Anul 2024 a fost cel mai bun pentru piaţa asigurărilor din ultimii 5 – 10 ani, estimarea fiind de creştere cu 11 – 12%, a declarat, pentru Agerpres Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al sectorului Asigurări – Reasigurări.
“2024 a fost un an bun, chiar foarte bun pentru piaţa de asigurări din România şi aprecierea aceasta se bazează pe câteva elemente care formează tabloul în ansamblul lui. În primul rând, din perspectiva stabilităţii şi sustenabilităţii acestei pieţe, stabilitate financiară în principal, anul 2024 a fost probabil cel mai bun an din ultimii 5 – 10 ani ai acestei pieţe. Astfel, raportând-ne la indicatorii cunoscuţi în care evaluăm situaţia privind îndeplinirea cerinţelor de capital, profitabilitate, lichiditate, dar şi cei de performanţa operaţională, cum este rata combinată, şi chiar uitându-ne mai mult şi la alţi indicatori cantitativi legat de conduita asiguratorilor şi intermedierilor, chiar putem afirma că situaţia este una pozitivă şi pe un trend, de asemenea, evident pozitiv”, a spus Sorin Mititelu.
El a menţionat că datele din trimestrul III indicau o rată de solvabilitate de 166%, iar în privinţa cerinţelor minime de capital acestea se situau la 387%, în condiţiile în care minimul necesar stabilit prin lege este de 100%.
“Ca volum de prime, ţinând cont că la nouă luni piaţa în ansamblu a înregistrat un volum total de aproape 17 miliarde de lei, cu 11% mai mare decât în perioada similară din anul anterior, este de aşteptat să avem această creştere de 11 – 12% pe tot anul. Mai mult, este de remarcat o uşoară creştere mai rapidă a primelor pe sectorul asigurărilor de viaţă şi, de asemenea, este de remarcat şi o creştere puţin mai rapidă a vânzărilor realizate de sucursalele ce operează pe piaţa românească în baza paşaportului de liberă practică de opere de servicii”, a precizat vicepreşedintele ASF.
El a mai spus că, în momentul de faţă, ASF nu are identificate situaţii care ar pune la risc piaţa sau un anume asigurator.
Potrivit acestuia, sectorul RCA “a mers bine”, iar cel mai important indicator la care trebuie să ne raportăm aici este rata combinată, raportul între venituri şi cheltuieli. Astfel, în 2024, nivelul acestuia, cel puţin la finalul trimestrului III, a fost de 95%, iar rata daunei de aproximativ 75%. S
Sorin Mititelu susţine că aceasta arată intrarea în parametrii normali care indică faptul că piaţa este sustenabilă. Menţinerea acestei situaţii este un obiectiv critic pentru întreaga piaţă, dat fiind faptul că ponderea acestei clase de produs este foarte mare în piaţa noastră, undeva la 50%.
De asemenea, el a subliniat că s-a observat o scădere a numărului de reclamaţii la sub 6.000 într-un an, iar numărul de zile de plată faţă de termenul maxim este undeva la 5 zile, în medie.
Întrebat despre evoluţia tarifelor la RCA, Sorin Mititelu a arătat că acestea au înregistrat o creştere cu 8% în perioada cuprinsă între trimestrul I din 2023 şi trimestrul IV 2024, dar că percepţia este că au crescut mai mult.
“Dacă este să ne uităm la un indicator care reflectă valoarea medie a primelor şi care este reprezentativ, la cum a evoluat valoarea acestuia acestui indicator pe perioada de aplicare a Hotărârii de Guvern privind tarifele RCA, acest indicator este calculat fără a se lua în calcul impactul sistemului bonus-malus, deci exact tarifele pe care le practică asigurătorii şi care sunt plătite în final de asiguraţi, evident, toate aduse la aceeaşi clasă, la clasa B0 din sistemul bonus malus, pentru a exista comparabilitate, şi sunt aferente poliţelor încheiate pe perioade de 12 luni, ce reprezintă mai bine de 70% din portofoliu. Dacă ne uităm pe toată această perioadă, ceea ce o să vedeţi este că majorarea acestei valori, dar pe toate tipurile, pe toate categoriile de vehicule, este de 8%, din trimestrul I 2023 până la trimestrul IV 2024”, a susţinut acesta.
Acelaşi indicator a avut o creştere mai mare la categoria autoturisme deţinute de persoane fizice şi persoane juridice, respectiv o creştere totală de 17,3%. De asemenea, a fost consemnată o scădere la vehicule pentru transport marfă de 20%. Explicaţia acestei scăderi este aceea că un număr mare de asiguraţi din această categorie au apelat la sistemul asiguratului cu risc ridicat, cel care este administrat de BAAR.