Autostrada Transilvania. CNAIR are termen marți, 15 octombrie, pentru desemnarea câștigătorului pe „lotul Meseș”, cel mai scump lot de autostradă din România

Mădălina Podaru oct. 14, 2024 2 comentarii 5502 vizualizări
Autostrada Transilvania A3 Tunelul Meseș

Compania de Drumuri are marți, 15 octombrie, termen pentru desemnarea câștigătorului pe lotul Meseș, de pe Autostrada Transilvania, cel mai scump lot de autostradă din România, cu o valoare de 6,8 miliarde de lei fără TVA. Evaluarea pe acest lot durează deja de mai bine de un an și au fost cinci amânări succesive. La termenul de marți, CNAIR ar urma să anunțe – în sfârșit – câștigătorul. Însă specialiștii spun că a apărut problema finanțării, în contextul în care Programul Transport este supracontractat.

„Vrem ca evaluarea să se încheie maximum până în 15 octombrie”, a declarat recent pentru Europa Liberă purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu.

Economedia a scris anterior că ultimii rămași în cursa pentru acest lot sunt constructorul băcăuan UMBMakyol (Turcia) și WeBuild (Italia). UMB, Makyol și WeBuild sunt primii trei constructori din România raportat la kilometrii de autostradă/drum expres contractați.

UMB este cel mai mare constructor din România după numărul kilometrilor de autostradă contractați. Compania lucrează aproape integral pe Autostrada Moldovei A7, pe un lot din Autostrada Unirii A8 (Lotul 3 Leghin – Târgu Neamț), pe Autostrada Transilvania (loturile Mihăești – Zimbor și Zimbor – Poarta Sălajului), pe Autostrada Lugoj – Deva (lotul Margina – Holdea), pe Autostrada București Nord A0 (Lotul 4), pe Drum Expres Craiova – Pitești, pe Drumul Expres Brăila – Galați, dar și pe variante ocolitoare și alte lucrări.

Makyol este al doilea constructor din România. Compania lucrează pe toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, iar în asociere cu Nurol pe lotul 3 Spătaru – Buzău al A7 Autostrada Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol lucrează în asociere cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.

 

WeBuild lucrează pe Autostrada Sibiu – Pitești (Lotul 3 Cornetu – Tigveni și Lotul 5 Pitești – Curtea de Argeș), pe mai multe contracte feroviare (Magistrala CFR 300 Cluj Oradea lotul 3, Lotul 3 și Lotul al Magistralei CFR Caransebeș – Timișoara – Arad) și a lucrat și la podul de la Brăila.

Lotul Meseș de 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania este cel mai mare contract pentru infrastructura rutieră lansat până acum în achiziție. Contractul pentru secțiunea care include și tunelul Meseș de 3 kilometri are o valoare estimată cuprinsă între 7,4 și 8,8 miliarde lei.

Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen (Ozaltin a depus singura ofertă pentru viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările pregătitoare la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.

Tunelul Meseș are o lungime de 2,8 kilometri și două galerii. Viteza de proiectare este de 120 km/h.

Probleme de finanțare

„Cascada” de amânări ale desemnării câștigătorului licitației este cauzată de „volumul foarte mare de documente care trebuie analizate”, spunea pentru Europa Liberă Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Însă președintele asociației Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea, spune că banii ar putea explica tergiversările continuue ale adjudecării licitației. Finanțarea proiectului este mai puțin certă decât vor să transmită autoritățile din transporturi, în condițiile în care principala sa sursă de fonduri – Programul Operațional (PO) Transporturi 2021-2027 este supracontractată, spune el.

Investițiile rutiere însumează aproximativ 5,5 miliarde de euro, dintr-un total de 9,6 miliarde de euro al programului (din care 4,6 milioane de euro fonduri UE și 5 miliarde de euro co-finanțare națională).

„În luna mai 2024, am făcut un calcul și totalul proiectelor pentru care erau semnate contracte de lucrări sau lansate licitații, inclusiv Meseșul, depășeau de aproximativ 2 ori totalul fondurilor disponibile. Între timp s-au mai lansat și alte licitații,”, explică Ciurea.

„Lotul cu Meseșul e prioritar, e pe coridoarele principale de transport, dar nu vor fi bani pentru toate proiectele”, spune Ciurea.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. „UMB este cel mai mare constructor din România după numărul kilometrilor de autostradă contractați” – corect! Ce omiteți să spuneți este că este și cel mai mare constructor după numărul de ANGAJAȚI. De departe cel mai mare!

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.