Încă o stațiune din Franța a luat recent decizia dură de a își închide definitiv instalațiile de teleschi, după ce a suferit din cauza lipsei zăpezii, a scăderii numărului de vizitatori și a creșterii datoriilor. Stațiunile de schi din Europa s-ar putea confrunta cu un „viitor sumbru”, conform unui raport al meteorologilor de săptămâna trecută. Vremea caldă și imprevizibilă a lăsat pârtiile fără zăpadă în ultimii ani, lucru care deja afectează sezonul de schi din această iarnă potrivit Euronews.
Stațiunile franceze nu sunt singurele care se confruntă cu dificultăți: temperaturile ridicate din luna februarie a anului 2023 au afectat și orașe de schi din Austria, Bosnia, Italia, Spania și Elveția. Cele mai afectate au fost cele de la altitudini mici și medii din cauza supraaglomerării stațiunilor de la altitudini mari.
Europa s-a confruntat cu cea mai călduroasă vară înregistrată vreodată. Va afecta acest factor și iarna 2024/25?
Schimbările climatice sunt factorul predominant din spatele temperaturilor tot mai ridicate din Europa. În 2024, acest fenomen a fost amplificat de El Niño, fenomenul meteorologic natural din Oceanul Pacific, în care schimbările de presiune fac ca apa caldă să curgă spre est, aducând cu sine căldură excesivă. Se așteaptă ca La Niña să preia controlul, ceea ce, în schimb, produce un efect de răcire.
Acest lucru ar putea face ca iarna din acest an să fie mai rece decât cea precedentă, dar nu se știe încă dacă va fi suficient pentru ca stațiunile de schi din Europa să își păstreze activitatea.
Potrivit Met Office din Regatul Unit, La Niña ar putea crește precipitațiile, ceea ce ar putea aduce ninsori mult mai abundente și dese. Aceast factor s-ar putea traduce ca un început rece al iernii și un sfârșit blând al acesteia în vestul Europei.
Dar, deoarece La Niña poate fi afectată de alți factori climatici globali, impactul său este dificil de interpretat. Un raport pe trei luni publicată de Météo France luna trecută oferă doar o probabilitate de 20% ca perioada octombrie-decembrie să fie mai rece decât în mod obișnuit, față de o probabilitate de 40% ca vremea să fie mai caldă decât în mod normal.
Unde ai putea să schiezi în Europa iarna aceasta?
Chiar dacă condițiile se îmbunătățesc în această iarnă, va fi prea târziu pentru unele stațiuni care se confruntă cu lipsa de zăpadă de ani de zile. Grand Puy și Alpe du Grand Serre din Franța au fost deja nevoite să se închidă anul acesta din cauza pierderilor economice acumulate. Pasionații sporturilor pe zăpadă ar fi bine să opteze pentru stațiunile de altitudine mai mare, cum ar fi Avoriaz, Tignes, Val d’Isère și Val Thorens din Franța, care sunt așteptate să se deschidă la sfârșitul lunii noiembrie.
Se recomandă iubitorilor de schi vizitarea din timp a stațiunilor de schi Levi și Ruka din Finlanda, care s-au deschis la 4 octombrie, sau la ghețarul Kitzsteinhorn din Zell am See din Austria, care a lansat sezonul de iarnă din 5 octombrie.
Tot în Austria, zona de schi de iarnă din Sölden este programată să se deschidă la jumătatea lunii noiembrie, iar sezonul de zăpadă de la Ischgl și-a programat deschiderea la sfârșitul lunii noiembrie.
Stațiunea Diavolezza, din Elveția, este deschisă din 19 octombrie, în timp ce Cervinia – la 2.050 de metri în nord-vestul Alpilor italieni – considerat un alt pariu „cu zăpadă sigură”, este deschisă din 26 octombrie.
Sfaturi utile
Având în vedere că schimbările climatice prefigurează un viitor imprevizibil pentru stațiunile de schi din Europa este necesar ca iubitorii de schi să ia în considerare cât poluează mersul cu avionul, dar și resursele de energie și de apă necesare pentru funcționarea ascensoarelor, a mașinilor de zăpadă.
Însă între 50 și 80% din emisiile industriei provin de la turiștii care călătoresc spre și dinspre stațiuni. Din fericire, există o opțiune mai bună decât zborul: Eurostar Snow va opera trenuri de schi către Alpii francezi începând cu luna decembrie.
De asemenea la dispoziția iubitorilor de schi va pus la dispoziție și trenul Espresso Cadore care va putea ajunge cu bine la Cortina d’Ampezzo din Italia.