Veniturile din Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI) pentru transportul feroviar de călători şi marfă au crescut în 2023 faţă de anul anterior, iar acestea trebuie orientate către creşterea performanţei reţelei feroviare, arată o analiză a Consiliului Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenţei, transmite Agerpres.
Potrivit Monitorului Feroviar – analiza CNSDF – bugetul total destinat finanţării infrastructurii feroviare a crescut, anul trecut, cu 30,6%, în comparaţie cu anul 2023, ca urmare a accesării fondurilor europene (+52%), sumelor alocate de la bugetul de stat (+6,7%) şi a celor din surse proprii (+32,7%).
“Cu toate acestea, atractivitatea sectorului feroviar este scăzută, în continuare, pe fondul unor deficienţe precum viteza comercială redusă, lipsa de punctualitate a trenurilor, materialul rulant necorespunzător şi managementul defectuos al traficului. În acest context, CNSDF recomandă ca şi veniturile din TUI, care au crescut cu aproximativ 11% pentru transportul feroviar de călători şi cu 4% pentru transportul feroviar de marfă, să fie alocate pentru lucrări de reparaţie şi întreţinere a reţelei”, notează instituţia.
De asemenea, pentru a creşte performanţa industriei, CNSDF recomandă deschiderea pieţei de transport feroviar de călători către proceduri de atribuire competitive a contractelor de servicii publice, atribuirea rutelor noi numai prin proceduri competitive, dar şi asigurarea interoperabilităţii cu reţele feroviare din ţările vecine, în special pe coridoarele de marfă.
“Este prioritară atragerea finanţărilor necesare pentru investiţii şi direcţionarea fondurilor pentru reabilitarea infrastructurii. Este adevărat, anul trecut, sectorul feroviar a atras mai mulţi bani din fonduri europene, dar sumele trebuie folosite eficient pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite şi, mai ales, este foarte important ca toate investiţiile preconizate să fie finalizate respectându-se calendarul asumat”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
În acelaşi timp, Consiliul este de părere că este necesară creşterea gradului de electrificare a reţelei şi finalizarea proiectelor feroviare, în special a implementării Sistemului de telegestiune a energiei electrice, care va contribui la posibilitatea selectării, de către operatorii de transport feroviar, a furnizorului de energie electrică pentru tracţiune pe baze concurenţiale şi la reducerea costurilor cu dezechilibrele apărute între consumul planificat şi cel realizat.
Analiza din Monitorul Feroviar este disponibilă pe paginile web ale Consiliului Concurenţei şi Consiliului Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar.