Un grup de companii de inteligență artificială are de câștigat de pe urma unei decizii antitrust pronunțate marți, care a ordonat companiei Alphabet să își partajeze datele de căutare ale Google cu rivalii, potrivit Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Totuși, să egalezi forța Google va necesita timp și resurse uriașe, fără nicio garanție că vreun produs rival va câștiga la fel de mulți utilizatori, au spus experții.
Deși Google a fost cruțată de rezultatul devastator al obligării de a vinde browserul Chrome și sistemul de operare Android, hotărârea judecătorului federal Amit Mehta a reprezentat o recunoaștere a eforturilor autorităților de reglementare de a crea condiții de concurență echitabile pentru companiile care au investit miliarde pentru a-și dezvolta afacerile în AI.
„Apariția GenAI a schimbat cursul acestui caz”, a scris Mehta în hotărârea sa.
El a spus că zeci de milioane de oameni folosesc chatboți de inteligență artificială generativă, precum ChatGPT, Perplexity și Claude, pentru a strânge informații pe care anterior le căutau prin intermediul motoarelor de căutare pe internet. Deși acești chatboți nu sunt încă aproape să înlocuiască căutarea tradițională, industria se așteaptă ca dezvoltatorii să adauge în continuare funcții produselor GenAI pentru a performa mai mult ca Google Search, a spus el.
Obligația de partajare a datelor nu modifică mijloacele actuale de distribuție ale Google, permițând companiei să continue să plătească unor companii precum Apple pentru a face din motorul său de căutare opțiunea implicită. Totuși, ea reduce barierele pentru ca rivalii să își dezvolte și să își distribuie propriile alternative la Google Search, au spus experții.
Aceste produse de AI, spun unii, reprezintă o amenințare mai mare pentru Google decât cazul antitrust. Dar dezvoltarea va necesita timp și resurse, oferind investitorilor Alphabet un oarecare grad de încredere pe termen scurt.
Actualele motoare de căutare și browsere bazate pe AI nu au afectat în mod semnificativ cota de piață a Google. Deși ChatGPT, popularul chatbot AI al OpenAI, a depășit oferta Google, Gemini, în ceea ce privește numărul de utilizatori, Google a încercat să contracareze efectul prin funcții precum AI Overviews și AI Mode pentru a menține utilizatorii pe motorul său de căutare.
„Este nevoie de efort ca rivalii să se bazeze pe sindicare și pe indexurile pe care Google le poate furniza pentru a construi o experiență orientată către consumator. Și ar fi nevoie de o perioadă mai lungă de timp pentru ca și consumatorii să adopte aceste noi experiențe”, a spus Deepak Mathivanan, analist la Cantor Fitzgerald.
Indexarea este modul prin care Google descoperă, analizează și stochează paginile web în vasta sa bază de date pentru rezultate relevante ale căutării, în timp ce extinde vizibilitatea unui site prin republicarea conținutului.
Chiar și cu acces la datele Google, ar fi „astronomic de scump” pentru rivali să construiască tipul de produs care ar putea să atragă utilizatori departe de Google, a spus Ben Bajarin, CEO al firmei de consultanță tehnologică Creative Strategies. Cu toate acestea, un număr de startupuri AI bine capitalizate au investit deja sume semnificative de capital de risc pentru a face exact asta.
OpenAI oferă un produs de căutare în cadrul ChatGPT, iar Reuters a raportat în iulie că este aproape de a lansa un browser web pentru a concura cu Chrome. Startupul Perplexity, susținut de Nvidia, a lansat deja propriile oferte de căutare și browser bazate pe AI și acum negociază pentru a preîncărca browserul său pe unele dispozitive ale producătorilor de telefoane.
CEO-ul Alphabet, Sundar Pichai, și-a exprimat îngrijorările în timpul procesului din aprilie că măsurile de partajare a datelor solicitate de Departamentul de Justiție al SUA ar putea permite rivalilor Google să reconstituie tehnologia sa.
Obținând informații despre proprietatea intelectuală de top a Google, giganții tehnologici cu rezerve uriașe ar putea încerca din nou să intre pe piața căutării.
Microsoft ar putea să facă un nou efort pentru a îmbunătăți cota de piață a Bing, iar Apple, văzută ca fiind în urmă în AI după ce nu a reușit să livreze actualizările AI promise pentru produse-cheie precum Siri, ar putea încerca să intre pe piața căutării, a spus Mathivanan.
Judecătorul Mehta a spus în ordinul său că a permite Google să continue să plătească altor companii pentru a-i promova motorul de căutare „este mai acceptabil acum” pentru că „companiile de tehnologie consacrate investesc, iar startupurile primesc, sute de miliarde de dolari în capital pentru a dezvolta produse de inteligență artificială generativă care reprezintă o amenințare pentru supremația căutării tradiționale pe internet”.