Următoarea mare piață pentru producătorii de baterii ar putea fi cea a roboților umanoizi, spune Adrian Polec, fondator al producătorului român de baterii litiu-ion Prime Batteries Technology. Acesta e un sector care se va dezvolta “iminent” în următorii ani, având în vedere că inclusiv fabricile au nevoie de astfel de resurse, spune omul de afaceri. Iar aceștia au nevoie de baterii, după cum a subliniat producătorul român, în cadrul TBB, un eveniment european dedicat energiilor sustenabile. Piața globală a roboților umanoizi e în dezvoltare, iar estimările de viitor menționează cifre care se învârt în jurul miliardelor de dolari; dar analiștii avertizează totuși că, în prezent, majoritatea acestor roboți sunt încă în stadiul de prototip și se confruntă cu mai multe provocări, iar viabilitatea unor astfel de mașini nu a fost încă dovedită.
Evenimentul The Business Booster este organizat de EIT InnoEnergy, gândit ca un ecosistem pentru afaceri în energie durabilă, susținut de Institutul European de Inovare și Tehnologie, un organism al Uniunii Europene (UE). Printre acționarii EIT se află companii din energie, universități, finanțatori și instituții publice. Unul dintre subiectele de discuție în cadrul evenimentului a fost piața bateriilor și aplicații emergente pentru sector. Un sector afectat în această perioadă de căderea Northvolt, companie văzută cândva ca unul dintre viitorii pionieri ai pieței europene, dar care e acum zguduită de dificultăți financiare.
“Vorbim de multă vreme despre mașini electrice, până de curând toate bateriile mergeau la mașini electrice. Anul trecut, procentul era de 80%. Piața vehiculelor electrice e totuși și ea în creștere, în ciuda încetinirii. Dar sunt acum și alte utilizări, inclusiv energia regenerabilă”, a menționat Thore Sekkenes, director de program la European Battery Alliance, Industry, EIT InnoEnergy.
Adrian Polec, fondator Prime Batteries, singura companie românească din portofoliul EIT InnoEnergy, are mai puțin de jumătate din afacere orientată acum înspre piața auto.“Noi am început în 2016, după doi ani în laborator, am crescut organic și de 4 ani suntem pe profit, ceea ce e atipic pentru baterii. Afacerea e orientată acum 40% pe vehicule de specialitate, nu lucrăm în volume mari. Și 55% pe stocarea de energie”, a menționat Polec.
“Urmărim ceea ce se întâmplă pe piața de stocare a energiei, trebuie să construim un lanț de furnizare eficient”, a menționat în cadrul dezbaterii Olivier Brosse, Platform Global Leader, AmpR Medium la Ampere, compania de vehicule electrice a Renault.
Polec spune că, acum, cel mai important pentru clienți este costul. “Le pasă de costul de pe durata de viață a bateriei, nu le pasă atât de mult de ce e înăuntru, de tehnologie, ci de cât îi va costa să folosească bateria”, a spus Polec. “Clienții sunt mai informați”, conform lui Matthieu Desbois-Renaudin, co-fondator al WattAlps, o companie specializată în baterii pentru aplicații mobile grele și solicitante atât pe piața on-road, cât și pe cea off-highway. “Trebuie să lucrăm la costuri, am strâns finanțare să lucrăm la reducerea de costuri”, adaugă acesta.
Producția în Europa este vitală pentru industrie, susține Mikołaj Budzanowski, vicepreședinte de dezvoltare la compania poloneză Boryszew, producător de componente pentru industria auto, materiale chimice și alte elemente metalice. Compania, care lucrează cu producători din industria auto, amintește cum, după pandemie, aceștia nu primeau semiconductori din Taiwan. “Erau întârzieri mari, nu produceau destule mașini, noi așteptam 8 luni. Azi ne uităm la costuri, e foarte important prețul, unde e produsă bateria, dacă componentele sunt în Europa. Companiile europene sunt brokeri de fotovoltaice acum, ceea ce e o greșeală. Ar trebui ca cele mai multe componente să fie produse în Europa, vrem să fim parte din asta”, a spus acesta.
