Circulația feroviară va fi închisă de luni, 8 ianuarie 2024, între Aghireș și Aleșd, pe Magistrala 300 Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, unde se fac lucrări de modernizare cu bani din PNRR, a transmis pentru Economedia compania CFR Infrastructură. Este primul lot cu lucrări și șantier deschis, Asocierea Alstom – Arcada (RailWorks) având la dispoziție 36 de luni pentru modernizarea/electrificarea lotului 2 Aghireș – Poieni (37 km). Pe lotul 3, Poieni – Aleșd (57 km), Asocierea FCC – Gulermak (Spania – Turcia) va începe lucrările după ce primește Autorizația de Construire. Pe lotul 4, Aleșd – Frontieră Ungaria (47 km), va lucra Asocierea WeBuild – Pizzarotti – Salcef.
Toate cele 8 mari contracte de modernizare/electrificare cu bani din PNRR sunt semnate, iar până acum Ministerul Transporturilor a dat undă verde pentru lucrări pe lotul 3 pe Magistrala 100 Caransebeș – Timișoara – Arad, respectiv lotul 2 Cluj – Oradea – Episcopia Bihor (octombrie 2023).
Lucrările se fac pentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători, respectiv 120 km/h la trenurile de marfă. CFR Infrastructură, beneficiarul lucrărilor va asigura transbordarea călătorilor și preluarea cu microbuze/autocare.
„Începând cu data intrării în vigoare a noului program de Mers al Trenurilor, 10.12.2023 și până la data de 07.01.2024, trenurile de călători vor circula pe relația Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria. Menționăm faptul că, începând cu data de 08.01.2024, trenurile de călători vor circula pe relația Cluj Napoca – Aghireș și retur, respectiv Aleșd – Oradea – Frontieră Ungaria și retur, iar pe relația Aghireș – Aleșd se va asigura transbordare auto pentru călători. Precizăm totodată faptul că, în cazul în care apar modificări și pe alte Loturi, modificări care impun condiții speciale de circulație, publicul călător va fi informat din timp cu privire la orice măsură care implică circulația trenurilor pe acestea”, a transmis compania CFR Infrastructură la solicitarea Economedia.
Comisia Europeană a stabilit termen 2030 pentru ca toate coridoarele rutiere și feroviare să fie asigurate cu autostradă și linie de tren electrificată și reabilitată pentru viteza maximă de 160 km/h., obiectiv pe care România NU îl poate îndeplini din cauza lipsei contractelor pe M 100 Craiova – Caransebeș și M 200 Predeal – Brașov (nemodernizate). Tronsonul Cluj – Oradea ar putea face parte dintr-o linie de tren Budapesta – București despre care Economedia a scris aici.
Ministerul Transporturilor a emis în octombrie 2023 Autorizația de Construire pentru modernizarea lotului 2 al Magistralei CFR 300 Cluj-Napoca – Oradea, lotul 2 Aghireș – Poieni fiind primul mare contract feroviar finanțat din PNRR unde pot începe lucrările de execuție. Contractul pentru modernizarea lotului 2 de pe M 300 a fost semnat cu Asocierea Alstom – Arcada pe 21 decembrie 2022 pentru 1,5 miliarde lei, o durată de proiectare de 6 luni și 36 de luni pentru lucrări care se fac pentru creșterea vitezei la 160 km/h pentru trenurile de călători respectiv 120 km/h la cele de marfă. Asocierea Alstom – Arcada a câștigat și contractul pentru Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș (detalii aici).
Autorizația de construire pentru Lotul Aghireș – Poieni este completă, a fost emisă pentru lucrări de modernizare și electrificare, are o durată de 35 de luni și acoperă lucrări de 1,398 miliarde lei. Lungimea lotului 2 este de 36,5 kilometri, iar pe traseu sunt prevăzute și două tuneluri, a transmis CFR Infrastructură.
„Am semnat contractul pentru electrificarea și modernizarea secțiunii AGHIREȘ – POIENI (LOTUL 2), un traseu în lungime de 36,5 km, cu două tuneluri, de 298 m, respectiv 320 m, la care se adaugă alte importante lucrări de artă și construcții civile noi, inclusiv obiective de utilitate publică și feroviară, care vor contribui semnificativ la atingerea scopului general al acestui mare proiect de dezvoltare a rețelei feroviare din nord-vestul țării, între Cluj-Napoca și Episcopia Bihor”, a declarat, la semnarea contractului, Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA.
Asocierea RailWorks, formată din SC Arcada Company (România) și SC Alstom Transport SA (Franța), va elabora proiectul tehnic și va executa lucrările de electrificare și modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe întreaga secțiune Aghireș – Poieni, în lungime de 36,53 km, lucrări civile în stațiile Huedin și Poieni, haltale de mișcare Stana și Brăișoru, punctele de oprire – Aghireș, Jebuc și Bologa, modernizarea lucrărilor de artă – 3 poduri, 67 podețe, 2 tuneluri la Stana, în lungime de 298 m (fir I), respectiv 320 m (fir II), 1 pasaj superior, 1 pasaj denivelat (ecoduct), sisteme automate de semnalizare la 16 treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum și lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 și GSM-R) pe întregul traseu”, potrivit CFR Infrastructură.