Producătorul PESA (Polonia) va începe livrarea celor 62 de trenuri electrice de scurt parcurs (Regio) peste 24 de luni, în ianuarie 2026, iar toate ramele pe care le-a cumpărat Ministerul Transporturilor trebuie să ajungă la București până în primăvara anului 2027, a anunțat marți, 30 ianuarie 2024, la semnarea contractului, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștafan Roșeanu. Este cel mai mare contract semnat până acum pentru achiziția de material rulant, cu o valoare cuprinsă între 3,2 și 4,1 miliarde lei dacă se activează clauza pentru dublarea perioadei de mentenanță, de la 15 la 30 de ani. Trenurile vor circula pe 10 rute ale CFR Călători respectiv cei 5 operatori feroviari privați în cadrul contractelor de servicii publice atribuite pentru o perioadă de 10 ani, a mai explicat Roșeanu. Trenurile achizitionate astăzi de la compania poloneză PESA au o capacitate de transport de 224 locuri și facilități pentru persoane cu mobilitate redusă (locuri și toalete speciale). Trenurile vor putea circula cu o viteză maximă 160 km/h și sunt dotate cu sisteme digitale de informare a călătorilor, prize pentru încarcare, porturi USB, WiFi. Livrarea trenurilor se va face într-un interval cuprins între 24 luni (prima rama) și 36 luni (ultima ramă), începând din 2026.
La rândul său, președintele PESA Krzysztof Zdziarski a spus că, 200 de trenuri sunt în circulație deja în lume, iar pentru versiunea nou pe care a cumpărat-o România sunt comenzi pentru alte 200 de unități. ,,Este cel mai bun tren din lume, în opinia mea. Avem deja în circulație mai mult de 200 de trenuri din versiunea anterioară, iar acest model (n.r cumărat de ARF) este în serviciu cu călători în Cehia. Pe lângă contractul pentru România avem comenzi pentru încă 200 de trenuri noi. Vor fi în Bulgaria, Germania, Suedia și bineînțeles în Polonia. Vrem să fim foarte prezenți în Europa și să ne asigurăm că suntem aproape de piață și răspundem cererii. ”
Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume: