Care sunt planurile Uniunii Europene privind prețurile GNL

GNL gaze naturale lichefiate Sursa foto: Linkedin / MOL

Uniunea Europeană lucrează la o evaluare zilnică a prețurilor gazelor naturale lichefiate (GNL), ca un prim pas spre lansarea unui nou preț european de referință pentru GNL până la sfârșitul lunii martie, scrie Reuters.

Ideea este că cumpărătorii și vânzătorii de GNL ar putea utiliza noul indice de referință ca bază pentru contractele lor. Prețurile GNL din Europa au fost determinate istoric de prețul hub-ului de gaz al Facilității olandeze de Transfer al Titlurilor (TTF), un centru de volatilitate ridicată după ce Rusia a redus livrările de gaze prin conducte către Europa anul trecut.

Cu toate acestea, Agenția UE pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare din Domeniul Energiei (ACER) nu a putut publica prima sa evaluare a GNL, astfel cum a fost programată pe 13 ianuarie, invocând lipsa unor date suficiente din partea participanților la piață. Unii jucători de pe piață se întreabă dacă noul preț este necesar.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

De ce dorește UE un nou preț al GNL?

Prețurile gazelor din Europa au atins niveluri record anul trecut, pe măsură ce Rusia a redus livrările și a provocat o scădere care a determinat țările UE să își majoreze importurile de GNL cu 71% față de anul precedent, potrivit datelor Refinitiv Eikon.

Spre deosebire de gazul din conducte, GNL nu este tranzacționat pe scară largă pe burse, astfel încât există o vizibilitate mai mică asupra costurilor. UE a însărcinat ACER să publice o evaluare zilnică a prețului GNL începând cu 13 ianuarie, cu scopul de a spori transparența prețurilor,

Evaluarea a urmărit, de asemenea, să reducă necesitatea ca țările UE să liciteze între ele pentru aprovizionare, ceea ce ar putea conduce la creșterea în continuare a prețurilor.

Cum se calculează în prezent prețurile GNL?

Încărcăturile GNL sunt livrate pe o bază franco navă (DES), ceea ce înseamnă că prețul include livrarea către un anumit port, care sosește în mai multe regiuni europene. Livrările în Europa de Nord-Vest (NWE) includ Regatul Unit, Țările de Jos, Belgia și Franța Atlantică, în timp ce livrările din Europa de Sud-Vest ajung în Spania, Portugalia și Italia, printre altele.

În timp ce tranzacțiile europene cu GNL au fost determinate în trecut de prețul hub-ului de gaze TTF, agențiile de stabilire a prețurilor la energie, inclusiv Platts, Argus și Spark Commodities, au utilizat indicele LNG NWE DES, care reflectă mai bine prețul încărcăturilor de GNL livrate în Europa de Nord-Vest decât TTF.

Cum va fi diferit prețul GNL de la ACER?

Evaluarea zilnică a prețului GNL de către ACER se va baza inițial pe tranzacții, pe care participanții la piață trebuie să le raporteze ACER, pentru tranzacțiile la vedere care implică nave cu o capacitate de cel puțin 75 000 de metri cubi de GNL.

Evaluarea ar urma să acopere tranzacțiile în vederea livrării în a doua jumătate a lunii următoare, pe baza DES și va fi un preț mediu ponderat al tranzacțiilor spot zilnice cu GNL, cu o fereastră de rulare de până la cinci zile lucrătoare.

O diferență majoră este că, în general, alte agenții de stabilire a prețurilor agregă și raportează date dintr-o singură zi a evaluării prețurilor.

De ce ACER nu a publicat încă un preț?

Participanții la piața GNL au obligația legală de a raporta date privind tranzacțiile lor, dar până în prezent, majoritatea datelor partajate cu ACER au fost inutilizabile – din motive despre care ACER spune că includ faptul că a acoperit încărcăturile tranzacționate în baza unor contracte pe termen lung sau cu termene de livrare prea mari în viitor.

ACER a declarat că acest început lent nu este surprinzător în primele câteva săptămâni ale evaluării prețurilor, deoarece piața europeană pentru tranzacțiile spot cu GNL este extrem de nelichidă și deoarece participanții la piață încă se obișnuiesc cu noile cerințe de raportare.

Reacția pieței?

Multe surse din industrie au declarat că va dura mult până când prețul GNL din UE va evolua și că este posibil ca condițiile actuale de piață să nu fi fost în favoarea ACER.

“La fel ca atunci când o companie merge pe piață pentru un IPO (ofertă publică inițială), momentul lansării unei evaluări a prețurilor este adesea esențial pentru succesul său”, a declarat Ryan Pereira, un expert global în industria GNL.

“Din păcate pentru ACER, evaluarea prețurilor a început într-o perioadă în care prețurile au scăzut substanțial de la maximele anormale anterioare”,

Pereira a adăugat că Japonia Coreea Marker (JKM), care este utilizat pe scară largă ca un indice de referință asiatice GNL a fost stabilit pentru prima dată în 2009 și a luat peste 8 ani înainte de a fi acceptat pe scară largă.

Alte surse din industrie și din comerț s-au întrebat dacă este necesar noul indice de stabilire a prețurilor – și dacă participanții la piață și băncile îl vor utiliza efectiv – deoarece multe agenții de stabilire a prețurilor utilizează deja indicele DES GNL.

“UE ar trebui să se concentreze pe a determina mai multe companii să semneze acorduri pe termen lung de preluare a GNL, mai degrabă decât să arunce o mulțime de birocrație simbolică asupra întreprinderilor”, a declarat Oystein Kalleklev, directorul executiv al proprietarului navei FLEX LNG.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: