Cele mai importante șantiere de autostradă din țară nu au contracte de supervizare semnate. Consultantul independent este important pentru că verifică cum lucrează drumarii

A 7 loturile 1 și 2 Construim România

Cele mai importante șantiere de autostradă din România nu au contracte semnate pentru supervizarea lucrărilor, în cele mai multe cazuri, consultanța fiind asigurată chiar de Compania de Drumuri care este și beneficiarul proiectului. Contractele pentru supervizare, adică inginerul independent este foarte important în derularea unui contract de execuție pentru că verifică și girează respectarea proiectului tehnic, practic validează lucrarea sau semnalează nerespectarea caietului de sarcini, poziție decisivă într-un litigiu pentru revendicări (claim-uri).

De exemplu, niciunul dintre cele 13 loturi ale Autostrăzii Ploiești-Pașcani – Autostrada Moldovei nu are contract de supervizare, nici secțiuni în lucru de pe Autostrada Transilvania sau loturile de mijloc ale Autostrăzii Sibiu-Pitești, acum în proiectare. Despre deschiderea șantierelor pe primele două loturi ale secțiunii Ploiești-Buzău fără contracte de supervizare, Economedia a scris aici. CNAIR nu se grăbește să rezolve problema șantierelor începute fără contracte de consultanță, susține Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor (mandatul Cătălin Drulă) : ,,Compania de drumuri ține la sertar licitațiile pentru supervizarea autostrăzilor și drumurilor expres, unele lansate de mai bine de un an și jumătate. Fără acest ”câine de pază” al lucrărilor executate corect, constructorii sunt încurajați să facă rabat de la calitate în favoarea profitului personal. Aceste contracte de supervizare sunt vitale pentru bunul mers al șantierelor, implică diriginți de șantier cu experiență care stau non stop în teren și se asigură că fiecare tip de lucrare e executată în parametrii tehnici scontați. Însă Ministerul Transporturilor prin CNAIR nu se grăbește să contracteze acești diriginți de șantier, deși șantierele aferente sunt în lucru. O fi doar prostie, sau hoție, cu obiectivul de a ține unii constructori ”preferați” departe de ochiul atent al corectitudinii pe șantiere?

Mai jos enumăr lista de tronsoane de autostradă sau drum expres ce nu au contracte de supervizare parafate:

A7 Ploiești – Pașcani (toate cele 13 tronsoane)

A0 Nord (tronsoanele 1, 2 și 3 între A1/Bâcu și DN3/Cernica)

A1 Sibiu – Pitești (tronsoanele 2 și 3 Boița – Cornetu – Tigveni)

A1 Lugoj – Deva lot 2

A3 Transilvania (tronsoanele Cluj – Zalău – Nușfalău și Suplacu de Barcău – Biharia)Centura Galați”

Nici capetele autostrăzii Buzău-Focșani unde sunt contracte semnate cu UMB nu au asigurat dirigintele de șantier. Pentru lotul 1 Buzău-Vadu Pașii, termenul limită pentru depunerea ofertelor a fost extins cu aproape 3 luni, până la 30 septembrie (detalii aici) iar pentru lotul 2 Vadu Pașii -Râmnicu Sărat licitația este suspendată CNSC a admis în septembrie contestația Via Design și a dispus CNAIR măsuri de remediere (deciziaDecizie CNSC-signed (1))

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *