Asocierea de Constructori Alstom-Arcada (RailWorks) poate începe lucrările de modernizare și pe primul lot al Magistralei CFR 300 Cluj Napoca-Oradea-Frontieră Ungaria. Ministerul Transporturilor a emis Autorizația de Construire și pentru lotul 1 Cluj -Aghireș (30 km.), lotul 2 Aghireș-Poieni fiind deja în lucru cu circulație feroviară închisă după cum Economedia a scris aici. Lotul 2 al liniei de tren Cluj-Oradea este al treilea mare contract feroviar din PNRR cu aviz pentru începerea șantierului. Pe lotul 3, Poieni – Aleșd (57 km), Asocierea FCC – Gulermak (Spania – Turcia) va începe lucrările după ce primește Autorizația de Construire. Pe lotul 4, Aleșd – Frontieră Ungaria (47 km), va lucra Asocierea WeBuild – Pizzarotti – Salcef.
Autorizația de Construire pentru lotul Cluj -Aghireș nu este, însă completă pentru că nu include Pasajul rutier ,,Tăietura Turcului” , parcarea de la Punctul Oprire Nădășel și substația electrică de tracțiune Aghireș. Autorizația prevede lucrări de modernizare de 1,38 miliarde lei, finanțare din PNRR și o durată estimată a execuției de 34 de luni. Diferența între valoarea contractului semnat ( 1,6 miliarde lei) și lucrările autorizate este astfel de peste 200 milioane lei.
Lotul 1 Cluj Napoca-Aghireș are o lungime de aproape 31 kilometri, contractul are o valoare de 1,6 miliarde lei, iar asocierea RailWorks (Alstom-Arcada) urmează să modernizeze 13 poduri și să execute unul nou la Cluj Napoca-Tăietura Turcului. CFR Infrastructură a semnat un nou contract cu o valoare de 1,61 miliarde de lei (fără TVA)! Vor fi făcute lucrări pentru electrificarea și modernizarea secțiunii Cluj Napoca-Aghireș (Lotul 1) a magistralei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (166,2 km). Asocierea de constructori români și francezi trebuie să finalizeze lucrările, pe cei 30,41 de km, în 42 de luni (6 luni proiectare și 36 de luni execuția lucrărilor). Contractul prevede inclusiv o serie de lucrări civile în stațiile CF Cluj Napoca și Aghireș, dar și în haltele de mișcare Baciu Triaj și Gârbău. Vor fi modernizate 13 poduri, 35 podețe și 1 pasaj superior nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj). Vor fi construite 1 pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj Napoca și o pasarelă pietonală în stația CF Aghireș. Contractele pentru electrificarea întregii magistrale de Cale Ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor au ca sursă de finanțate PNRR: 9,36 miliarde de lei, fără TVA.” spunea în decembrie 2022, la semnarea contractului, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului. Durata lucrărilor va fi de 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor.
„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată Nota de Fundamentare.
Toate cele 8 mari contracte de modernizare/electrificare cu bani din PNRR sunt semnate. Pentru M 100 Caransebeș-Timișoara-Arad Ministerul Transporturilor a dat aviz pe lotul 3.