Unul dintre cei mai mari producători de panouri solare din Europa, Meyer Burger, va reduce aproape o cincime din forța sa de muncă și va revizui managementul, încercând să revină la profitabilitate în fața concurenței acerbe din partea rivalilor chinezi, scrie Financial Times. Miercuri, compania elvețiană a anunțat într-un comunicat că directorul general Gunter Erfurt va demisiona, urmând să fie înlocuit de președintele executiv Franz Richter.
Directorul financiar Markus Nikles va pleca, de asemenea.
Compania va renunța la aproximativ 200 – 19% – din cei aproximativ 1 050 de angajați la nivel mondial până la sfârșitul anului 2025, a declarat aceasta.
În martie, Meyer Burger, care are fabrici în Germania și SUA, a raportat o pierdere de 292 de milioane de franci elvețieni pentru anul calendaristic 2023, acuzând „subcotarea severă a prețurilor pe piața solară europeană” pentru ratarea obiectivelor de vânzări.
Energia solară a cunoscut o creștere puternică în ultimii ani, cu un record de 346 gigawați instalați la nivel global în 2023 – suficient pentru a alimenta sute de milioane de locuințe – datorită creșterii în China.
Cu toate acestea, producătorii de panouri s-au confruntat cu dificultăți din cauza unei creșteri a capacității de producție, alimentată, de asemenea, de China, care a scăzut prețurile panourilor și a împins mulți producători în pierdere.
Prețurile panourilor au scăzut cu peste 60 % între iulie 2022 și iulie 2023, conform datelor BloombergNEF – ceea ce a declanșat apeluri din partea lui Meyer Burger și a altora pentru măsuri comerciale mai protecționiste în Europa.
Într-o lungă declarație pe site-ul de socializare X, șeful demisionar Erfurt a acuzat miercuri politicienii europeni că sunt „prea speriați de China” și „nu sunt pregătiți să protejeze industria solară europeană împotriva concurenței neloiale”.
„Industria viitorului a fost sacrificată Chinei”, a scris el, avertizând că acest lucru «va fi regretat într-o zi».
„Europa are atât tehnologia, cât și oamenii calificați și creativitatea antreprenorială pentru a reuși”, a scris el. „Are nevoie doar de o politică industrială care nu numai că recunoaște semnele timpului în discursuri, ci le transpune cu curaj în acțiune”.
Meyer Burger a declarat miercuri că se va concentra pe „obținerea profitabilității cât mai repede posibil” și că ia în considerare vânzarea unei părți din tehnologia și echipamentele sale către clienți pentru a obține venituri suplimentare.
Acțiunile sale au scăzut cu 6,3% la mijlocul dimineții la Zurich, la 1,80 franci elvețieni, oferind companiei o capitalizare de piață de 57 milioane franci elvețieni. Aceasta reprezintă o scădere de 98% față de vârful de 108 franci elvețieni atins în septembrie anul trecut.
Meyer Burger a transferat o parte din producție în SUA, tentată de subvențiile oferite producătorilor în cadrul Legii privind reducerea inflației a președintelui Joe Biden.
Cu toate acestea, a avut dificultăți și în această țară, iar în august a anunțat că o fabrică de panouri solare de 2GW planificată în Colorado „nu mai este viabilă din punct de vedere financiar” și nu va mai continua.
În plus, a suspendat planurile de extindere a capacității la o nouă unitate de asamblare a panourilor din Goodyear, Arizona. În aprilie, a închis o unitate de asamblare a panourilor din Freiberg, Saxonia, dar deține încă o unitate de producție a celulelor în Thalheim.
Din cele 200 de posturi care urmează să dispară, Meyer Burger a declarat că a existat o „reducere disproporționată în Europa”, deși nu a specificat câte.
Compania a subliniat „experiența vastă în restructurarea companiilor industriale” a noului director general Richter.