Activiștii au lansat o inițiativă cetățenească pentru a opri un proiect de lege al UE care, potrivit lor, ar slăbi drepturile pasagerilor aerieni prin creșterea pragurilor de întârziere și reducerea despăgubirilor, scrie Euronews.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Amintim că, într-o decizie rară, cele 27 de state membre ale UE au ajuns la un acord  cu privire la o problemă care afectează milioane de europeni: compensațiile pentru întârzierile sau anulările zborurilor. În viitor, pasagerii vor trebui să înregistreze o întârziere mai mare de patru ore pentru a fi eligibili pentru 300 euro pe un zbor intraeuropean.

O nouă inițiativă cetățenească colectează acum semnături pentru a inversa ceea ce activiștii numesc o propunere „ostilă pasagerilor” a UE — una care, potrivit lor, ar costa pasagerii aerieni din întreaga Europă bani, timp și drepturi.

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

„După mai bine de un deceniu de impas legislativ, guvernele UE înrăutățesc drepturile pasagerilor din UE, iar noi intenționăm să le permitem europenilor să se exprime și să se opună acestui lucru”, a declarat pentru Euronews profesorul Alberto Alemanno, fondatorul The Good Lobby și unul dintre organizatorii petiției.

Deși o astfel de inițiativă nu obligă Comisia să elaboreze noi legi, aceasta impune un răspuns oficial în termen de șase luni, inclusiv o explicație în cazul în care decide să nu ia măsuri.

Conform normelor UE actuale, pasagerii pot solicita despăgubiri între 250 și 600 de euro pentru întârzieri de cel puțin trei ore. Acest lucru s-ar putea schimba în curând.

După 12 ani de impas politic, o mică majoritate a țărilor UE a susținut recent creșterea pragului de întârziere la patru-șase ore, reducând în același timp despăgubirile pentru zborurile lungi (peste 3 500 km) cu 100 de euro.

Planul trebuie încă aprobat atât de Comisia Europeană, cât și de Parlamentul European, iar deputații europeni de pe întreg spectrul politic și-au exprimat deja opoziția fermă.

„Oamenii trebuie să fie întotdeauna pe primul loc, înaintea profitului, și acest caz nu face excepție”, a declarat eurodeputatul olandez S&D Mohammed Chahim. „Oamenii nu cer companiilor aeriene o favoare – ei plătesc bani buni pentru servicii și, atunci când aceste servicii nu sunt furnizate, oamenii merită un tratament adecvat și o despăgubire rezonabilă.”

Asociația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a avertizat că pragurile mai ridicate ar împiedica majoritatea pasagerilor din UE să solicite despăgubiri, întrucât majoritatea întârzierilor sunt cuprinse între două și patru ore.

Însă Airlines for Europe (A4E) – care reprezintă transportatori precum Ryanair, easyJet și Lufthansa – susține că reforma ar face drepturile pasagerilor „mai clare” și „mai ușor” de aplicat.

„În prezent, companiile aeriene sunt adesea obligate să anuleze zboruri pe care le-ar putea opera cu întârziere, deoarece întârzierile scurte declanșează despăgubiri”, a declarat directorul general al asociației, Ourania Georgoutsakou, într-o declarație trimisă prin e-mail către Euronews. „Majoritatea oamenilor vor să ajungă la destinație, nu să aștepte o despăgubire.”

Planul inițial al Comisiei Europene prevedea creșterea pragului de timp de la trei la cinci ore pentru zborurile pe distanțe scurte și de la trei la nouă ore pentru zborurile pe distanțe lungi.

„Analiza noastră arată că această modificare ar putea preveni până la 70 % din anulările evitabile în Europa”, a declarat Georgoutsakou, adăugând că aceasta ar ajuta companiile aeriene să-și recupereze mai repede programul, să reducă întârzierile în lanț și să evite anulările inutile.

Parlamentul are termen până la începutul lunii octombrie să-și prezinte contrapropunerea, ca răspuns la Consiliu, care în iunie a sărit peste discuțiile informale obișnuite cu deputații europeni și a adoptat o poziție juridic obligatorie.

„Nu putem permite statelor membre să submineze drepturile câștigate cu greu de pasagerii aerieni”, a declarat europarlamentarul Andrey Novakov (Bulgaria/PPE), negociator principal în acest dosar, după ce Consiliul și-a adoptat poziția în iunie.

„Slăbirea acestor drepturi ar trăda încrederea pe care cetățenii au acordat-o UE pentru a le apăra interesele”, a concluzionat Novakov.