Luna trecută, când un nou cargo a pornit din Franța spre New York, încărcat cu sute de paleți de șampanie, vin și coniac, a fost pentru prima dată în aproape un secol când un cargo mare a traversat Atlanticul propulsat aproape în întregime de vânt, scrie fascompany.com.
Start-up-ul francez care a proiectat nava, denumit TOWT (TransOceanic Wind Transport), susține că navele de marfă cu vele pot concura viabil cu navele container care funcționează cu combustibili fosili.
„Știm că vântul este abundent și o știm de secole”, spune Guillaume Le Grand, cofondator și președinte al start-up-ului. Acum, spune el, „modelele metrologice, comunicațiile prin satelit și inteligența de rutare pe care o putem pune în spate fac din vânt o sursă fiabilă de propulsie”.
Prima navă a companiei, numită Anemos, este foarte diferită de un velier tradițional. Se inspiră din bărcile cu pânze folosite în curse. În primul rând, catargele sunt realizate din fibră de carbon. Acest lucru le face atât de ușoare încât pot fi mult mai înalte decât versiunea tradițională realizată din lemn. Înălțimea suplimentară înseamnă că pot susține vele care sunt de două ori mai mari și pot prinde mai mult vânt.
Pânzele sunt desfășurate cu ajutorul unui sistem mecanizat, în loc ca marinarii să lucreze manual. „De fapt, ai putea manevra întreaga instalație – cele șapte vele de la bord și 3 000 de metri pătrați de vele – cu o singură telecomandă”, spune Le Grand. Cu o lungime de aproximativ 265 de picioare, nava este puțin mai mare decât Cutty Sark, faimosul vas britanic. Dar în timp ce Cutty Sark avea 48 de marinari, Anemos are doar șapte.
Software-ul de stabilire a rutei personalizat ajută nava să folosească cât mai mult vânt posibil. Ca soluție de rezervă, nava are și motoare diesel electrice. Atunci când vântul este slab, aceste motoare pot fi utilizate în mod hibrid la o putere foarte mică. Le Grand spune că, în aproximativ 95% din timp, nava se poate baza în întregime pe vele.
În timpul primei călătorii, întârzierile au făcut ca nava să rateze cea mai bună fereastră meteorologică și a trebuit să folosească combustibil când a părăsit Franța. Dar ultimele 10 zile ale călătoriei au fost alimentate de vele. Deoarece compania utilizează propriul sistem de descărcare a încărcăturii – iar majoritatea navelor container stau zile întregi în port înainte de a putea fi descărcate – timpul total de livrare este mai scurt decât alternativa obișnuită. (Cu toate acestea, capacitatea navei este mult mai mică decât cea a celor mai mari nave container moderne, care pot transporta peste 20 000 de containere; Anemos poate transporta aproximativ 1 000 de tone de marfă pe paleți).
Atunci când vântul este suficient de puternic și nava se deplasează rapid, elicele motoarelor se pot roti invers, generând energie din urma lăsată în apă. Această energie poate fi utilizată pentru a porni aparatele electronice de la bord, de la bucătărie la ventilație.
Brandurile folosesc acest serviciu pentru a-și atinge propriile obiective climatice
Costurile de transport sunt puțin mai mari decât cele pe care le-ar plăti clienții pe o navă container standard, spune Le Grand. Dar TOWT oferă, de asemenea, contracte pe termen lung cu un preț previzibil, fără fluctuațiile nebănuite care rezultă din utilizarea motorinei sau a păcurii. Iar primii clienți sunt dispuși să plătească puțin mai mult pentru că acest lucru îi poate ajuta să își atingă propriile obiective climatice – și pentru că a spune că produsul tău a fost livrat pe o navă cu pânze este un bun marketing. Mărcile pot adăuga un cod QR pe etichetele lor, care face legătura cu datele privind economiile de CO2 realizate pe fiecare călătorie.
În timp ce alții pariază pe combustibili alternativi pentru a decarboniza transportul maritim, Le Grand susține că energia eoliană este o opțiune mai bună deoarece este disponibilă acum. „Toată lumea speră sau pretinde că combustibilii decarbonizați ieftini, fiabili și foarte eficienți vor sosi mâine dimineață, ca Moș Crăciun”, spune el. Unele așa-zise soluții ar putea fi, de fapt, de tip greenwashing; gazul natural lichefiat, de exemplu, poate cauza o poluare semnificativă prin scurgerile de metan.
TOWT are acum două nave și va începe să facă lunar traversări transatlantice. După ce vor livra vinuri și băuturi spirtoase din Franța în SUA, navele vor călători în America de Sud pentru a ridica cafea pe care o vor duce înapoi în Europa. Alte șase nave sunt în curs de comandă și vor fi folosite începând cu 2026. În cele din urmă, Le Grand speră să aibă sute de nave. De asemenea, compania începe să discute cu asociațiile din industrie despre cum să formeze o nouă generație de marinari. „Dorim să formalizăm și să creăm o pregătire adecvată pentru un căpitan modern de navă de marfă, care nu există”, spune el