Următorii cinci ani vin cu schimbări structurale pe piața muncii. Ce abilități cheie vor trebui să aibă angajații pentru a supraviețui

skills Sursa foto: pexels.com

Până în  anul 2030, piața globală a muncii va suferi transformări structurale din cauza schimbărilor tehnologice, a fragmentării geo-economice, a incertitudinii economice, a schimbărilor demografice și a tranziției ecologică, potrivit raportului „Viitorul locurilor de muncă 2025” realizat de World Economic Forum. Conform acestuia, angajații ar trebui să dețină câteva abilități cheie pentru a se putea adapta și pentru a putea evolua în carieră.

În general, angajatorii se așteaptă ca 39% din competențele de bază ale lucrătorilor să se schimbe până în 2030. Deși aceasta reprezintă o perturbare semnificativă și continuă a competențelor, este în scădere față de 44% în 2023. În România, acest procent este raportat de angajatori la 37%.

În prezent, în anul 2025, angajatorii consideră că gândirea analitică rămâne principala abilitate de bază pentru angajatori, ca și în cele două ediții anterioare ale acestui raport; șapte din 10 companii o consideră esențială. Aceasta este urmată de reziliență, flexibilitate și agilitate, împreună cu leadership-ul și influența socială, subliniind rolul critic al rolul esențial al adaptabilității și al colaborării alături de competențele cognitive. Gândirea creativă și motivația și autocunoașterea se situează pe locurile patru și, respectiv, cinci.

Analize Economedia

MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
Sursa foto: World Economic Forum

Ce abilități vor fi căutate în următorii cinci ani

Conform așteptărilor angajatorilor cu privire la evoluția competențelor în următorii cinci ani, se preconizează că competențele tehnologice vor crește în importanță mai rapid decât orice alt tip de competențe.

Dintre acestea, inteligența artificială și big data se află în fruntea listei ca fiind competențele cu cea mai rapidă creștere, urmate îndeaproape de rețelele și securitatea cibernetică și alfabetizarea tehnologică. În completarea acestor competențe tehnologice, gândirea creativă și două atitudini socio-emoționale – reziliența, flexibilitatea și agilitatea, împreună cu curiozitatea și învățarea continuă – sunt, de asemenea, considerate ca în creștere în importanță.

Sursa foto: World Economic Forum

Primele 10 competențe de bază sunt completate de competențele tehnologice, empatia și ascultarea activă, curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții, gestionarea talentelor și orientarea către servicii și serviciul clienți. Competențele care reflectă rolul important al competenței tehnice, al abilităților interpersonale puternice, al inteligenței emoționale și al angajamentului față de învățarea continuă demonstrează așteptările respondenților conform cărora lucrătorii trebuie să găsească un echilibru între competențele dure și cele moi pentru a prospera în mediile de lucru actuale. În timp ce seturile de skill-uri de bază sunt relativ consecvente în industrii și regiuni geografice mai largi, există distincții notabile în cadrul anumitor sectoare și regiuni geografice.

Comparațiile cu edițiile anterioare ale sondajului privind viitorul locurilor de muncă relevă o schimbare notabilă în ceea ce privește cererea de competențe. Se preconizează că importanța competențelor tehnologice va crește mai rapid decât a oricărui alt tip de competențe. În special inteligența artificială și big data, vor crește rapid în importanță în următorii cinci ani, conform așteptărilor angajatorilor. Alte competențe tehnologice cu creștere semnificativă includ rețelele și securitatea cibernetică și alfabetizarea tehnologică. În plus, gândirea creativă, reziliența, flexibilitatea și agilitatea, curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții sunt văzute ca competențe tot mai importante în viitor. De asemenea, conducerea și influența socială, gestionarea talentelor, gândirea analitică și administrarea mediului sunt competențe în creștere. Aceste tendințe reflectă nevoia de lideri capabili să conducă echipe, să gestioneze talente și să se adapteze la schimbările ecologice într-o lume complexă și interconectată.

Pe de altă parte, abilitățile de procesare senzorială, cititului, scrisului și matematicii, fiabilitatea, atenția la detalii, precum și cetățenia globală sunt considerate competențe stabile și nu se așteaptă să se schimbe semnificativ în următorii ani.

Ce abilități cheie va trebui să ai în 2030

În perspectiva anului 2030, figura de mai jos evidențiază domeniile prioritare cheie pentru dezvoltarea forței de muncă pentru organizații, prin compararea competențelor de bază și a celor emergente până în 2030 pe baza importanței lor relative actuale și a evoluției lor viitoare.

Cadranul din dreapta sus evidențiază competențele care sunt deja esențiale pentru organizații în prezent și care se așteaptă să continue să crească rapid. Competențe precum inteligența artificială și big data; gândirea analitică; gândirea creativă; reziliența, flexibilitatea și agilitatea; și alfabetizarea tehnologică nu numai că sunt considerate esențiale în prezent, dar se preconizează că vor deveni și mai importante. În plus, conducerea și influența socială, curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții, gândirea sistemică, gestionarea talentelor, precum și motivația și conștiința de sine își consolidează importanța, subliniind relevanța continuă a competențelor centrate pe om pe fondul progreselor tehnologice rapide.

În același timp, rețelele și securitatea cibernetică, precum și gestionarea mediului – în cadranul din stânga sus al figurii – se numără printre primele 10 competențe a căror utilizare se preconizează că va crește semnificativ până în 2030, dar care nu sunt considerate în prezent competențe de bază pentru majoritatea organizațiilor. Aceste competențe emergente reprezintă domenii în care întreprinderile ar putea fi nevoite să anticipeze cererile în creștere și să dezvolte capacități înainte ca acestea să devină critice.

Pe de altă parte, competențele care sunt esențiale în prezent, dar care se preconizează că vor rămâne stabile în următorii cinci ani fără o creștere semnificativă a utilizării, afișate în cadranul din dreapta jos, includ empatia și ascultarea activă, orientarea către servicii și serviciile pentru clienți și gestionarea resurselor și a operațiunilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.