Dacia, Ford și Romprim conduc topul celor mai mari companii din domeniul fabricării autovehiculelor de transport rutier din România, după cifra de afaceri din 2022, potrivit datelor ONRC transmise la solicitarea Economedia. Producătorii din industria auto au fost afectați în 2022 de scăderi ale cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților.
Clasamentul celor mai mari companii din 2022 este condus de Dacia, care anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de aproape 25 miliarde lei, în creștere cu 19%, un profit net 526 milioane de lei, în creștere cu 5% și un număr de 12.195 angajați.
Deși companiile s-au confruntat mai mult în 2021 cu probleme în ceea ce privește aprovizionarea de componente, șeful Dacia a declarat în luna iunie pentru Economedia că există în continuare probleme cu aprovizionarea de componente, anul acesta jumătatea paharului fiind goală. În 2021, Dacia a oprit temporar producția la Uzina de la Mioveni din lipsă de componente în trei dăți de-a lungul anului. Întrebat în vară dacă mai vede întreruperi temporare forțate, acesta a spus că totul este posibil și vom mai putea vedea pe viitor astfel de opriri temporare ale producției.
Acesta a spus atunci că nu poate preciza când se va termina criza componentelor, punând accent pe faptul că războiul de la graniță continuă. „Geopolitic vorbind suntem într-o situație mișcătoare. Nu pot să fac o previziune. Ne-am gândit de fiecare dată că va dura până la sfârșitul anului și la anul va fi mai bine, dar încă o dată nu avem nicio garanție”, a declarat atunci șeful Dacia pentru Economedia.
Pe locul doi se clasează Ford, cu o cifră de afaceri de 13 miliarde lei anul trecut, în creștere cu 20% în comparație cu anul precedent. Față de 2021, când compania raporta un profit net de 61 milioane lei, anul trecut Ford a înregistrat pierderi de 24 milioane lei și o scădere cu 6% a numărului de angajați.
Anul trecut a fost semnat acordul prin care Ford Otosan, cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa, preia proprietatea fabricii Ford din Craiova. Prin acest acord, Ford a transferat proprietatea asupra fabricii sale din Craiova, care produce vehicule şi motoare, către Ford Otosan, permiţând astfel companiei să-şi extindă operaţiunile la nivel internaţional.
Compania a anunțat în luna mai 2023 că angajează 1.300 persoane la noua sa fabrică de vehicule și motoare de la Craiova. Ford a precizat că noile locuri de muncă sunt necesare pentru a susține viitoarea dezvoltare a producției Ford Otosan la Craiova, unde capacitatea de producție va crește de la 250.000 de vehicule pe an la 272.000 vehicule pe an.
Pe podium se află o companie diferită față de 2021, pe locul trei aflându-se atunci ATP Trucks, după cum a scris Economedia AICI. ATP Trucks se poziționează acum în clasament pe locul cinci. De data aceasta clasamentul este completat de compania Romprim, unul dintre cei mai mari carosieri din România. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 41 milioane lei, în creștere cu 373%, un profit net de 7,5 milioane lei, în creștere cu 159% și 39 de angajați.
