Autostrada Ploiești-Brașov : Guvernul aprobă indicatorii tehnico-economici pentru ,,ciotul” de 5 kilometri Cristian-Codlea

DN 1 ieșire spre Făgăraș Sursa Foto : CNAIR

Guvernul urmează să aprobe marți, 14 mai 2024, indicatorii tehnico-economici pentru ,,ciotul” Cristian-Codlea al Autostrăzii A 3 Ploiești-Brașov. Valoarea estimată este de peste 700 milioane lei, iar durata de execuție este de 2 ani. După aprobarea Proiectului, CNAIR poate lansa licitația pentru lucrări.

,,Prin prezentul proiect de act normativ se urmărește reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenți obiectivului de investiţii „Autostrada BucureştiBraşov km 0+000 – 173+300”, ca urmare a revizuirii și completării Studiului de Fezabilitate din 2006 aferentă Sectorului 5 Cristian – Ghimbav precum și modificarea anexei nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 507/2006 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii Autostrada BucureştiBraşov km 0+000 – 173+300, respectiv Sectorul 5 Cristian – Ghimbav, inclusiv cu redenumirea locației de final, respectiv în zona Municipiului Codlea.” se arată în Nota de Fundamentare a actului normativ.

Ministerul Dezvoltării a aprobat pe 29 aprilie 2024 indicatorii tehnico-economici pentru lotul de Autostradă Cristian-Codlea al A 3 Ploiești-Brașov, iar Proiectul de Hotărâre de Guvern, ultimul pas înainte de lansarea licitației pentru execuție, a ajuns pe masa Executivului pentru aprobare. La finalul lunii aprilie, premierul Marcel Ciolacu anunța la Parlament o Ședință de Guvern la Brașov pentru avizarea lotului de 5 kilometri dintre Cristian și Codlea.

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

,,Traseul în plan

Traseul Sectorului Cristian – Codlea începe la km 106+740, respectiv de la sfârșitul sectorului de autostradă executat (Rașnov – Cristian) și continuă până la km 111+922, în apropierea DN1. Sectorul de autostradă se desprinde din nodul rutier Cristian, care face legatura prin DN73G cu localitatea Cristian, DN73B și DN73 și se termină în nodul rutier Codlea, care face legatura cu DN1, Municipiul Brașov și localitatea Codlea. Elementele geometrice de amenajare a autostrăzii sunt în conformitate cu prevederile Normativului pentru proiectarea autostrăzilor extraurbane – PD 162/2002. Lungimea totală a sectorului de autostradă Cristian – Codlea este de 5,182 km, iar viteza de proiectare este de V=140 km/h. Nodul rutier Cristian este proiectat la viteza de 80 km/h, iar nodul rutier Codlea la viteza de 60 km/h.  Durata de execuție a obiectivului de investiții: 24 luni.

Lucrări poduri, pasaje și viaducte

Durata de viata a lucrarilor de arta este de 100 ani.

Pe traseul sectorului de autostradă sunt prevăzute următoarele lucrări de artă:

  1. Pasaj pe DJ 112B, km 0+359,11 (km autostrada 106+922,71) L = 98,40m;
  2. Pasaj pe bretea Nod DN 73G, km 1+330,93 (km autostrada 107+740,27) L = 98,40m;
  3. Pod peste raul Barsa si drum de exploatare, km 110+628,56 L = 464,40m;
  4. Pasaj pe bretea Nod Codlea, km 1+103,97 (km autostrada 111+537,72) L= 216,40m; “-Proiect Hotărâre de Guvern.
Acest nou sector de autostradă (5,18 km) se va adăuga sectorului Râșnov-Cristian (deja în circulație) și va fi construit pe teritoriul administrativ al județului Brașov.
Pe traseu vor fi construite:
– 1 pod peste râul Bârsa,
– 1 pasaj peste autostradă, pe DJ 112B,
– 2 pasaje pe bretelele nodurilor Cristian și Codlea,
– 2 noduri rutiere: Nod Cristian (km 107+740) la intersecția autostrăzii existente Râșnov – Cristian cu DN 73G și Nod Codlea (km 111+544) la intersecția autostrăzii cu DN 1 (unde se va amenaja un sens giratoriu). Valoarea totală estimată a sectorului de autostradă Cristian-Codlea este de 743,52 milioane de lei (fără TVA), sumă asigurată din Programul Transport (PT) 2021-2027. După aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern , urmeză realizarea Proiectului Tehnic și execuția lucrărilor.” -anunța în februarie 2024 Cristian Pistol.
,,Autostrada Comarnic -Brașov se va face prin parteneriat public privat. Sunt în jur de 4-5 miliarde de Euro. Pe banii atrași de domnul Grindeanu nu putem să-i dimensionăm pe toți pe Comarnic-Brașov. ” – spunea, pe 26 aprilie, la Parlament, premierul Marcel Ciolacu.
Eșecurile PPP pe autostrada Comarnic – Brașov din ultimele decenii:
  • entativa guvernului Năstase în 2004