Cât despre clienți, industria energiilor regenerabile este una care are nevoie de baterii, spune Polec. “Nu poți să ai energii regenerabile fără baterii, acesta e cel mai eficient mod de stocare a energiei regenerabile, e unul dintre motivele pentru care am trecut înspre asta”, a spus reprezentantul Prime.
Dar care ar fi următoarea piață?
“Toată lumea vorbește de automotive, cred că acesta e un sector stabil, următorul pas sunt roboții umanoizi. Mașinile vor deveni mai ieftine. Sectorul care se va dezvolta iminent în următorii 2-3 ani este cel al roboților, aceștia vor fi tot mai mult în fabrici. Găsim greu muncitori, vom avea acești “lucrători” pentru treburile grele. În 2-5 ani roboții vor fi folosiți tot mai mult, iar aceștia vor avea nevoie de baterii”, a spus Polec. De altfel, și noua fabrică Prime mizează pe automatizare, conform reprezentanților firmei.
Miza pe reciclare
De asemenea, în industria bateriilor se va miza mai mult pe reciclare, o dată ce acestea va deveni eficientă economic.
“Acum nu e profitabil să reciclezi, acum nu e fezabil, pentru că nu sunt destule baterii pentru reciclare. De la anul, noi vom avea o mică unitate de reciclare la fabrica noastră, pentru resturile de producție, o parte exportăm. Nu e o afacere profitabilă pentru că nu e destulă cantitate deocamdată, dar pe termen lung va fi. Aceasta va duce la scăderea costurilor mașinilor, prin scăderea costurilor de producție”, a spus Polec.
Fondatorul WattAlps subliniază că e important ca firma să fie eficientă în ceea ce privește materialele brute, să maximizeze viața produselor, iar reprezentantul Ampere subliniază că e decisivă miza economiei circulare.
Antreprenorul român a abordat și tema subvențiilor, una actuală având în vedere felul în care alți competitori ai Europei își încurajează industriile.
“Nu credem în subvenții, acestea te fac leneș. Cred însă că toți trebuie să avem aceleași reguli. Un tsunami de finanțează creează ulterior un gap de cerere. Acum mașinile electice nu se mai vând. Oamenii care ar fi trebuit să cumpere acum, au cumpărat în trecut, datorită stimulentelor și acum avem această problemă”, spune Polec.
Există însă în continuare o preocupare constantă legată de competitorii din China, iar UE lucrează la măsuri pe acest front, potrivit oficialilor europeni. “Dacă China folosește munca forțată, acele produse nu se vor putea folosi în UE”, a subliniat Ewelina Daniel, Policy Officer, DG CLIMA European Commission, care a menționat că de la finalul anului se lansează oportunități de finanțare pentru companiile din sector. Așa că acestea pot planifica extinderi și proiecte ținând cont și de astfel de resurse.
Ce sunt roboții umanoizi și care sunt marile obstacole în industrie?
Un robot umanoid este un tip de robot a cărui formă seamănă cu corpul uman. În prezent, roboții umanoizi se află în stadiile incipiente de dezvoltare, însă, în ultimii ani, câțiva au trecut de stadiul de cercetare și dezvoltare, intrând în lumea reală pentru diverse aplicații, cum ar fi cercetarea, explorarea spațială, asistența personală, educația și divertismentul, printre altele, conform unui raport publicat de Fortune Business Insider.
Cifrele care se învârt în analizele din industrie sunt de ordinul miliardelor.
Dimensiunea pieței globale a roboților umanoizi a fost evaluată la 2,43 miliarde de dolari în 2023 și se estimează că va crește de la 3,28 miliarde de dolari în 2024 la 66,0 miliarde de dolari până în 2032, conform Fortune Business Insider.
