Firma de proiectare Acciona din Spania a predat un studiu de fezabilitate incomplet la mai multe capitole pentru Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ, astăzi fiind practic a treilea termen pentru livrarea documentaţiei tehnice, după alte două încercări ratate, pe care chiar Compania de Drumuri le-a respins pe motiv de calitate şi cantitate.
Este vorba despre primul studiu „de mântuială” predat în septembrie. Astăzi a fost termenul limită pentru predarea studiului de fezabilitate revizuit pentru sectorul montan al sectorului de Autostradă Miercurea Nirajului-Leghin, după cum Economedia a scris aici.
Şi această a treia încercare de predare a studiului de fezabilitate pentru cel mai greu proiect de autostradă din România se dovedeşte sortită eşecului. Firma din Spania nu respectă contractul pe care l-a câştigat în 2019 cu o ofertă de 18 milioane lei, jumătate din estimarea CNAIR, aceasta fiind un rezultat al criteriului „preţul cel mai mic” din procedura de achiziţie publică.
„Documentația a fost predată pentru întreg obiectivul de investiție Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț. La o primă analiza a acesteia, s-a constatat că lipsesc documentațiile necesare pentru obținerea Acordului de mediu (RIM, SEA, SEICA, PMM etc.), documentațiile privind ocuparea terenurilor (Raportul de Evaluare al imobilelor afectate și Identificarea proprietarilor și imobilele deținute de aceștia și lista proprietarilor și imobilele afectate semnate și ștampilate de Primării), iar volumul Autorizații, Avize și Acorduri este incomplet. În perioada următoare, documentația va fi analizată de către Departamentele de specialitate din cadrul CNAIR S.A. în vederea verificării modului în care au fost implementate observațiile emise anterior și de asemenea dacă nivelul de calitate al documentației transmise corespunde cu cel solicitat prin Caietul de sarcini”, a transmis Compania de Drumuri.
Rezerve faţă de calitatea studiului au avut Asociaţiile Civice din Moldova, atât „Împreună pentru A8” cât şi „Moldova vrea Autostradă”. De asemenea, o poziţie critică faţă de „retrogradarea” Autostrăzii Unirii a prezentat şi şeful PNL Iaşi, deputatul Alexandru Muraru, care a cerut explicaţii la Ministerul Transporturilor.
„La prima oră a acestei dimineți am transmis o interpelare Ministerului Transporturilor pentru a afla care sunt motivele pentru care Autostrada A8 a fost “retrogradată” din lista priorităților cuprinse în Planul Investițional 2020 – 2030. Autostrada Ungheni – Iași – Tg. Mureș este unul dintre proiectele cele mai importante pentru întreaga Regiune de Nord-Est. Acest obiectiv de investiții este necesar pentru că reprezintă șansa la dezvoltare economică pentru întreaga regiune de peste 4 milioane locuitori și un instrument facil în vederea reducerii decalajelor sociale și economice față de vestul Europei.Totodată, autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni face parte din structura centrală (core network) a rețelei de transport TEN-T (trans-European transport network), ceea ce creează premisele pentru a fi realizată prin finanțări nerambursabile. Cu toate acestea, într-un mod inexplicabil, Proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea Planului Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030 ”retrogradează” proiectul autostrăzii A8 în spatele altor proiecte scoase ca din joben, proiecte secundare și imature din perspectivă tehnică”, a scris Muraru pe contul său Facebook.
Despre Planul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport, lansat în dezbatere publică, Economedia a scris aici. Planul poate fi consultat în detaliu şi pe pagina Ministerului Transporturilor.
La puţin timp de la anunţul CNAIR privind această nouă întârziere, reprezentanţii Asociaţiei Împreună pentru A8 au anunţat că vor veni miercuri la Bucureşti pentru explicaţii.
„Reprezentanți ai societății civile din Iași – asociațiile Împreună pentru A8 și Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei -, președinții FORT România și UGIR România, alături de un grup de oameni de afaceri din Iași, Neamț și Vrancea, vom avea patru întâlniri oficiale la Guvern, Parlament și Ministerul Transporturilor. Problema prioritizării „pe genunche” și din pix a autostrăzilor din România lezează grav interesele regiunii Moldova”, au transmis aceștia.