90% dintre cele 397 de trenuri de călători programate să circule în cele două ore ale grevei de avertisment vor întârzia pe toată durata zilei, a transmis vineri compania CFR Infrastructură. Este al doilea mare protest al feroviarilor în mandatul lui Sorin Grindeanu după cel din ianuarie 2021 când au fost oprite peste 500 de trenuri. Greva de avertisment a fost declanșată de sindicatele din CFR Infrastructură (Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Federația Drum de Fier), iar în Gara de Nord din București întârzierile au fost și de peste două ore la sosiri/plecări. Totodată, CFR Infrastructură transmite în comunicatul de presă că nu poate accepta „reducerea numărului de personal”, așa cum a cerut Ministerul Finanțelor.
„O grevă pe calea ferată înseamnă pierderi financiare de circa 1,5 milioane de lei pe zi!
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA transmite în primul rând scuze călătorilor afectați de greva de avertisment, organizată de federațiile sindicale, în intervalul orar 07.00 – 09.00, dar și tuturor operatorilor de transport de călători și de marfă, care nu și-au putut desfășura activitatea feroviară, conform graficului normal de circulație. Din punct de vedere al traficului feroviar, menționăm faptul că la nivelul întregii rețele feroviare, între orele 07 – 09.00, erau programate să circule 397 de trenuri de călători, care aparțin celor 6 operatori de transport feroviar de călători. De asemenea, în Gara de Nord București, în același interval orar, erau programate să plece în cursă și să sosească 38 de trenuri, dintre care 16 cu plecare din Gara de Nord, începând cu ora 07.00, respectiv 22 de garnituri care urmau să sosească începând cu aceeași oră. Menționăm faptul că, la această oră, conform primelor centralizări, 80% dintre garniturile programate să pornească în cursă, să sosească în stația de destinație, sau aflate în circulație, care au fost oprite în gări între orele 07.00 – 09.00, vor înregistra întârzieri pe tot parcursul acestei zile, însă vă asigurăm că personalul feroviar de specialitate al companiei va colabora cu toți operatorii de transport pentru restabilirea graficului normal de circulație al trenurilor”, arată un comunicat al CFR Infrastructură.
Adresa Ministerului Finanțelor la propunerea de buget CFR Infrastructură:
Sursa: Club Feroviar
Bugetul CFR Infrastructură prevede o pierdere de aprox. 900 de milioane de lei, iar Ministerul Finanțelor a respins până acum 3 variante de Buget pentru 2023, mai spune compania. CFR Infrastructură mai transmite că nu acceptă „restructurări rapide”. „Referitor la greva de avertisment din această dimineață, conducerea CFR SA transmite faptul că înțelege nemulțumirile angajaților, care au recurs la această acțiune, însă greva și perturbarea traficului feroviar NU reprezintă calea pentru rezolvarea situației actuale. Deși CFR SA, prin Ministerul Transporturilor, a transmis la Ministerului Finanțelor, 3 variante ale Bugetului de Venituri și Cheltuieli, toate cele 3 variante au fost respinse. Solicitările Ministerului Finanțelor au vizat prezentarea unui plan de restructurare a companiei în bugetul acestui an. Însă, atragem atenția asupra faptului că o restructurare rapidă în acest moment ar pune în pericol TOATĂ activitatea companiei, în contextul în care măsurile impuse de Ministrul Finanțelor prevăd concedieri, concedieri care afectează grav funcționarea traficului și întreținerea infrastructurii de transport. De asemenea, tragem un semnal de alarmă, deoarece este exclus să acceptăm lipsa banilor pentru siguranța feroviară, dincolo de problema datoriilor companiei, care nu poate fi rezolvată în câteva luni și considerăm că NU poți să te joci cu soarta a sute de mii de oameni (angajații ai CFR și familiile acestora) și a milioane de pasageri, plus operatori care folosesc infrastructura feroviară”, a transmis CFR Infrastructură.
Întrebat marți despre greva de avertisment, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis că există dialog zilnic, dar că așteaptă rectificarea bugetară.