Se actualizează legislaţia care reglementează protecţia consumatorilor pe segmentul produselor digitale, anunță autoritățile din România. Proiectul de lege privind o mai bună reglementare a protecţiei drepturilor consumatorilor în faţa produselor digitale se află în dezbatere publică pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) până în 2 aprilie, potrivit unui comunicat al insituției și citat de Agerpres.
Reprezentanții ANPC spun că este necesară armonizarea legislației naționale cu cea europeană, în ceea ce privește unele aspecte referitoare la contractele de furnizare de conţinut digital sau de servicii digitale.
“Consumatorii trebuie să aibă stipulate în legislaţie drepturi obligatorii clare în ceea ce priveşte conţinutul digital sau serviciile digitale pe care le primesc – trebuie să respecte cerinţele convenite între comerciant şi consumator în contract (descrierea lucrării, cantitatea fişierelor, calitatea acestora) – sau la care obţin acces de oriunde din Uniune, fapt care ar duce la reducerea prejudiciului suferit în prezent de consumatori, dar şi la sporirea încrederii acestora de a achiziţiona conţinut digital sau servicii digitale”, se precizează în comunicat.
Prevederile proiectului de act normativ se referă la orice contract în care un comerciant furnizează conţinut digital sau servicii digitale consumatorului, iar acesta plăteşte sau se angajează să plătească un preţ, ori oferă sau se angajează să furnizeze date cu caracter personal comerciantului. Există și o excepție: cazul în care datele cu caracter personal furnizate sunt prelucrate numai în scopul furnizării conţinutului digital sau a serviciului digital sau pentru ca comerciantul să respecte cerinţele legale.
Proiectul de act normativ reglementează software, aplicaţii, fişiere diverse, precum şi conţinut digital furnizat pe suport material (CD, DVD, stick USB etc.)
“În lumea contemporană, pieţele digitale devin rapid principalele pieţe de consum. Viteza de evoluţie a pieţelor digitale reprezintă o mare provocare pentru legislaţia care reglementează protecţia consumatorilor. Cadrul legal în domeniu trebuie să garanteze faptul că toţi consumatorii rămân protejaţi, în condiţiile dezvoltării dinamice a tehnologiei, în toate sferele de activitate şi, în consecinţă, s-a considerat absolut necesară modificarea cadrului legislativ actual, astfel încât măsurile adoptate să ofere consumatorilor beneficii concrete”, a menţionat Claudiu Dolot, președintele ANPC.