Este necesară construirea unui pod peste Dunăre la Silistra, a declarat viceprim-ministrul și ministrul bulgar Transporturilor și Comunicațiilor, Grozdan Karadjov, transmite agenția bulgară de presă BTA.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Acum, traversarea Dunării între Silistra și Călărași se face doar cu bacul.
Pe lângă al doilea pod din Ruse, adică al treilea pod peste Dunăre, trebuie să mai fie încă două, dintre care unul trebuie să fie neapărat în Silistra, a explicat Karadjov.
Potrivit acestuia, acest pod este un punct de trecere necesar pentru a deservi coridorul „sud-nord”, care continuă prin România, spre Moldova și Ucraina. Acest coridor este o prioritate pentru Uniunea Europeană (UE), iar rotația traficului prin Ruse, Giurgiu, București și de acolo prin Constanța și spre nord este, pentru mine, un paradox al transportului, a comentat ministrul.
El și-a exprimat disponibilitatea de a purta discuții cu omologul său român la nivelul Comisiei Europene (CE), pentru a permite construirea a încă două poduri de către statul român. “Nu este vorba despre finanțare sau dorință. Noi vom asigura ambele. Problema este că nu există dorință din partea României și acest lucru reprezintă o frână în dezvoltarea acestor regiuni dunărene din Bulgaria”, a subliniat Karadjov.
„Dacă acest lucru nu se schimbă la nivelul CE și nu se găsesc mecanisme pentru a stimula construirea celui de-al patrulea pod al nostru aici, în Silistra, nu văd niciun beneficiu în a continua să vorbim despre coridoarele sud-nord, despre planuri gigantice de sprijinire a restaurării Ucrainei. Cred că acest lucru va deveni o piatră de temelie pentru mine, în calitate de ministru, în ceea ce privește podurile, în general, tranziția noastră Bulgaria-România”, a adăugat Karadjov.
El s-a aflat la Silistra pentru a participa la o reuniune de informare, parte a Campaniei naționale de informare pentru introducerea euro în Bulgaria.
Despre al doilea pod de la Ruse au discutat joi, telefonic, premierii României și Bulgariei. Un punct central al convorbirii a fost necesitatea construirii celui de-al doilea pod peste Dunăre, la Ruse, pentru reducerea aglomeraţiei din punctul actual de trecere, se menționează în comunicatul executivului de la București.
În acest scop, va fi creat un grup de lucru comun pentru analiza şi coordonarea proiectelor transfrontaliere.
CNAIR are 11 oferte pentru al doilea pod
Compania de Drumuri a primit 11 oferte la licitația pentru studiul de fezabilitate pentru al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, a anunțat la începutul lunii iulie a acestui an șeful CNAIR Cristian Pistol. Anterior au fost peste 10 amânări succesive al deschiderii licitației.
Durata maximă alocată elaborării Studiului de fezabilitate este de 23 de luni din momentul începerii contractului, care are o valoare de 60,87 de milioane de lei (fără TVA), sumă asigurată prin CEF 2 (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) -Componenta Mobilitate militară.
Conform lui Cristian Pistol, studiul de fezabilitate, care trebuie să fie elaborat în maximum 23 de luni, trebuie să stabilească:
– amplasamentul podului Giurgiu-Ruse 2,
– tipul podului (doar rutier sau rutier și feroviar)
– valoarea construcției.
Printre principalele caracteristici solicitate proiectantului regăsim:
- soluție de conectivitate la nivel de autostradă;
- posibila soluție de conectivitate la nivel de cale ferată, analizând realizarea conexiunii feroviare cu stația CF Giurgiu Nord și implicit cu CF102 București – Giurgiu Nord și CF103 Videle – Giurgiu (parte componentă a Coridorului European de marfă nr. 7)”, a transmis secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu.
„Proiectantul va trebui să găsească soluţia optimă pentru ca acest nou pod transfrontalier să asigure conexiunea atât între infrastructura rutieră, cât şi cea feroviară dintre cele două ţări. După ce va fi construit, acest nou pod dunărean (al treilea între România şi Bulgaria) va asigura ambelor state un potenţial mai mare de dezvoltare economică, atât la nivel regional, cât şi european, pe axa nord – sud”, a scris Cristian Pistol, şeful CNAIR, într-un mesaj publicat în august 2024 pe contul său de Facebook.
Finanțare asigurată, lucrările ar putea începe în 2026
Guvernatorul orașului Ruse, Dragomir Draganov, a declarat în decembrie că a fost asigurată finanțarea pentru construirea unui al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, iar lucrările de construcție efective ar putea începe încă din 2026, când se preconizează că va fi finalizată proiectarea acestuia, scria agenția bulgară de presă BTA.
Potrivit acestuia, pentru construcția instalației a fost asigurată o finanțare UE de 2,5 miliarde de euro, iar proiectul va fi implementat de partea română. Între timp, studiul de fezabilitate a fost deja atribuit unei companii.
„Studiul a fost atribuit unei companii. Până la jumătatea anului 2026, se va face studiul cu privire la locul exact unde va fi amplasat Podul peste Dunăre. După ce se finalizează proiectarea, încă doi ani – doi ani și jumătate, și punerea în aplicare a acestei facilități. 2029, începutul lui 2030 vom avea un nou pod”, a spus Draganov. El a mai comentat atunci că, pentru a face operațional feribotul dintre Ruse și Giurgiu, este necesară renovarea drumului ocolitor de aproximativ un kilometru și 200 de metri care îl leagă de punctul de trecere a frontierei de pe teritoriul României. Acțiunea de reparare a suprafeței acestui drum este așteptată din partea Ministerului român al Transporturilor și Dezvoltării Regionale, a menționat el.
Noul pod peste Dunăre va avea și importanță strategică, fiind parte a unui coridor militar rapid din Grecia până în România.
Astfel, linia de feribot Ruse-Giurgiu și al treilea pod peste Dunăre vor face parte din infrastructura militară a coridorului militar Sud-Nord, a declarat în această vară ministrul bulgar interimar al Apărării, Atanas Zapryanov, potrivit radioului public bulgar.
Ministrul a reamintit că Bulgaria s-a angajat, prin intermediul formatelor internaționale, să construiască cu prioritate amplasamente de-a lungul traseului coridorului militar nord-sud și pentru includerea acestora în proiecte cu finanțare UE în următoarea perioadă de programe.
Mobilitatea militară este o inițiativă emblematică a cooperării UE-NATO. Scopul este de a deplasa rapid și eficient contingentele și echipamentele militare în timpul activităților de rutină, în timpul conflictelor și de a oferi asistență NATO și UE Bulgariei în cazul unui atac militar, a declarat ministrul.
Între România și Bulgaria sunt două poduri peste Dunăre: Giurgiu – Ruse și Calafat – Vidin.