Unele companii auto vor să producă mașini electrice mai ușoare ca să combată temerile șoferilor legate de autonomia acestora

masini electrice, incarcatoare electrice Sursa Foto: CarVertical

Unul dintre cele mai mari obstacole în calea vehiculelor electrice este distanța pe care o pot parcurge cu o singură încărcare, astfel încât unii producători elimină din greutatea mașinilor lor pentru a obține mai mulți kilometri de la baterii, scrie BBC.

Pare a fi o alegere destul de simplă. Utilizarea pe scară largă a vehiculelor electrice ar putea declanșa un potențial “punct de cotitură pozitiv” în eforturile de limitare a încălzirii globale. Dar mulți automobiliști aleg încă să nu treacă la această tehnologie cu emisii reduse de dioxid de carbon. Este o decizie care a însemnat că, deși adoptarea vehiculelor electrice a fost rapidă, aceasta a fost mai lentă decât anticipau unii producători auto.

Există mai multe motive pentru care consumatorii nu trec la vehiculele electrice atât de repede pe cât se așteptau, printre care prețul, infrastructura de încărcare și preocupările legate de distanța pe care o pot parcurge – așa-numita “anxietate legată de autonomie”.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Șoferii doresc să poată încărca și să plece în același timp în care este nevoie pentru a umple un rezervor cu benzină sau motorină și doresc același kilometraj per încărcare a bateriei, potrivit lui Achyut Jajoo, vicepreședinte senior și director general pentru producție și automobile la firma de software de gestionare a relațiilor cu clienții Salesforce, care a chestionat recent 2.000 de șoferi cu privire la preferințele consumatorilor.

Dar cu bateriile litiu-ion din prezent, vehiculele electrice nu pot merge decât până la un anumit punct.

Acum, la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, Nevada, SUA, care are loc săptămâna aceasta, există semne că unele companii auto caută modalități inovatoare de a depăși aceste obstacole în calea adoptării, în special pe piața nord-americană. Soluția lor? Să facă mașinile mai ușoare.

“Fiecare gram de reducere a greutății îmbunătățește autonomia”, spune Andrew Poliak, director de tehnologie din SUA al Panasonic Automotive. Compania spune că a dezvoltat componente – cum ar fi difuzoarele și sistemul audio utilizate în mașini – care nu numai că au o greutate cu 30-60% mai mică, dar consumă cu 60% mai puțină energie din mașină, fără a afecta performanța.

“În cazul vehiculelor electrice, folosind tehnologia noastră de reducere a greutății, cum ar fi tehnologiile de reducere a cablajelor și a pieselor care țin firele la locul lor, precum și progresele noastre tehnologice în ceea ce privește amplificatoarele și algoritmii care sunt folosiți pentru a face ca sistemul audio să sune bine, punem toate acestea la bătaie pentru a aduce un sistem audio foarte frumos, reducând în același timp, de fapt, cantitatea de energie consumată”, spune el.

Tehnologia bateriei are, de asemenea, capacitatea de a se încărca mai repede și este mai puțin susceptibilă la deteriorarea cauzată de căldură în urma încărcării rapide.

La CES din 2023, Panasonic a prezentat difuzoare de doi inci (5 cm) care se potrivesc în tabloul de bord al unei mașini și care au fost capabile să producă un sunet produs de obicei de difuzoarele mai mari de șase inci (15 cm) din portiere, spune Poliak.

Tehnologia a eliminat o greutate semnificativă în uși. Acum, spune el, Panasonic dublează acest concept pentru a ușura și mai mult interiorul vehiculelor.

În acest an, la CES, conceptul de “ușurare” al Panasonic este prezentat în interiorul SUV-ului Fisker Ocean One All-Electric și al Infiniti QX80. Compania prezintă, de asemenea, un concept de vehicul transparent pe care îl numește “mașina dispozitiv”, în încercarea de a prezenta toate componentele diferite pe care compania le optimizează pentru producătorii de automobile.

Un alt producător auto important, Honda, se concentrează asupra unei alte componente cheie a mașinilor electrice în efortul de a reduce greutatea – bateria însăși. Acesta a făcut investiții substanțiale în dezvoltarea de baterii solide, care sunt mai mici și mai ușoare decât bateriile litiu-ion convenționale, standard în prezent în majoritatea vehiculelor electrice aflate în circulație. Tehnologia bateriei are, de asemenea, capacitatea de a se încărca mai repede și este mai puțin susceptibilă la deteriorarea cauzată de căldură în urma încărcării rapide.

Acest lucru aduce beneficii suplimentare, spune purtătorul de cuvânt al Honda, Chris Martin. Faptul că nu trebuie să vă faceți griji cu privire la supraîncălzirea bateriei înseamnă că aceasta ar putea să nu aibă nevoie de aceleași elemente de siguranță în jurul ei, oferind o altă modalitate de ușurare a mașinii.

“Atunci când adăugați greutate la vehicul, înseamnă că aveți nevoie de o baterie mai mare pentru a atinge aceeași autonomie”, spune Martin. “Are un efect în cascadă din cauza vulnerabilității bateriilor litiu-ion. Dacă puteți elimina această vulnerabilitate, puteți reduce greutatea vehiculului și puteți plasa bateriile în locații noi. Dacă ați dori să păstrați vehiculul în același mod, ați putea, teoretic, să scoateți o parte din structura de impact care protejează doar bateria – nu și oamenii – și să puneți mai multă baterie.”

EV-urile au avut cu siguranță un an mixt în 2023. În timp ce previziunile globale sugeraseră o creștere exponențială continuă a adoptării, unii producători au avertizat că această creștere rapidă va încetini. Însă componentele mai ușoare ar putea contribui și la scăderea costurilor acestor vehicule.

“Cred că este inevitabil ca, pe măsură ce tehnologia avansează, costurile de capital pentru un vehicul electric să scadă”, spune Poliak.

Întrebarea care rămâne, totuși, este dacă și consumatorii vor crede că mașinile electrice mult mai ușoare pot atinge obiectivul.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: