Dacă ai aspirații de a avansa în funcție sau pur și simplu vrei să îți menții relevanța în poziția actuală, angajarea într-un proces de învățare continuă este esențială pentru obținerea succesului.
Într-o lume care se schimbă și evoluează constant, dacă nu reușești să te adaptezi și să crești, nu numai că s-ar putea să te trezești în urma concurenței tale care îmbrățișează schimbarea, dar poți ajunge, de asemenea, la realizarea că abilitățile pe care le deții în prezent devin din ce în ce mai învechite și mai puțin apreciate pe piața muncii.
Pe baza unui studiu realizat în 2024 de Societatea de Management a Resurselor Umane (SHRM) privind sănătatea mintală a angajaților în 2024, s-a constatat că 44% din 1.405 angajați din SUA se simt epuizați la locul de muncă, 45% se simt „epuizați emoțional” de munca lor și 51% se simt „storși” la sfârşitul zilei de lucru.
Conform datelor, angajații nu sunt doar epuizați de cerințelele și așteptările zilnice aduse de jobul lor, dar și posedă, de asemenea, o rezistență sau o motivație scăzută de a se angaja în activități care sunt cu adevărat semnificative pentru creșterea lor personală și profesională pe termen lung, arată un raport Harvard Business Review.
Nihar Chhaya, un antrenor executiv care a avut privilegiul de a lucra cu numeroși lideri talentați, care spun frecvent că sunt copleșiți la locul de muncă, a observat că greutatea neatingerii potențialului maxim poate fi la fel de obositoare mental ca și tensiunea resimțită în îndeplinirea sarcinilor de lucru.
Trebuie puse la îndoială capacitățile de învățare
Nihar Chhaya relatează experiența cu un director executiv care se confruntă cu epuizarea din cauza călătoriilor în interes de serviciu și îndoielile de sine în gestionarea echipei sale răspândită în întreaga lume. Acest manager a realizat că se agăța de o convingere fixă că nu putea învăța „să piloteze avionul în timp ce deja zbura”.
Atunci când ne simțim epuizați, avem tendința să ne identificăm atât de mult cu oboseala încât uităm de autoritatea pe care o avem asupra gândurilor și credințelor noastre. În această stare, fiecare exclamație de genul „sunt atât de obosit” ne învață mintea să creadă că este probabil imposibil să învățăm ceva atunci când suntem epuizați.
Cu toate acestea, este important să observăm oboseala și dorința de a scăpa de ea și să fim curioși cu privire la ceea ce este posibil să învățăm chiar și în aceste condiții.
Dacă permitem oboselei să existe, vom putea să răspundem într-un mod mai conștient și să contestăm convingerile nefolositoare pe care le-am avut în acea stare.
Directorul executiv a început să-și conteste presupunerile și a realizat că poate conduce cu convingere, învățând în același timp cum să se îmbunătățească în continuare. Aceasta a dus la o schimbare de energie și la dorința sa de a-și face timp pentru învățare, citind articole despre conducerea echipelor globale și urmărind videoclipuri despre îmbunătățirea prezenței executive pentru viitoarele sale vizite pe teren.
Este important să începem cu subiecte care să ne intereseze și să rămânem curioși în fața provocărilor. Să fim deschiși și flexibili în gândire și să ne permitem să învățăm, chiar și atunci când suntem epuizați. A avea o atitudine de învățare ne permite să creștem și să ne dezvoltăm în orice circumstanțe și să depășim limitele pe care ni le impunem în mod inconștient. Este esențial să fim deschiși la învățare, chiar și în situații dificile sau epuizante.
Începeți cu subiecte care rezolvă probleme urgente
Un mod eficient de a învăța și de a pune în mișcare motivația este prioritiarea subiectelor care rezolvă probleme imediate și urgente. Aceasta se datorează faptului că, la fel ca în cazul compunerii dobânzii la un sold existent, motivația dumneavoastră de a învăța va crește rapid atunci când vă concentrați pe ceea ce știți deja și aplicați.
Un exemplu concret este cel al unui client de coaching care a simțit o povară mare la locul de muncă în ultimul an. Prin intermediul unei evaluări 360, a descoperit că era perceput de ceilalți ca fiind „lent în luarea deciziilor”. Inițial, el a fost reticent în a accepta acest feedback, dar ulterior a realizat că evitarea deciziilor contribuia la acumularea de muncă, ceea ce îi cauza o povară constantă.
Prin urmare, a decis să învețe cum să ia decizii mai bine. Această temă a devenit utilă și atrăgătoare pentru el, deoarece îi oferea o soluție pentru volumul mare de muncă și oportunitatea de a își îmbunătăți abilitățile. El a studiat diverse resurse și, ulterior, a împărtășit metodele învățate cu colegii săi, devenind un trainer în acest domeniu. Această experiență nu numai că i-a consolidat cunoștințele, dar i-a crescut și încrederea în abilitățile sale, iar ceilalți au observat o schimbare pozitivă în stilul său de lucru.
