Prim-ministrul Ilie Bolojan a avut joi o discuţie telefonică cu premierul Bulgariei, Rossen Jeliazkov, în care au discutat despre consolidarea cooperării bilaterale, cu accent pe proiectele de transport şi pe îmbunătăţirea navigaţiei pe Dunăre, anunță un comunicat al guvernului.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Un punct central al convorbirii a fost necesitatea construirii celui de-al doilea pod peste Dunăre, la Ruse, pentru reducerea aglomeraţiei din punctul actual de trecere, se menționează un comunicat.
În acest scop, va fi creat un grup de lucru comun pentru analiza şi coordonarea proiectelor transfrontaliere.
De asemenea, cei doi premieri au convenit asupra intensificării cooperării în cadrul Parteneriatului Strategic dintre România şi Bulgaria, semnat la 15 martie 2023, precum şi în domeniul securităţii maritime la Marea Neagră, pentru protejarea libertăţii de navigaţie şi a comerţului.
În comunicat mai este menționat și fapte că premierul Bolojan a mulţumit omologului său pentru sprijinul acordat în deschiderea Consulatului Onorific al României la Ruse.
CNAIR are 11 oferte pentru al doilea pod
Compania de Drumuri a primit 11 oferte la licitația pentru studiul de fezabilitate pentru al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, a anunțat la începutul lunii iulie a acestui an șeful CNAIR Cristian Pistol. Anterior au fost peste 10 amânări succesive al deschiderii licitației.
Durata maximă alocată elaborării Studiului de fezabilitate este de 23 de luni din momentul începerii contractului, care are o valoare de 60,87 de milioane de lei (fără TVA), sumă asigurată prin CEF 2 (Mecanismul pentru Interconectarea Europei) -Componenta Mobilitate militară.
Conform lui Cristian Pistol, studiul de fezabilitate, care trebuie să fie elaborat în maximum 23 de luni, trebuie să stabilească:
– amplasamentul podului Giurgiu-Ruse 2,
– tipul podului (doar rutier sau rutier și feroviar)
– valoarea construcției.
Printre principalele caracteristici solicitate proiectantului regăsim:
- soluție de conectivitate la nivel de autostradă;
- posibila soluție de conectivitate la nivel de cale ferată, analizând realizarea conexiunii feroviare cu stația CF Giurgiu Nord și implicit cu CF102 București – Giurgiu Nord și CF103 Videle – Giurgiu (parte componentă a Coridorului European de marfă nr. 7)”, a transmis secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu.
„Proiectantul va trebui să găsească soluţia optimă pentru ca acest nou pod transfrontalier să asigure conexiunea atât între infrastructura rutieră, cât şi cea feroviară dintre cele două ţări. După ce va fi construit, acest nou pod dunărean (al treilea între România şi Bulgaria) va asigura ambelor state un potenţial mai mare de dezvoltare economică, atât la nivel regional, cât şi european, pe axa nord – sud”, a scris Cristian Pistol, şeful CNAIR, într-un mesaj publicat în august 2024 pe contul său de Facebook.
Finanțare asigurată, lucrările ar putea începe în 2026
Guvernatorul orașului Ruse, Dragomir Draganov, a declarat în decembrie că a fost asigurată finanțarea pentru construirea unui al doilea pod peste Dunăre la Ruse – Giurgiu, iar lucrările de construcție efective ar putea începe încă din 2026, când se preconizează că va fi finalizată proiectarea acestuia, scria agenția bulgară de presă BTA.
Potrivit acestuia, pentru construcția instalației a fost asigurată o finanțare UE de 2,5 miliarde de euro, iar proiectul va fi implementat de partea română. Între timp, studiul de fezabilitate a fost deja atribuit unei companii.
„Studiul a fost atribuit unei companii. Până la jumătatea anului 2026, se va face studiul cu privire la locul exact unde va fi amplasat Podul peste Dunăre. După ce se finalizează proiectarea, încă doi ani – doi ani și jumătate, și punerea în aplicare a acestei facilități. 2029, începutul lui 2030 vom avea un nou pod”, a spus Draganov. El a mai comentat atunci că, pentru a face operațional feribotul dintre Ruse și Giurgiu, este necesară renovarea drumului ocolitor de aproximativ un kilometru și 200 de metri care îl leagă de punctul de trecere a frontierei de pe teritoriul României. Acțiunea de reparare a suprafeței acestui drum este așteptată din partea Ministerului român al Transporturilor și Dezvoltării Regionale, a menționat el.
Noul pod peste Dunăre va avea și importanță strategică, fiind parte a unui coridor militar rapid din Grecia până în România.
Astfel, linia de feribot Ruse-Giurgiu și al treilea pod peste Dunăre vor face parte din infrastructura militară a coridorului militar Sud-Nord, a declarat în această vară ministrul bulgar interimar al Apărării, Atanas Zapryanov, potrivit radioului public bulgar.
Ministrul a reamintit că Bulgaria s-a angajat, prin intermediul formatelor internaționale, să construiască cu prioritate amplasamente de-a lungul traseului coridorului militar nord-sud și pentru includerea acestora în proiecte cu finanțare UE în următoarea perioadă de programe.
Mobilitatea militară este o inițiativă emblematică a cooperării UE-NATO. Scopul este de a deplasa rapid și eficient contingentele și echipamentele militare în timpul activităților de rutină, în timpul conflictelor și de a oferi asistență NATO și UE Bulgariei în cazul unui atac militar, a declarat ministrul.
Între România și Bulgaria sunt două poduri peste Dunăre: Giurgiu – Ruse și Calafat – Vidin.