea industriei pentru a construi centre pentru automobilele electrice, dar nu și pentru camioanele și autobuzele de cursă lungă. Acestea reprezintă peste 25 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transportul rutier din UE, care, în ansamblu, este responsabil pentru o cincime din emisiile blocului comunitar.

BP, care se așteaptă să implementeze peste 100.000 de stații de încărcare pentru autoturisme și camioane la nivel global până în 2030, a declarat că numai în Germania trebuie să trateze cu aproximativ 800 de companii de rețea pentru a înființa hub-uri rapide atât pentru autoturisme, cât și pentru camioane.

“Multe au cerințe individuale care pot împiedica în mod semnificativ progresul”, a declarat Stefan van Dobschuetz, vicepreședinte al BP Pulse Europe, adăugând că asta înainte de a fi solicitate alte tipuri de autorizații privind zgomotul și arheologia.

“Există o nevoie clară de o mai mare standardizare (a cerințelor pentru centrele de încărcare)”, a adăugat van Dobschuetz de la BP.

Acest apel a fost reluat de Mattera de la ChargeUp Europe, care a declarat că orientările Comisiei ar ajuta probabil membrii UE să se alinieze, deoarece rata noilor proiecte variază în regiune.

Sursa foto: Lektri.co

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *