Timpul trece repede în lumea inteligenței artificiale. În anul 2019, Daniel Dines, fondatorul și CEO-ul UiPath, a fost numit de revista Forbes „primul miliardar al roboților”, după ce compania sa, care automatizează procesele pentru clienții întreprinderilor, a obținut o finanțare de tip serie D în valoare de 568 de milioane de dolari, la o evaluare a companiei de 7 miliarde de dolari, scrie Sifted.
Cinci ani mai târziu, comentatorii și-au schimbat părerea. Lansarea produsului „computer use” al startup-ului GenAI Anthropic, un model AI care controlează un computer într-un mod similar unui om, a determinat publicarea mai multor articole care anunțau „moartea” ofertei principale de automatizare a UiPath, cunoscută sub denumirea de automatizarea proceselor robotice (RPA).
Argumentul acestora a fost că sistemele GenAI puternice, precum cel de la Anthropic, vor face ca RPA să devină depășită, deoarece utilizează tehnici software mai tradiționale pentru automatizarea proceselor de afaceri specifice, precise, care respectă reguli clare.
Dar, cu toate acestea, Dines, care conduce încă UiPath, o companie cotată la bursă, care are 4.000 de angajați și aproximativ 10.000 de clienți de afaceri, printre care British Airways, Canon, EY și Uber, pare foarte relaxat și, de fapt, încântat de impactul pe care îl va avea noua caracteristică AI asupra companiei sale.
Săptămâna trecută a fost la Londra, pentru deschiderea unui nou birou și a unui „Centru de excelență” AI în Regatul Unit, unde spune că echipa sa din ce în ce mai mare de experți în știința datelor și învățarea automată pregătește câteva „jucării distractive” pentru a rămâne în frunte în cursa automatizării.
Dines a stat de vorbă cu Sifted pentru a își împărtăși viziunea cu privire la utilizarea AI de către întreprinderi, de ce investește în Londra și de ce crede că sistemele generative nu vor ucide RPA prea curând.
„Mai fiabile, mai rapide și mai ieftine”
În timp ce experții s-au bucurat să prezinte instrumente precum utilizarea computerizată a Anthropic drept o amenințare la adresa RPA, Dines vede aceste tipuri de progrese ale industriei drept o oportunitate. UiPath a încheiat un parteneriat cu Anthropic și utilizează modelele sale (LLM) pentru unele dintre produsele sale.
„Cazurile de computer use sunt foarte complementare cu cazurile de utilizare RPA. Este o suprapunere aproape de zero”, spune el.
Dines spune că RPA, care aduce marea majoritate a veniturilor companiei UiPath, este potrivit la realizarea de procese repetitive, dar importante, în care greșelile nu sunt acceptate, cum ar fi automatizarea procesării facturilor.
Acest lucru se datorează faptului că RPA se bazează pe scrierea de scenarii software specifice pentru a urma regulile stabilite, ceea ce face ca rezultatele lor să fie „deterministe” (care vor produce răspunsul corect, precum formula unei foi Excel), spre deosebire de LLM care sunt „probabalistice”, ceea ce înseamnă că își produc rezultatele pe baza celor mai bune presupuneri statistice și, prin urmare, pot face greșeli.
„Imaginați-vă un LLM care conduce toate procesarea facturilor într-un mod nedeterminist. Niciun client sănătos la cap nu va folosi așa ceva”, spune Dines. „Ceea ce este foarte important pentru clienții noștri este că, dacă există incertitudine, ei preferă să nu folosească AI. Apetitul pentru risc este foarte scăzut”, a adăugat el.
Ce îmbunătățiri ar trebui să aibă GenAI?
El spune că inteligența artificială generativă ar trebui să se îmbunătățească cu „ordine de mărime” pentru a începe să facă incursiuni pe piața RPA și că utilizarea unui script software va rămâne „mai fiabilă, mai rapidă și mai ieftină” în viitorul apropiat.
Aceasta nu înseamnă că UiPath nu este interesată de inteligența artificială generativă. Din contră, compania investește masiv în utilizarea tehnologiei pentru a opera diferite tipuri de procese de afaceri.
„Noi le numim părțile „nestructurate” ale procesului care implică decizii”, spune Dines. „Pentru părțile procesului care nu pot fi descrise în reguli, aici cred că putem face multe cu LLM-urile.”
Pentru aceste tipuri de procese, UiPath construiește așa-numiții chatboți AI, instrumente care pot automatiza procesele fără a necesita instrucțiuni pas cu pas. El dă exemplul unui astfel de instrument pe secțiunea turismului pentru întreprinderi, în care angajații pot rezerva călătorii și cazare. Astfel chatbotul navighează printre diferite variabile, cum ar fi politicile de călătorie ale companiei, reducerile hoteliere sau ofertele speciale ale companiilor aeriene, pentru a sugera cele mai bune opțiuni unui utilizator uman.
Dines spune că chatboții AI sunt cel mai bine folosiți atunci când se limitează la a face sugestii, mai degrabă decât la a îndeplini sarcini care implică schimburi de bani.
„Chatboții AI fac inițial recomandări. Oamenii vor valida recomandările, iar eu pot spune: Bine, dă-mi opțiunea unu. Nu mă duc la un LLM pentru a face rezervarea, deoarece rezervarea ar trebui să fie mai precisă și mai fiabilă”, a declarat acesta.
Dines susține că, deși UiPath nu construiește modele de frontieră, a construit o serie de modele specializate pe baza LLM-urilor terțe, care sunt mai precise pentru sarcina lor decât sistemele de uz general. El adaugă că echipa sa lucrează acum la construirea propriei versiuni a instrumentului de utilizare a computerului Anthropic, în combinație cu startup-ul AI H din Paris, în care UiPath a investit la începutul acestui an. Economedia a scris anterior despre startup-ul H.
„H este o companie foarte ambițioasă și are talentul care îi plasează în topul talentelor în ceea ce privește oamenii care construiesc LLM-uri. Ei și-au construit propriul LLM de la zero și concurează direct cu utilizarea computerului de către Anthropic”, spune Dines.
De ce tocmai Londra?
În timp ce Dines se află în oraș pentru deschiderea noului centru de excelență în inteligență artificială al UiPath, istoria companiei cu scena londoneză de inteligență artificială nu este nouă. UiPath a achiziționat în 2022 Re:infer, un start-up de procesare a limbajului natural, o companie care avea legături puternice cu University College London (UCL), una dintre cele mai bune universități din Regatul Unit pentru talentele în inteligență artificială. Accesul la acest bazin de minți strălucite în domeniul inteligenței artificiale a fost principalul motiv pentru a baza noul centru de cercetare și dezvoltare în Regatul Unit.
„UCL este centrul pentru noi. Îl avem pe David Barber, care este șeful centrului de AI din UCL și a fost unul dintre fondatorii Re:infer. David lucrează pentru noi cu jumătate de normă și, desigur, numele său atrage talente. Fondatorii sunt foarte bine cunoscuți în comunitatea din Marea Britanie, așa că sunt foarte mulțumit de nivelul de talent pe care l-am atras aici și continuăm să creștem”, a declarat Dines.
Echipa actuală UiPath din Regatul Unit este formată din aproximativ 40 de persoane, iar compania va crește acest număr prin angajarea mai multor cercetători de date și ingineri de Machine Learning. Faptul că UiPath va contribui la conducerea următoarei ere a automatizării, așa cum a mai făcut, poate depinde în mare măsură de modul în care se vor desfășura eforturile din noul său birou din Londra. Economedia a scris anterior despre revenirea lui Daniel Dines la conducerea companiei UiPath.