Una dintre cele mai memorabile imagini de călătorie de vară în Grecia este celebrul apus de soare de pe insula Santorini, încadrat de cupolele bisericilor de culoare albastru marin pe o stâncă abruptă deasupra unei căldări vulcanice, scrie AFP.
Această scenă a inspirat milioane de magneți de frigider, postere și suveniruri – iar acum coada pentru a ajunge la locul de vizionare din satul Oia, situat pe stâncă, poate dura mai mult de 20 de minute.
Santorini este o escală cheie în experiența croazierelor în Grecia. Însă, având în vedere că unele părți ale insulei sunt aproape saturate, autoritățile iau în considerare restricțiile.
Din totalul record de 32,7 milioane de persoane care au vizitat Grecia anul trecut, aproximativ 3,4 milioane, sau una din 10, au mers pe insula cu doar 15.500 de locuitori.
„Trebuie să stabilim limite dacă nu vrem să ne scufundăm în turismul excesiv”, a declarat pentru AFP primarul din Santorini, Nikos Zorzos.
„Nu trebuie să existe niciun pat suplimentar… fie în hotelurile mari, fie în chiriile Airbnb”.
În timp ce soarele apunea în spatele orizontului în Oia, mii de oameni și-au ridicat telefoanele spre cer pentru a surprinde momentul, urmat de aplauze împrăștiate.
Pentru antreprenorii perspicace, faimosul apus de soare de pe insula cicladică poate fi o vacă de muls.
O companie a anunțat peste 50 de „rochii zburătoare”, care au trene lungi și fluide, la prețuri de până la 370 de euro (401 dolari), pe afișe din Oia, pentru oricine dorește să „se simtă ca o zeiță greacă” sau să își facă selfie-uri mai frumoase.
„Respectați Oia”
Dar în alte locuri de pe străzile înguste din Oia, locuitorii au pus pancarte prin care îi îndeamnă pe vizitatori să le respecte casa.
„RESPECT… Este vacanța voastră… dar este casa noastră”, se poate citi pe un panou violet al grupului Save Oia.
Modelat de o erupție vulcanică în urmă cu 3.600 de ani, peisajul din Santorini este „unic”, a declarat primarul, și „nu ar trebui să fie afectat de noi infrastructuri”.
În prezent, aproximativ o cincime din insulă este ocupată de clădiri.
La marginea falezei, o multitudine de piscine și jacuzzi evidențiază faptul că Santorini este, de asemenea, o destinație scumpă.
În 2023, 800 de nave de croazieră au adus aproximativ 1,3 milioane de pasageri, potrivit Asociației porturilor elene.
Navele de croazieră „fac mult rău insulei”, a declarat Chantal Metakides, un rezident belgian din Santorini de 26 de ani.
„Când sunt opt sau nouă nave care pompează fum, se poate vedea stratul de poluare din căldare”, a spus ea.
Limite pentru navele de croazieră
În iunie, prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis a evocat posibilitatea de a limita sosirile navelor de croazieră pe cele mai populare insule ale Greciei.
„Cred că o vom face anul viitor”, a declarat el pentru Bloomberg, menționând că Santorini și magnetul turistic Mykonos «suferă în mod clar».
„Există oameni care cheltuiesc o mulțime de bani pentru a fi în Santorini și nu vor ca insula să fie inundată”, a declarat liderul conservator pro-business, care a fost reales anul trecut pentru un al doilea mandat de patru ani.
Într-un interviu pentru AFP, ministrul Turismului, Olga Kefalogianni, a preluat acest sentiment și a declarat: „Trebuie să stabilim cote, deoarece este imposibil pentru o insulă precum Santorini… să aibă cinci nave de croazieră care sosesc în același timp”.
Oficialii locali au stabilit o limită de 8.000 de pasageri pe zi pe navele de croazieră începând de anul viitor.
Dar nu toți operatorii locali sunt de acord.
Antonis Pagonis, șeful asociației hotelierilor din Santorini, crede că o mai bună gestionare a fluxului de vizitatori este o parte a soluției.
„Nu este posibil să avem (într-o) zi de luni, de exemplu, între 20 și 25.000 de oaspeți de la navele de croazieră, iar a doua zi zero”, a spus el.
Pagonis a mai susținut că cea mai mare parte a aglomerației afectează doar părți ale insulei, cum ar fi capitala, Fira.
În sudul insulei, plajele cu nisip vulcanic sunt mai puțin aglomerate, chiar dacă în iulie este plin sezon.
„Sunt în Turcia”
Industria modernă a turismului a schimbat, de asemenea, comportamentul vizitatorilor.
„Am ascultat (oameni) făcând un apel FaceTime cu familia, spunând „Sunt în Turcia””, zâmbește ghidul turistic Kostas Sakavaras.„Ei cred că biserica de acolo este o moschee pentru că ieri au fost în Turcia”.
Ghidul veteran a spus că turistul obișnuit care vine pe insulă s-a schimbat.„Instagram a definit modul în care oamenii aleg locurile pe care să le viziteze”, a spus el, explicând că toată lumea vrea fotografia perfectă de pe Instagram pentru a-și confirma așteptările.