400 de kilometri de autostradă cu o valoare de 6 miliarde de euro nu au contracte pentru supervizarea lucrărilor. Dirigintele de șantier este esențial pentru verificarea pe șantier, dar CNAIR trage de timp cu procedurile de achiziție

Autostrada București Nord Lot 2 UMB asfaltare

400 de kilometri de autostradă contractați pentru 6 miliarde de euro nu au contracte pentru supervizarea lucrărilor, rolul dirigintelui de șantier sau al consultantului fiind esențial pentru asigurarea calității proiectelor, arată Asociația Pro Infrastructură. Compania de Drumuri nu a reușit sau chiar trage de timp în cazul contractelor pentru supervizare, nu doar pentru proiectele de-abia contractate, ci și pentru cele începute încă de anul trecut, potrivit API.

Nu au contracte pentru diriginte de șantier loturile de munte ale Autostrăzii Sibiu – Pitești, segmentul lipsă de pe A1 Lugoj – Deva unde lucrările încep în mai sau iunie 2023, cele 7 loturi ale UMB de pe Autostrada Moldovei și chiar lotul 2 de pe Autostrada București Nord unde se lucrează din vara anului trecut, iar deschiderea (probabil parțială) este estimată pentru luna decembrie, susține Asociația Pro Infrastructură.

„400 kilometri de autostradă de 6 miliarde de euro fără ”câine de pază”. Rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și ”consultant”, ”inginer FIDIC” sau simplu ”inginer”, în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare.

Dar CNAIR tergiversează lansarea licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil ”timpul trece leafa merge”, tărăgănează procedurile de achiziție publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. În lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, ”scurtături” și ”optimizări” care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul constructorului. Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău – Pașcani unde suntem în licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu antreprenorii până în vară. Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în procedură semnare contract de lucrări).

Nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu – Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea – Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 (n.r 2023) ar trebui să se înceapă și aici lucrările”, a transmis API.

Contractele pentru supervizare, adică inginerul independent, sunt foarte importante în derularea unui proiect de execuție pentru că verifică și girează respectarea proiectului tehnic, practic validează lucrarea sau semnalează nerespectarea caietului de sarcini, poziție decisivă într-un litigiu pentru revendicări (claim-uri). Despre lipsa contractelor de supervizare, Economedia a scris și aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *