Șeful PESA, la semnarea contractului pentru 62 de trenuri electrice : avem comenzi pentru 200 de trenuri din Bulgaria, Germania, Polonia și Suedia. Primele livrări încep din 2026

Pesa Polonia

Producătorul PESA (Polonia) va începe livrarea celor 62 de trenuri electrice de scurt parcurs (Regio) peste 24 de luni, în ianuarie 2026, iar toate ramele pe care le-a cumpărat Ministerul Transporturilor trebuie să ajungă la București până în primăvara anului 2027, a anunțat marți, 30 ianuarie 2024, la semnarea contractului, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștafan Roșeanu. Este cel mai mare contract semnat până acum pentru achiziția de material rulant, cu o valoare cuprinsă între 3,2 și 4,1 miliarde lei dacă se activează clauza pentru dublarea perioadei de mentenanță, de la 15 la 30 de ani. Trenurile vor circula pe 10 rute ale CFR Călători respectiv cei 5 operatori feroviari privați în cadrul contractelor de servicii publice atribuite pentru o perioadă de 10 ani, a mai explicat Roșeanu. Trenurile achizitionate astăzi de la compania poloneză PESA au o capacitate de transport de 224 locuri și facilități pentru persoane cu mobilitate redusă (locuri și toalete speciale). Trenurile vor putea circula cu o viteză maximă 160 km/h și sunt dotate cu sisteme digitale de informare a călătorilor, prize pentru încarcare, porturi USB, WiFi. Livrarea trenurilor se va face într-un interval cuprins între 24 luni (prima rama) și 36 luni (ultima ramă), începând din 2026.

La rândul său, președintele PESA Krzysztof Zdziarski a spus că, 200 de trenuri sunt în circulație deja în lume, iar pentru versiunea nou pe care a cumpărat-o România sunt comenzi pentru alte 200 de unități. ,,Este cel mai bun tren din lume, în opinia mea. Avem deja în circulație mai mult de 200 de trenuri din versiunea anterioară, iar acest model (n.r cumărat de ARF) este în serviciu cu călători în Cehia. Pe lângă contractul pentru România avem comenzi pentru încă 200 de trenuri noi. Vor fi în Bulgaria, Germania, Suedia și bineînțeles în Polonia. Vrem să fim foarte prezenți în Europa și să ne asigurăm că suntem aproape de piață și răspundem cererii. ”

Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA. Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit. De asemenea, menționăm că potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate sunt puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat.” a transmis ARF.
ARF a lansat în decembrie 2023 a treia licitație pentru achiziția trenurilor cu hidrogen, finanțarea fiind asigurată prin PNRR (detalii aici).
Ministerul Transporturilor a semnat luni, 29 ianuarie un contract PNRR cu Alstom pentru 16 locomotive electrice care vor fi alocate CFR Călători. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a criticat caietul de sarcini care prevedea locomotivă pe 4 osii, deși în România, la Craiova se fabrică locomotive pe 6 osii – pentru trenurile de marfă.

 

 

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *