Toți furnizorii de energie trimit în această perioadă mai multe facturi la energie electrică, iar unele dintre acestea vin „pe minus”, adică clienții nu au sume de plătit.
De ce se întâmplă acest lucru?
Anul trecut, , începând cu luna octombrie, autoritățile responsabile în energie (ANRE) au introdus în facturile de energie electrică o nouă taxă, respectiv contribuția pentru Contractele pentru Diferență. Aceasta este o taxă cu valoare minimală, menită să stimuleze un nou mod de producție de energie în România. Contribuția are, mai precis, o valoare de 0,0128 bani/kWh.
Totuși, în decembrie, a fost aprobată o nouă lege prin care s-a decis că noua taxă va fi introdusă în facturi abia în luna aprilie 2025.
Totuși, furnizorii apucaseră să introducă această nouă contribuție în facturi. Însă legea aprobată în decembrie îi face să trebuiască să dea înapoi banii încasați din octombrie până în decembrie, chiar dacă este vorba de o sumă minimală.
Din acest motiv, furnizorii trimit acum noi facturi. Mai precis, ei trimit clienților facturi stornate (cu minus) pentru consumul aferent perioadei octombrie – decembrie. Ulterior, ei mai trimit o factură recalculată, care nu conține noua taxă, pentru întreaga perioadă vizată.
Costuri de milioane de euro pentru o răzgândire
Furnizorii de energie din România emit, lunar, circa 9 milioane de facturi de energie electrică pentru clienți casnici. Drept urmare, furnizorii trebuie să storneze acum milioane de facturi emise cu taxa amânată de către stat.
Costurile pentru a face acest lucru se ridică și ele la câteva milioane de euro, ținând cont inclusiv de faptul că mulți consumatori primesc facturi în format fizic, în plic.
Reprezentanții furnizorilor de energie electrică spun că stornarea facturilor pe ultimele două luni și reemiterea lor, la care au fost obligați de Parlament, costă milioane de euro, pentru un câștig la client de doi bani, la o factură medie, scrie Economica.net.
„Într-o lună noi emitem cam 8 milioane de facturi, și a trebuit să stornăm aceste facturi pentru două luni, și apoi să refacturăm aceste două luni. Puneți un cost mediu de tipărire, emitere și distribuire de un leu la fiecare factură – el este mai mare, dar să spunem un leu – și veți vedea că totul a costat câteva milioane de euro”, au spus reprezentanții furnizorilor de energie electrică la o întîlnire cu presa, potrivit sursei citate.
„Gândiți-vă și la call-centere, unde timpul mediu de așteptare a crescut pentru că foarte mulți clienți au tot sunat să întrebe ce este cu facturile astea cu minus. Și oamenii pe noi ne înjură, că nu știm să emitem facturi! Și toate astea pentru un câștig de doar doi bani la o factură medie”, au spus reprezentanții furnizorilor, care au amintit și despre cele 15 modificări ale sistemelor de facturare care au trebuit operate în doi ani, pentru că reglementările s-au tot schimbat.