Potrivit unui raport Goldman Sachs, piața globală a roboților umanoizi ar putea ajunge la 38 de miliarde de dolari până în 2035.
Într-un scenariu ambițios, roboții umanoizi universal utilizabili ar fi dezvoltați rapid între prezent și 2030, conform unui raport al companiei de management și consultanță Roland Berger. “Dacă industria se dezvoltă în consecință, credem că 50 de milioane de roboți umanoizi până în 2050 ar putea genera un venit anual de 1,5 trilioane de dolari. Cu toate acestea, acest scenariu depinde în mare măsură de progresul tehnologic și de mediul de reglementare din jurul roboților umanoizi”, arată analiza. În prezent, majoritatea acestor roboți sunt încă în stadiul de prototip și se confruntă cu mai multe provocări, avertizează Roland Berger: Probleme precum costurile ridicate de dezvoltare, complexitatea tehnică și incertitudinea în materie de reglementare trebuie rezolvate înainte ca industria să poată decola cu adevărat – și pentru a evita amenințarea de a se limita la o piață de nișă mult mai modestă. Deși recunoaște progresele impresionante care au fost deja realizate în tehnologiile de bază, studiul Roland Berger evidențiază, de asemenea, necesitatea altor descoperiri esențiale pentru ca roboții umanoizi să fie acceptați pe scară largă și să se afirme ferm. Analiză mai extinsă poate fi citită AICI
Și analiza Goldman Sachs arată că există încă o serie de mari obstacolele. Unele componente pentru roboți de uz general, de exemplu, au nevoie de mașini de rectificat de înaltă precizie al căror număr este limitat, ceea ce face dificilă creșterea producției. Costurile pentru unele componente sunt încă ridicate din cauza capacității industriale limitate sau a ciclurilor lungi de fabricație. De asemenea, există încă blocaje semnificative în dezvoltarea inteligenței artificiale și a software-ului pentru manipularea roboților (cum ar fi prinderea obiectelor) și interacțiune (preluarea comenzilor vocale de la o persoană fără pregătire). Deși teoria de bază a Goldman Sachs Research este că aceste bariere rămase pentru un robot umanoid de uz general, produs în masă, vor fi depășite în cele din urmă, viabilitatea unor astfel de mașini nu a fost încă dovedită. Folosind tehnologia disponibilă în prezent, Goldman Sachs Research preconizează o cerere semnificativă de roboți umanoizi în medii structurate, cum ar fi producția.
Majoritatea țărilor din G7 au sentimente mixte față de roboți, potrivit unui sondaj realizat de United Robotics pe aproape 8 000 de persoane din SUA, Franța, Canada, Italia și Germania și citat de Euronews Next. Deși majoritatea consideră evoluțiile viitoare ca fiind „inevitabile”, mulți oameni sunt încă îngrijorați că, în viitor, roboții ar putea deveni prea intruzivi. Aproape 80% se tem că aceștia ar putea lua locurile de muncă ale oamenilor, în timp ce 71% cred că roboții ar putea prelua rolul oamenilor în interacțiunile sociale.
De asemenea, o serie de companii lucrează la roboții de casă, care nu mai sunt doar o idee futuristă: în acest moment, mai multe companii importante din întreaga lume testează variante beta ale acestor ajutoare electronice, scrie G4Media. Un material pe această temă AICI
Evenimentul The Business Booster (TBB), organizat anul acesta la Barcelona, include o zonă în care expozanții, în mare parte companii din portofoliul EIT, își prezintă soluțiile, dar și o agendă cu prezentări, discuții și întâlniri de afaceri. InnoEnergy a acumulat un portofoliu de peste 200 de companii care, conform estimărilor, ar trebui să genereze venituri de 110 miliarde de euro și să economisească 2,1 milioane de tone de CO2e cumulate până în 2030. Împreună, aceste companii au strâns până în prezent peste 9,7 miliarde de euro în investiții, potrivit datelor făcute publice.