Constructorul italian WeBuild va reasfalta Podul de la Brăila cu un nou amestec de asfalt ultrarezistent dezvoltat de companie în colaborare cu profesorul Maurizio Crispino de la Politehnica din Milano, scrie Italpress. Inaugurat cu fast în iulie 2023, podul de la Brăila numit „Golden Gate” de România nu a fost recepționat încă de CNAIR, iar problemele care afectează construcția nu par să se mai termine, una dintre ele fiind că asfaltul a ajuns să fie deformat puternic, cu valuri și șanțuri adânci ca pe un drum de pământ.
WeBuild transmite că amestecul folosit acum va oferi suprafeței asfaltice caracteristici de elasticitate și reziliență potrivite pentru sarcinile grele excesive care trec prin el în ambele direcții din cauza războiului din Ucraina.
Podul de la Brăila este o infrastructură strategică pentru regiune și, de la deschiderea sa în iulie 2023, a fost supus unui trafic foarte intens, peste o mie de camioane trecând pe acolo în fiecare săptămână. Încărcarea peste limitele de greutate permise, împreună cu temperaturile excesive din lunile de vară, au condus la decizia de a începe lucrările de reasfaltare cu un nou amestec cu caracteristici ultrarezistente care depășesc specificațiile contractuale și de reglementare aplicabile și vor fi capabile să suporte sarcini de trafic de o amploare excepțională, transmite compania.
WeBuild susține că amestecul înlocuiește stratul anterior de asfalt care a fost adoptat conform reglementărilor locale la momentul proiectului de către autoritatea rutieră română și a funcționat conform programului. Etanșarea carosabilului nu a prezentat în niciun fel riscuri structurale, mai spune compania.
Podul peste Dunăre din Brăila este al doilea cel mai lung pod suspendat din Europa continentală și este un proiect de inginerie extrem de avansat. Printre lucrările care au necesitat tehnici de înaltă calificare s-au numărat construcția de piloți cu diametru mare, excavarea de puțuri foarte extinse și adânci, precum și echipamente pentru extragerea apei din acviferele subterane.
Podul de la Brăila, care a fost inaugurat pe 6 iulie 2023, a întâmpinat multiple probleme tehnice și de construcție în primul său an de funcționare. Economedia a realizat AICI un timeline cu principalele probleme ale podului.
La finele anului trecut au apărut o serie de tasări, pe care constructorul a încercat să le rezolve turnând noi straturi de asfalt. Ulterior au apărut aceleași probleme. Este vorba de denivelări destul de serioase, care măsoară și 10 centimetri în anumite zone. Deformarea asfaltului a venit în contextul în care în această vară, pe caniculă, inclusiv camioane au trecut pe pod, și nu toate sunt supuse unui control de tonaj, deși un pod pe drum european ar trebui să aibă capacitate ridicată.
Firma a cerut 230 de milioane de lei ca să dea drumul la circulaţie pe drumurile de legătură construite în cadrul proiectului, dar ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, vorbește despre un „șantaj nejustificat”. „Ca să fiu cât se poate de clar, în acest moment ne solicită, nu nouă, CNAIR-ului ca să fiu mai exact, 230 de milioane de lei, ca să dea drumul la circulație, deși proiectul este finalizat și pe malul brăilean și pe malul tulcean (..) undeva la 90%, deci se poate da drumul la circulație. Nu, solicită încă 230 de milioane, altfel vor respecta termenul pe care îl au, octombrie 2024. Asta înseamnă rea voință. Nu o să fim de acord, nici la Minister, nici la CNAIR, cu acest tip de șantaj, iar măsurile pe care noi le vom lua, nu doar pe această lucrare, o să le vedeți în săptămânile și lunile viitoare”, a declarat recent Sorin Grindeanu.