UE solicită consultări cu Rusia în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC) cu privire la anumite măsuri ruse care restricţionează sau împiedică societăţile din UE să vândă mărfuri şi servicii întreprinderilor de stat ruse şi altor entităţi prin achiziţii publice în scopuri comerciale, a anunţat luni Comisia Europeană, transmite Agerpres. UE contestă, în particular, trei măsuri ruseşti care par a fi incompatibile cu normele OMC, inclusiv evaluări discriminatorii ale ofertelor în cadrul procedurilor de achiziţii publice.
Aceste practici par a fi contrare normelor OMC care impun Rusiei să nu discrimineze întreprinderile străine în acest domeniu, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Începând din 2015, Rusia şi-a extins treptat politica de substituire a importurilor prin utilizarea mai multor restricţii şi stimulente. Ele au scopul de a înlocui utilizarea bunurilor şi serviciilor străine în contractele de achiziţii publice efectuate de anumite entităţi statale şi de entităţi juridice în cadrul unor proiecte de investiţii finanţate de stat. Impactul economic pentru întreprinderile din UE este foarte semnificativ. În 2019, valoarea aferentă procedurilor de ofertare publicate de întreprinderile de stat s-a ridicat la 23,5 mii de miliarde de ruble, ceea ce reprezintă aproximativ 290 miliarde de euro şi echivalentul a 21% din PIB-ul Rusiei.
UE contestă, în particular, trei măsuri ruseşti care par a fi incompatibile cu normele OMC, în special cu principiul fundamental al OMC referitor la tratamentul naţional, care impune membrilor OMC să trateze producătorii străini şi producătorii interni în mod nediscriminatoriu. Ele includ: evaluări discriminatorii ale ofertelor în cadrul procedurilor de achiziţii publice: în cursul etapei de evaluare în cadrul procedurilor de achiziţii publice, anumite entităţi statale deduc 15% (până la 30% pentru anumite produse) din preţul oferit de entităţile ruse pentru produsele sau serviciile lor. În cazul în care se selectează oferta cu produse sau servicii domestice ale unei entităţi ruse, ulterior se plăteşte preţul integral. Aceasta înseamnă că produsele sau serviciile importate oferite de entităţi străine sunt dezavantajate în cursul acestei etape de evaluare, deoarece ele nu beneficiază de această reducere de preţ de 15%. Această procedură înseamnă discriminarea ofertelor de bunuri sau servicii importate furnizate de entităţi străine.
De asemenea, sunt incluse cerinţe privind autorizaţii prealabile: societăţile ruse care doresc să achiziţioneze anumite produse de inginerie din străinătate au nevoie de o autorizaţie din partea Comisiei ruse de înlocuire a importurilor. Această autorizaţie pare să fie acordată în mod arbitrar şi nu este necesară pentru achiziţionarea de produse de inginerie realizate domestic. Există şi cerinţe privind cote naţionale în domeniul achiziţiilor publice: se aplică pentru aproximativ 250 de produse, inclusiv vehicule, utilaje, dispozitive medicale şi produse textile, în cazul cărora până la 90% trebuie să fie produse domestice.
Consultările în materie de soluţionare a litigiilor pe care UE le-a solicitat reprezintă prima etapă a procedurilor de soluţionare a litigiilor în cadrul OMC. Dacă ele nu conduc la o soluţie satisfăcătoare, UE poate solicita ca OMC să instituie un comitet care să decidă în această cauză, informează Executivul comunitar, mai transmite Agerpres.