Top cele mai mari companii auto în 2022
COMPANIE | Cod Caen | Cifra de Afaceri an 2022 |
Profit net/Pierdere netă
an 2022 |
Număr de Angajați
an 2022 |
AUTOMOBILE-DACIA SA | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 25.709.139.352 | 526.783.840 | 12.195 |
FORD OTOSAN ROMANIA S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 13.905.888.927 | -24.446.491 | 5.561 |
ROMPRIM SA | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 41.861.078 | 7.582.055 | 39 |
VAG SERVICE SRL | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 27.224.832 | 1.795.212 | 27 |
ATP TRUCKS AUTOMOBILE S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 14.923.429 | 1.135.715 | 24 |
C & I EUROTRANS XXI S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 14.702.149 | 581.948 | 50 |
C & I EUROTRANS XXI SRL | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 14.702.149 | 581.948 | 50 |
ARENY ENERGIE ALTERNATIVA SRL | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 13.212.874 | 350.439 | 17 |
ARENY ENERGIE ALTERNATIVĂ SRL | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 13.212.874 | 350.439 | 17 |
JUNG WOHNMOBILE S.R.L. GERMANIA FILIALA ZALAU | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 1.851.212 | -550.692 | 26 |
ABTOZAVOD IOV S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 656.244 | 364.593 | 1 |
SASS PERFORMANCE SRL (FOSTA SAN STEPHEN DESIGN SRL) | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 419.740 | -13.981 | 3 |
SASS PERFORMANCE S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 419.740 | -13.981 | 3 |
CREATIVE PROMODELS SRL | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 219.732 | 142.873 | – |
TRANSILVANIA AUTODIECI S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 206.203 | 40.917 | 1 |
TRANSILVANIA AUTODIECI S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 206.203 | 40.917 | 1 |
CELTIC CAMPERS & LEISURE S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 169.671 | 41.079 | 1 |
IOSIF ARIMATEEA S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 145.580 | 138.427 | 1 |
PRO COMUNAL TEHNICK S.R.L. | 2910 – Fabricarea autovehiculelor de transport rutier | 126.050 | 47.101 | 1 |
Sursă: Date ONRC
Producătorii din industria auto, afectați în 2022 de scăderea cifrei de afaceri, profitului net și al angajaților
Anul 2022 nu a fost unul foarte bun pentru industria auto, înregistrând pierderi pe toate segmentele importante: cifră de afaceri, angajați și profit net, potrivit datelor de la ONRC. Numărul de firme cu CAEN aparținând sectorului auto – cu CAEN 2910 – fabricarea autovehiculelor de transport rutier a scăzut în 2022, de la 33 de firme în 2021, la 28 de companii anul trecut.
Scăderi au fost înregistrate și în cazul profitului net cumulat de către industrie, de la 567 milioane lei în 2021 la 538 milioane lei anul trecut.
De asemenea, cifra de afaceri a industriei a scăzut în 2022, de la 3,3 miliarde lei în 2022 la 2,5 miliarde lei anul trecut.
Și numărul angajaților s-a redus ușor anul trecut, industria pierzând 1.236 de angajați. Dacă în 2021 industria raporta peste 19.000 de angajați, anul trecut numărul acestora a scăzut la peste 17.000.
Total firme – Caen 2910 | Total cifra de afaceri | Total profit net | Total pierdere neta | Total numar salariati | |
Bilant 2021 |
33 |
3.306.2871.718 |
567.451.379 |
13.552.646 |
19.186 |
Bilant 2022 |
28 |
2.5824.809.912 |
538.987.711 |
1.514.572 |
17.950 |
Radiografia pieței auto, în primele opt luni ale anului
Înmatriculările de autoturisme noi în România au atins valoarea de 99.466 unități, în primele opt luni din 2023, în creștere cu 19,33% față de perioada similară din 2022, respectiv 83.349 unități, potrivit datelor transmise luni de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Spre comparație, pe primele opt luni din 2023, înmatriculările de autoturisme second hand înmatriculate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 176.028 unități, în scădere cu 17,5% față de perioada similară din 2022, respectiv 213.413 unități.
Clasamentul pe mărci autoturisme noi, ian-august 2023:
DACIA = 32.721 unități
RENAULT = 7.557 unități
TOYOTA = 7.105 unități
SKODA = 7.083 unități
VOLKSWAGEN = 6.993 unități
HYUNDAI = 6.119 unități
FORD = 4.711 unități
MERCEDES = 3.160 unități
SUZUKI = 3.116 unități
BMW = 3.065 unități
În luna august, înmatriculările de autoturisme noi în România au crescut cu 2,82% față de august 2022, atingând un volum de 12.891 unități.
În ceea ce privește autoturismele second hand înmatriculate pentru prima oară în România, volumul acestora a atins în august 2023 cifra de 26.370 unități, o scădere de 6% față de august 2022.