Limitarea la programele formale trebuie exclusă
În ceea ce privește învățarea la locul de muncă, mulți oameni consideră că obținerea unei diplome sau a unui certificat de la o universitate prestigioasă este cea mai bună opțiune. Cu toate acestea, aceste programe pot fi costisitoare, exclusive și consumatoare de timp.
Există și alte metode mai eficiente pentru a învăța la locul de muncă, cum ar fi învățarea de la egal la egal, mentoratul sau feedback-ul 360.
Un exemplu de succes este acela al unei vicepreședinte de resurse umane care dorea să-și dezvolte cunoștințele financiare. În loc să se înscrie la un program formal, ea a ales să învețe de la directorul financiar prin întâlniri lunare. Această abordare i-a permis să înțeleagă rapid aspectele financiare ale companiei și să-și îmbunătățească valoarea strategică și capacitatea de a oferi consultanță în afaceri. În plus, ea a reușit să-și construiască o relație valoroasă cu directorul financiar și echipa sa, iar credibilitatea sa ca lider de resurse umane orientat către afaceri a crescut considerabil.
Crearea unei legături emoționale cu învățarea
Un mod eficient de a învăța este să legați procesul de învățare de valorile personale și să îl faceți să fie motivant intrinsec, astfel încât să devină o parte plăcută a vieții. În loc să urmăm doar așteptările altora, ar trebui să ne concentrăm pe valorile noastre personale și să ne îndreptăm spre experiențe care se aliniază cu acestea. Acest lucru va face ca învățarea să devină o parte naturală și dorită a vieții noastre, și nu o povară obligatorie.
Pentru a face acest lucru, este benefică crearea unui context emoțional în jurul învățării, astfel încât acesta să devină o sursă de inspirație și nu o sarcină neplăcută. Nihar Chhaya a lucrat cu un director executiv care era mereu recomandat pentru programe de formare avansată, conferințe de leadership și decizile luate, deoarece managerii ei o vedeau ca pe o persoană care ar putea urca în ierarhie, poate chiar până la funcția de CEO într-o zi. Era flatată de susținerea avută, dar aceste activități i se păreau, de asemenea, împovărătoare pe lângă munca ei. A început să se întrebe dacă vrea să avanseze.
Pentru a se lămuri cu privire la ceea ce ar trebui să facă, această directoare a lăsat mai întâi deoparte ceea ce alții doreau pentru ea și a reflectat asupra propriilor valori, printre care se numărau dragostea pentru rezolvarea marilor probleme din industria sa și ambiția de a conduce schimbarea, dar și dorința de a fi mai prezentă alături de familia sa. Ea a ajuns la concluzia că a urca pe scara ierarhică ar putea însemna mai puțin timp petrecut cu familia, dar și mai multă putere de decizie, La nivel emoțional a simțit că, dacă va reuși să își onoreze toate îndatoriile în familie și la locul de muncă, îi va arăta fiicei sale că femeile pot reuși în lumea afacerilor. Din acest context emoțional, ea a reformulat oportunitățile de învățare, transformându-le din lucrurile pe care alții le așteptau pentru ea în experiențe de care se poate bucura și valorifica în mod intenționat pentru aspirațiile pe care le avea.
Lucrați cu creierul, nu împotriva lui
Atunci când investești emoțional în activitatea de învățare a noilor abilități, vei găsi o motivație suplimentară pentru a trece peste oboseală și a absorbi informațiile. Cu toate acestea, încă poți întâmpina dificultăți în a reține conținutul. Pentru a eficientiza procesul de învățare, este important să ții cont de preferințele creierului tău în privința reținerii informațiilor. Psihologul german Hermann Ebbinghaus a descris „curba uitării” pentru a explica cât de rapid uităm lucrurile pe care le-am învățat. Factori precum odihna și complexitatea subiectului influențează capacitatea noastră de a reține informații și devine greu să ne amintim de ele în timp. Însă, există tehnici precum repetarea distanțată și testarea amintirii care pot îmbunătăți retenția. Pentru a vă ajuta să rețineți informațiile, puteți aloca timp în fiecare dimineață și seară pentru a revizui conținutul în porțiuni mai mici și pentru a repeta expunerea la acea informație. De asemenea, testați-vă memoria până când informațiile sunt percepute obișnuite și dispare criteriul de noutate. Prin utilizarea acestor tehnici, puteți face creierul să fie mai receptiv, iar aderența la procesul de învățare este îmbunătățită.