ING Bank România a trimis clienților săi un avertisment prin e-mail în legătură cu fraudele care se înmulțesc pe internet și modul în care se pot proteja.
“Înșelătoriile care promit “câștiguri de nerefuzat” sunt prezente la tot pasul pe internet, chiar și în piața criptomonedelor. De cele mai multe ori sunt asociate unor branduri reale sau oameni publici, pentru ca tu să le cazi în plasă mai ușor. Ele pot să apară însă și pe rețelele sociale, prin SMS, prin apel telefonic sau prin e-mail.”, se arată în mesajul băncii.
Avertismentul continuă: Fie că vorbim de persoane care se prezintă ca “experți” dornici să-ți împărtășească “secretele” investițiilor de succes sau așa-ziși “reprezentanți ai unei firme” cu notorietate care pretind că dețin autorizațiile legale de la instituții precum ASF și care promit câștiguri fabuloase, scopul lor este de a te convinge să efectuezi plăți cu cardul sau viramente în scopul de a investi. De cele mai multe ori, solicitările inițiale sunt sume mici, pentru a te testa.
Controlează ce tranzacții poți face în contul tău:
Criptomonede
Cu noile setări de securitate din Home’Bank tu pui limite și dai permisiuni. Când vine vorba de tranzacții cu cardul ai o metodă în plus de apărare împotriva potențialelor fraude. Tot ce trebuie să faci este să intri în Home’Bank, să-ți alegi cardul și să mergi în secțiunea Limite și permisiuni card – Permisiuni. Modificările se aplică doar pentru cardul selectat, deci ai grijă să iei fiecare card la rând și să-ți pui permisiunile de care ai nevoie.
Cum să te ferești de fraudele cu “investiții de neratat” (inclusiv criptomonede)?
• De câte ori în viață te-a sunat un “expert” să împărtășească cu tine secretele unor investiții de mare succes, fie criptomonede sau nu? Așadar, îți recomandăm să ignori e-mail-urile, mesajele private sau campaniile promovate pe rețelele sociale care oferă câștiguri ușoare.
• Închide fără să eziți apelurile care îți comunică “oferte de creditare de nerefuzat”, “investiții cu profituri garantate” sau orice alte servicii bancare suspecte.
• Nu transmite date personale sau copii ale actelor de identitate prin intermediul rețelelor sociale sau prin e-mail.
• Nu completa datele cardului și nici credențialele aplicației de internet banking pe paginile (link-urile) primite de la așa-zișii brokeri de investiții.
• În cazul în care interlocutorul susține că reprezintă o companie autorizată, verifică la organul de autorizare din țara respectivă datele și informațiile comunicate. Spre exemplu, companiile românești intermediare de pe piața de capital pot fi verificate pe site-ul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Mai multe informații cu privire la fraudele cu investiții prin false intermediari se găsesc și pe site-ul ASF, secțiunea Consumatori.
• Ia aminte că, în România, promovarea serviciilor și activităților de investiții prin intermediul unor furnizori de tip “call center” este interzisă și este calificată drept infracțiune.
Ce trebuie să faci în cazul în care ai căzut deja victimă:
• Încetează orice contact cu “brokerii/intermediarii” și nu mai efectua niciun fel de plată, indiferent de motivul invocat – se pot solicita plăți suplimentare folosind ca pretext așa zise taxe de retragere a câștigurilor sau taxe de recuperare a sumelor pierdute.
• În cazul în care ai oferit datele de card, blochează-l. Dacă ai oferit și credențialele aplicației de internet banking, schimbă codul de utilizator și resetează parola.
• Contactează imediat banca pe orice canal de comunicare accesibil ție (ING Office, My’Line – *2ING (*2464)/ 031 406 2464) și Poliția pentru a încerca diminuarea pierderilor la care te-ai expus, precum și prevenirea oricăror altor pierderi sau prejudicii.
• Dacă ai instalat orice aplicație la cererea “brokerilor” (de ex. Anydesk) dezinstaleaz-o, instalează un anti-virus și scanează dispozitivul de viruși. Nu folosi dispozitivul posibil infectat pentru resetarea parolelor / logarea în aplicațiile folosite până nu l-ai devirusat. Dacă este posibil, îți recomandăm să resetezi dispozitivul folosit la setările din fabrică sau să îi reinstalezi sistemul de operare.
• Dacă ai oferit o copie a actului de identitate, solicită schimbarea acestuia și vino la bancă în vederea efectuării actualizării de date.
• Depune de îndată o sesizare la Autoritățile competente (spre exemplu: Poliție, ASF).