CFR Infrastructură nu poate semna cu Asocierea Arcada-Alstom contractul pentru modernizarea și electrificarea liniei de tren București-Giurgiu, după ce PORR a depus contestație la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor –CNSC.
CFR Infrastructură a desemnat, pe 14 ianuarie 2025, asocierea formată din Arcada Company (lider) și Alstom Transport drept câștigătoare la licitația pentru proiectarea și modernizarea lotului 2 (93,45 km) al liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, un contract cu o valoare estimată de 2,25 miliarde lei, însă PORR a depus contestație pe 28.01.2025, conform documentelor pe care le-a studiat Economedia.
În contestația depusă, PORR, invocă progresul excelent pe șantierul lotului 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești (lotul cu tunelul Curtea de Argeș) și menționează că Asocierea Railworks (Arcada-Alstom) are ca terț susținător Aktor, constructorul din Grecia cu mari întârzieri pe șantierul CFR Brașov-Sighișoara respectiv lotul 3 al Autostrăzii A 0 București-Sud, conform documentelor pe care le-a studiat Economedia. PORR solicită CNSC să admită contestația și să oblige CFR Infrastructură la anularea rezultatului și reevaluarea ofertelor.
Contestația PORR :
„Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA informează că azi, 14 ianuarie 2025, a fost desemnată Asocierea RAILWORKS formată din ARCADA COMPANY (lider asociere) și S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (asociat), câştigătoare a procedurii de licitaţie publică pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre staţiile CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2””, a transmis compania CFR.
Oferta financiară depusă de asocierea Asocierii Railworks formată din Arcada și Alstom a fost de 2.108.256.817,28 lei fără TVA, criteriul aplicat fiind „cel mai bun raport calitate-preț”.
Problemele de pe șantierele Aktor, piesa de rezistență din contestația PORR :
Sursa de finanțare pentru „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre staţiile CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2” – proiectare și execuție va fi asigurată din fonduri nerambursabile (CEF) și Bugetul de Stat, iar durata pentru elaborarea proiectului tehnic și execuția lucrărilor va fi de 36 de luni, din care 6 luni proiectare și 30 de luni execuție.
Reamintim faptul că, în cadrul procedurii, au depus oferte următorii agenți economici:
Ofertant unic FCC CONSTRUCCION S.A.;
Asocierea: ARCADA COMPANY (Leader),S.C. Alstom Transport S.A.;
Asocierea: PORR CONSTRUCT (Leader), IMSAT;
Asocierea: ZUE (Leader),CON-A OPERATIONS, UTI CONSTRUCTION AND FACILITY MANAGEMENT.
Valoarea totală estimată a achiziției publice pentru „Modernizarea infrastructurii de cale ferată dintre staţile CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 2” – proiectare și execuție este de 2.259.457.149,97 lei, fără TVA.
Modernizarea liniei de cale ferată pe traseul Bucureşti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră (Lotul 2), în lungime de 93,45 km (fără intervalul Vidra – Comana, inclus în Lotul 1), cuprinde inclusiv lucrări de electrificare și de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS.
Obiectivele specifice ale investiției sunt:
- reducerea timpului de călătorie, prin creșterea vitezei de circulație pe întregul tronson;
- creșterea gradului de siguranță feroviară;
- îmbunătățirea confortului în timpul călătoriei, gestionând în același timp reducerea emisiilor de poluanți și impactul negativ asupra mediului;
- atragerea călătorilor și a transportatorilor de mărfuri, de la traficul auto către traficul feroviar, pe ruta CF București Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră.
Contractul are o durată de 36 luni (6 luni Proiect Tehnic și 30 de luni Execuție), potrivit datelor pe care le-a studiat Economedia. CFR a prevăzut expres în caietul de sarcini obligația antreprenorului de a lucra non stop pe șantier pentru a putea finaliza lucrarea în termenul de doi ani și jumătate. Pentru a permite și trenurilor de marfă să circule pe linia directă, CFR Infrastructură a prevăzut un viaduct cu o lungime de 323 metri la Daia, jud. Giurgiu, în zona cu teren instabil.
Lotul 2 (93,45 km) cuprinde lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul Bucureşti Progresu – Jilava – Giurgiu Nord Frontieră, fără intervalul Vidra – Comana (lotul 1), electrificarea în totalitate (inclusiv intervalul Vidra – Comana), o variantă nouă de traseu cu un viaduct în zona Daia, dublarea liniei între Daia şi Frăţeşti, precum şi lucrări de semnalizare, prin implementarea sistemului ERTMS.