Strabag, Alstom și ZUE (Polonia) sunt constructorii care au depus oferte la a treia licitație CFR Infrastructură pentru electrificarea liniei de tren Dărmănești-Vicșani (Frontieră Ucraina), parte a Magistralei 500.
Compania CFR Infrastructură a lansat pe 3 noiembrie 2024 a treia licitație pentru electrificarea liniei Vicșani-Dărmănești-Frontieră Ucraina, sector de 30 de kilometri pe Magistrala 500 parte a rețelei europene principale TEN-T Core. Finanțarea este asigurată din fonduri europene -Culoarele Solidarității ,,Solidarity Lanes” Aplicația comună cu Ucraina pentru finanțare CEF (Connecting Europe Facility) cu titlul EU-Ukraine Solidarity Lanes – improving the rail border crossing at Vicșani (RO)-Vadu Siret (UA).
Deși este un proiect finanțat de UE în contextul războiului din Ucraina, CFR Infrastructură nu face nicio mențiune despre situația din țara vecină, ba chiar menționează Rusia pentru transportul mărfurilor și călătorilor :
,,Compania Naţională de Căi Ferate „CFR”- SA a finalizat studiul de fezabilitate pentru proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră” – Etapa 1, Electrificare. Linia de cale ferată Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră face parte din reţeaua TEN-T Core şi este o linie importantă a reţelei de cale ferată din România, ce preia traficul feroviar internaţional de marfă şi de călători dinspre Ucraina şi face legătura cu Coridorului Rhin – Dunăre (fostul Coridor IV) cu ţările din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) şi ţările din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia)”.
La a treia licitație, CFR Infrastructură păstrează costul estimat cuprins între 167 și 197 de milioane lei, același cost de la licitația anterioară, anulată din lipsă de oferte după cum Economedia a explicat AICI.
Contractul de aproape 200 milioane lei cuprinde două loturi și are o durată de 8 luni pentru etapa de proiectare a lucrărilor și 18 luni pentru execuție lucrări.
Ofertele din SEAP :
1.Ofertant unic STRABAG. Lotul 1
- Asocierea ZUE (Lider)-ZUE Construct. Loturile 1 și 2
- Asociere Alstom Transport S.A- A&S Turism Construct Lotul 1
Lotul 1, respectiv electrificarea liniei pe cei 30 de kilometri costă 160 de milioane lei, iar lotul 2, reabilitarea podului peste râul Suceava în stația Dornești.
Într-o etapă ulterioară, se va face și reabilitarea liniei, situație care va impune restricționarea circulației feroviare (închidere).
Ce lucrări se fac în contractul de electrificare :
,,Având în vedere că, pe distanța Dărmăneşti – Vicşani – Frontieră este linie simplă, demararea lucrărilor de reabilitare ar fi generat închideri totale de linie cu impact în traficul actual. Necesitatea menținerii în circulație a acestui tronson a condus la decizia de a implementa acest proiect în două etape, în prima etapă fiind prevăzute lucrări de electrificare a liniei de cale normală pe o lungime de circa 30 km între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492), lucrări la suprastructură, lucrări la podul de la km 0+522 din stația Dornești și relocări / subtraversări de utilități care interferează cu proiectul de electrificare, urmând ca în Etapa 2 să se execute reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră. S-a luat decizia scindării Etapei 1 – “Reabilitarea liniei de cale ferată Dărmănești – Vicșani – Frontieră” – Etapa 1, Electrificare în două loturi, astfel: • Lot 1 – Lucrări de electrificare; • Lot 2 – Lucrări de reabilitare Pod km 0+522.
În Lotul 1 – Lucrări de electrificare ce sunt prevăzute:
– lucrări de electrificare a liniei de cale ferată normală pe o lungime de 30,313 km între cap Y Dărmănești (km 458+179) – cap Y Vicșani (km 488+492) ;
– lucrări la suprastructura liniei c.f.;
– lucrări pentru instalațiile de semnalizare;
– relocare / subtraversare utilități care interferează cu proiectul de electrificare. Principalele obiective preconizate sunt: Diminuarea efectelor adverse asupra mediului și creșterea capacității de tranzit.
Reparațiile podului de la Dornești :
,,Podul este amplasat peste Râul Suceava în stația Dornești, pe direcția Dornești – Rădăuți. Având în vedere deficiențele constatate la podul existent, în proiect s-au prevăzut următoarele lucrări:
– Consolidarea elementelor infrastructurii existente, prin execuția unei incinte de micro piloți, solidarizați la partea superioara cu o centura de beton armat pentru creșterea capacității portante, cămășuirea elevațiilor pana la bancheta cuzineților, refacerea totala sau parțiala a banchetei cuzineților in funcție de starea ei de degradare. In situația refacerii parțiale, rostul dintre betonul nou si cel existent de la partea superioara a banchetei cuzineților se va trata cu rășina epoxidică;
– înlocuirea suprastructurii existente cu suprastructura nouă cu grinzi metalice sudate, cu calea sus având prinderea directă pe traverse de lemn, cu deschiderea similară cu cea a tablierelor existente;
– suprastructura de cale ferată pe pod va fi nouă de linie încălecată tip 65,
Obiectivul principal al lucrărilor este creșterea atractivității / competitivității transportului feroviar prin îmbunătățirea calității serviciilor concomitent cu îmbunătățirea siguranței în exploatare. Obiectivele generale ale Proiectului sunt următoarele: • îmbunătățirea condițiilor de călătorie și de siguranța circulației; • creșterea capacității de tranzit.”,
Potrivit caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia, oferta financiară are un punctaj de 40 %, iar 9 puncte sunt acordate pentru o garanție de până la 10 ani (CFR a prevăzut 5 ani minimum).