Modernizarea Magistralei CFR Cluj Napoca-Oradea: CNSC a respins contestațiile Astaldi și PORR pentru lotul 1, Cluj-Aghireș/ Câștigătorul contractului de 1,5 miliarde lei este asocierea Alstom-Arcada

tren de lucru

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a respins contestațiile pe care le-au depus constructorii Astaldi (Italia) și PORR (Austria) la contractul de 1,6 miliarde de lei pentru modernizarea primului lot al M 300 Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor (Frontieră Ungaria), lotul 1 Cluj-Napoca-Aghireș câștigat în octombrie de RailWorks, Asocierea Alstom-Arcada.  CNSC a judecat ambele contestații și le-a respins ca nefondate, iar CFR Infrastructură se apropie de semnarea contractului parțial finanțat din PNRR. Astfel, CFR Infrastructură ar putea avea cinci din cele opt mari contracte feroviare semnate pentru M 100 Caransebeș-Timișoara-Arad și M 300 Cluj-Oradea. Pe M 100 sunt deja trei contracte semnate cu Astaldi și cu FCC, iar pe M 300 este semnat cu FCC (Spania) contractul pentru lotul 3 Poieni-Aleșd ( 53 km.)

Asocierea Alstom-Arcada a câștigat contractul pentru Lotul 1 Cluj -Aghireș (31 km.) pe 22 octombrie cu o ofertă de 1,5 miliarde lei. Noua lege a achizițiilor publice obligă autoritatea contractantă să semneze contractul după decizia CNSC fără a mai aștepta un eventual apel la Curtea de Apel București.

Decizia CNSC privind contestațiile Astaldi și PORR la contractul pentru lotul 1 Cluj-Aghireș (31 km.) :

„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA vă informează că a fost desemnată oferta câștigătoare la procedura de licitaţie publică pentru achiziţia serviciilor de proiectare şi execuţie a lucrărilor de electrificare și modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare pe secțiunea CLUJ NAPOCA – AGHIREȘ (LOTUL 1), aferentă obiectivului de investiții Electrificarea și reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km)ˮpentru creșterea vitezei de circulație la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă. Oferta financiară depusă de Asocierea RAILWORKSîn valoare de 1.611.475.802,43 lei, fără TVA, a fost desemnată câștigătoare, contractul de achiziţie publică urmând a fi încheiat şi semnat de ambele părţi la finalul perioadei legale de contestaţii. Durata de implementare a contractului este de 42 de luni pentru proiectare și execuția lucrărilor. Sursa de finanţare va fi asigurată din Fonduri Externe Nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), componenta 4 – Transport sustenabil – Reforma 1.5 – Dezvoltarea infrastructurii feroviare și managementul traficului feroviar”-anunțul CFR Infrastructură din 22 octombrie 2022.

Ofertele depuse pentru primul lot:

1. Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A., CCN ALTYAPI YATIRIMLARI VE INȘAAT ANONIM ȘIRKETI ANKARA SUCURSALA BUCURESTI, GÜLERMAK AĞIR SANAYI İNŞAAT VE TAAHHÜT A.Ş.

2. PORR CONSTRUCT

3. Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. ARCADA COMPANY

4. Asocierea WEBUILD SPA – MILANO, SALCEF, IMPRESA PIZZAROTTI& C SPA ITALIA S.P.A.

5. YAPI MERKEZI İNŞAAT VE SANAYI A.Ş., MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S

Valoarea financiară estimată: 1.505.138.213,54 RON, fără TVA.

Cele patru contracte pentru modernizarea/electrificarea magistralei M 300 Cluj -Oradea au fost scoase la licitație pe 1 ianuarie 2022, iar finanțarea prin PNRR este de 1,3 miliarde Euro.

Magistrala feroviară dintre Cluj-Napoca, Oradea şi vama cu Ungaria are o lungime de 166 de kilometri, mai multe poduri au o durată de viaţă depăşită (peste 100 de ani), starea generală este de degradare cu alunecări de teren, iar instalaţiile au o pronunţată uzură fizică şi morală, fiind la limita critică de încadrare în condiţiile tehnice, notează Ministerul Transporturilor în Nota de Fundamentare a proiectului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Modernizarea şi electrificarea Magistralei 300 Cluj-Napoca – Oradea se face pentru creşterea vitezei la 120 km/h pentru trenurile de călători pe întregul traseu, respectiv 80 km/h pentru garniturile de marfă şi o viteză maximă de 160 km/h la cele de călători, de unde şi valoarea mare a proiectului. Durata lucrărilor va fi de 4 ani. Pe traseu se construiesc 18 kilometri de cale dublă nouă, iar trecerile la nivel cu linia de tren vor fi înlocuite cu pasaje rutiere supraterane, precizează Ministerul Transporturilor.

„Proiectul vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj – Oradea – Episcopia Bihor şi presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse între 100 km/h şi 160 km/h. Electrificarea şi reabilitarea tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate. Traseul de cale ferată proiectat se va desfăşura în general pe actualul tronson de cale ferată existent, cu excepţia unor zone în care este necesară mărirea razelor curbelor în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de circulaţie şi asigurării parametrilor pentru circulaţia cu viteză sporită. Prin proiect se realizează 18.0 km de linie dublă nouă. Se desfiinţează trecerile la nivel care nu respectă reglementările şi se realizează pasaje denivelate”, arată Nota de Fundamentare.

 

Sursa foto: CFR Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *