Europa trebuie să cheltuie 39 de miliarde de euro pe an pentru a-şi atinge obiectivele privind atingerea țintei de zero emisii în sectorul transportului în 2050, a estimat luni ONG-ul Transport & Environment, care a venit cu cinci recomandări cheie pentru Uniunea Europeană, transmite Reuters, preluat de Agerpres.
Blocul comunitar vrea să pună la punct o politică industrială mai coordonată, care să implice investiţii foarte mari, inclusiv în tehnologiile verzi, după raportul publicat în luna septembrie de fostul preşedinte al Băncii Centrale Europene, Mario Draghi.
„O strategie de investiţii la nivelul UE trebuie introdusă de urgenţă în sprijinul decarbonizării transportului şi a creşte sustenablitatea competitivă a sectorului”, se arată în raportul ONG-ului Transport & Environment.
Investiţiile necesare ar fi cu puţin peste subvenţiile anuale de 34 de miliarde de euro, pe care blocul comunitar le alocă pentru transportul care utilizează combustibili fosili, subliniază T&E, care a recomandat eliminarea acestor subvenţii în favoarea transportului ecologic.
Acest raport vine în contextul scăderii cererii pentru automobile electrice şi apelurilor venite de la unii politicieni şi directori din industria auto, inclusiv premierul Italiei, Giorgia Meloni şi directorul general de la BMW, Oliver Zipse, pentru ca UE să abandoneze intenţia de a interzice comercializarea de automobile echipate cu motoare pe combustie din 2035.
De asemenea, T&E a făcut un apel pentru un buget UE mai verde, cu acces simplificat la fondurile UE, introducerea unui Social and Climate Investment Plan, în valoare de 1.000 de miliarde de euro, până în 2034, un rol mai activ pentru Banca Europeană de Investiţii în transformarea sistemului de mobilitate, precum şi o implicare mai mare a finanţării private.
Potrivit T&E, investiţiile totale, inclusiv cheltuielile de la investitorii privaţi, ar trebui să se ridice la 310 miliarde de euro pe an în 2030, pentru atingerea acestor recomandări şi a decarboniza sectoarele vitale ale transportului aerian, transportului maritim, autoturismelor, autobuzelor şi camioanelor. Cheltuielile totale ar trebui să crească apoi, până la 507 miliarde de euro pe an în 2040, astfel încât totalul să ajungă la 7.600 de miliarde de euro, pe măsură ce tranziţia ecologică se accelerează.
„Cu cât mai rapid vor fi făcute investiţiile, cu atât tranziţia va fi mai ieftină”, a subliniat T&E.