Schimbarea făcută de Elon Musk la twitte, care a renunțat la logo-ul albastru al păsării Twitter în favoarea unui X alb-negru în stil Art Deco, i-a surprins pe unii specialiști, scrie BBC.
Jean-Pierre Dube, profesor de marketing la o Universitate din Chicago, a crezut inițial că e o glumă.
“De ce să iei o marcă recunoscută, cu mult capital de marcă în jurul ei și apoi să o arunci complet la gunoi și să o iei de la zero?”, a declarat profesorul Dube.
“Pe termen scurt, pare ciudat”. Dar, pe termen lung, ar putea funcționa?
Preluarea de către Elon Musk a Twitter anul trecut a fost o pedeapsă pentru platforma de socializare.
Veniturile din publicitate au scăzut la jumătate, a declarat Musk în această lună, deoarece marile branduri s-au retras, temându-se de schimbările pe care le-a făcut, inclusiv de modul în care firma gestionează conturile verificate și moderează conținutul. Concedierile bruște și facturile neplătite au dus, de asemenea, la articole negative în presă și procese.
Estimările realizate de Fidelity, care deține o participație în companie, sugerează că aceasta valorează acum doar o treime din cele 44 de miliarde de dolari pe care Elon Musk le-a plătit pentru Twitter în octombrie.
Firma de consultanță Brand Finance a estimat recent că brandul firmei valora 3,9 miliarde de dolari, în scădere cu 32% față de anul trecut – o scădere pe care a atribuit-o “abordărilor comerciale agresive” ale lui Musk.
Cercetările sugerează că rebrandingurile pot fi profitabile – în special dacă o firmă are probleme sau dorește să își schimbe direcția, a declarat Yanhui Zhao, profesor de marketing la Universitatea Nebraska Omaha.
Analizând 215 anunțuri de rebranding făcute de companii listate la bursă, acesta a constatat că mai mult de jumătate dintre aceste întreprinderi au înregistrat randamente pozitive după ce și-au schimbat brandul.
Acest lucru înseamnă că mișcările domnului Musk ar putea fi oportune, a spus el, menționând ambiția multimiliardarului de a transforma Twitter într-o “aplicație pentru orice”, similară cu WeChat din China, un serviciu de mesagerie socială pe care utilizatorii pot trimite bani, pot chema taxiuri, pot rezerva hoteluri și pot juca jocuri, printre alte funcții.
“Aceasta este o rebranduire foarte necesară din cauza reorientării strategice a Twitter”, a declarat el pentru BBC, prin e-mail.
Dar succesul devine mai puțin probabil atunci când o companie se află în perioade tulburi, a avertizat Shuba Srinivasan, profesor de marketing la Questrom School of Business de la Boston University. Ea a spus că este o mișcare deosebit de riscantă, având în vedere toți concurenții din domeniul social media, cum ar fi Threads a lui Mark Zuckerberg, care se grăbesc să ocupe rolul Twitter.
“Este posibil ca rebrandingul să confirme teama multor utilizatori Twitter că achiziția de către Musk a însemnat sfârșitul Twitter-ului pe care îl cunoșteau”, a spus ea.
De asemenea, nu este clar nici faptul că o schimbare de brand nu rezolvă problemele Twitter – multe dintre ele provenind în parte de la Elon Musk, a spus profesorul Dube.
“Nu cred că a existat o problemă de brand și de identitate a brandului, cât o problemă de conducere”, a spus el.
Într-un interviu acordat în luna mai site-ului de satiră The Babylon Bee, Elon Musk a anticipat schimbarea, spunând că a considerat că trebuie să “extindă brandingul pentru Twitter” pentru a-l ajuta să reușească să împingă compania dincolo de postările scurte de text care au făcut-o celebră.
Dar unii analiști au spus că potențialul ca această viziune să fie de succes are șanse mari de reușită.
În luna iunie, firma de consultanță Forrester Research a publicat un raport intitulat “The super app window has closed” (Fereastra super-aplicațiilor s-a închis), în care se susținea că giganți tehnologici precum Google și Apple oferă în prezent funcții de tip super-aplicație pentru miliarde de utilizatori din SUA și Europa, în timp ce obstacolele de reglementare dificile și concurența acerbă limitează oportunitățile pentru ceilalți.
Raportul a remarcat că WeChat, exemplul care a fost citat de dl Musk, a devenit dominant în China devreme, înainte de apariția altor servicii de plată – și în parte ca urmare a unor probleme tehnice, cum ar fi memoria limitată a telefonului, care descuraja descărcarea mai multor aplicații.
“În timp ce viziunea lui Musk este de a transforma X într-o “aplicație universală”, acest lucru necesită timp, bani și oameni – trei lucruri pe care compania nu le mai are”, a scris Mike Proulx, director de cercetare la Forrester, după anunțul lui Musk, adăugând că el crede că firma se va închide sau va fi cumpărată în următoarele 12 luni.
Chiar dacă utilizatorii de bază ai Twitter din media, politică și finanțe rămân loiali, așa cum au făcut-o în trecut, pentru ca X să aibă succes va fi nevoie de participarea unei baze de utilizatori mult mai largi – o provocare deloc ușoară, a declarat profesorul Andy Wu de la Harvard Business School.
Acesta a adăugat însă că, Twitter s-a confruntat cu dificultăți înainte de preluarea de către Elon Musk și ar beneficia de o anumită asumare a riscurilor.
“Putem dezbate dacă aceste schimbări sunt în direcția corectă, dar Twitter are nevoie de schimbări”, a spus el.