Premierul Adrian Năstase și ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, au avut prima încerare de parteneriat public – privat pentru Autostrada Ploiești – Brașov. Guvernul a selectat fără licitație trei firme pentru construirea tronsoanelor București – Ploiesti (Strabag din Austria), Comarnic – Predeal (Vinci din Franța) și Predeal – Brasov (Ashtrom-Roichman, Israel). Construcția ar fi trebuit să înceapă în 2005 și să se termine în 2009, urmând încă 25 de ani de operare a autostrăzii de către partenerul privat. Proiectul a fost abandonat după ce Adrian Năstase a pierdut alegerile prezidențiale iar PSD – guvernarea.

  • Tentativa guvernului Boc în 2009

În mandatul de ministrul al lui adu Berceanu, consorțiul franco-elen Vinci-Aktor a fost selectat pentru construirea celor 58 km dintre Comarnic și Brașov, costul estimat ajungând la 1,5 miliarde de euro. Lucrările ar fi trebuit să înceapă în 2010 și să se termine în 2014. Taxa de utilizare estimată erra echivalentul a 1,75 euro per 100 km. În 2010 partenerul privat a denunțat contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. România era în plină criză economică și financiară.

  • Tentativa guvernului Ponta 2012-2015

În 2012, Compania de Drumuri a publicat anunțul de concesiune, iar în 2013 patru mari asocieri din China, Europa si Romania s-au înscris: Asocierea Vinci (Franta)- Aktor (Grecia) – Strabag (Austria), UMB Spedition-Tehnostrade (Romania), Impregilo S.p.A – Salini (Italia) și firma chineza China Communications Construction Company Limited.

Premierul Victor Ponta și ministrul Dan Șova puneau pariuri publice legate de terminarea autostrăzii, iar Dan Șova promitea să se mute cu cortul pe șantier.

La final de 2013 a fost anunțat câștigătorul procedurii Vinci – Aktor – Strabag. Autostrada era prroiectată la 53 km și urma să coste 1,8 miliarde de euro, iar taxa de utilizare devenise 7 lei; statul român urma să plătească pe lângă costul autostrăzii și o taxă anuală de întreținere de 37 milioane euro.

Concesiunea a eșuat după ce partenerul privat nu a reușit să atragă finanțare. De asemenea, valoarea proiectului s-ar fi adăugat la deficitul bugetar, iar Ministerul Finanțelor a refuzat să emită o scrisoare de asumare financiară a proiectului

  • Tentativa guvernului Dăncilă 2018-2019

Viorica Dăncilă a renunțat la soluția găsită de fostul premier Mihai Tudose și ministrul Marius Nica, care ajunseseră la o soluție pentru implicarea Băncii Mondiale, și a mutat proiectul la Comisia de Prognoză, de facto sub coordonarea lui Darius Vâlcov, unul dintre oamenii lui Liviu Dragnea.

Costul era estimat la 1,4 miliarde de euro, contractul urma să se întindă pe 44 de ani (primii 4 ani execuția lucrărilor). În 2019 Comisia de Prognoză a selectat câștigătorul asocierea chinezo-turcă CCCC – Makyol. În 2020, guvernul Ludovic Orban a renunțat la acest contract.

Datele oficiale CNAIR:

„Vineri, 12.02.2021, CNAIR a semnat cu SC CONSITRANS S.R.L.  contractul pentru  „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru “Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””.

Valoarea contractului este de 46.554.284,02 Lei fără TVA, obiectivul fiind finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile.

Durata de realizare a serviciilor de proiectare este:

  • 30 de luni pentru Revizuirea/Completarea Studiului de Fezabilitate;
  • 6 luni pentru realizarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC);
  • 6 luni pentru Elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE).”

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Din minunatele realizari a Guvernului!😯
    Un ciot de autostrada de 5 km in doi, trei ani de la incepere!

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.