În hypermarketurile din România este vândută cu preponderență marfă agroalimentară românească. Arată acest lucru datele obținute din teren, chiar de la fermierii care livrează recolta pe platformele marilor magazine, scrie G4Food.
Asta deși hypermarketurile sunt prezentate, deseori, drept afaceri veroase, ale unor investitori străini, care obțin profituri uriașe, vânzând marfă de proastă calitate, adusă din țările de origine, în timp ce recolta fermierilor români zace aruncată pe câmp.
Petru Pascal cultivă 35 de hectare cu viță-de-vie care produce struguri pentru masă. Toată producția de struguri este vândută unui hypermarket. Mai mult, susține fermierul, afacerea sa agricolă a supraviețuit datorită colaborării cu marele retailer:
„Cu primele cantități, m-am dus la piața agroalimentară. Am fost la Brașov, la Piatra Neamț. A mers greu. Vindeam puțin, cu kilogramul. Pentru o marfă proaspătă nu e indicat. Se deteriorează rapid, o pierzi, o arunci. Atunci, am avut șansa să încep o colaborare cu Lidl. A fost mâna întinsă, colacul de salvare. Le-am dus mostre de struguri și le-au plăcut. Au apreciat și afacerea noastră”.
Cooperativa Gheorghe Doja din județul Ialomița cultivă 350 de ha cu pepeni, varză, conopidă și dovleci. Toată recolta ajunge pe platformele unui mare retailer. De precizat că atât producătorul din Ialomița, cât și cel din Vaslui sunt certificați Global GAP, ceea ce înseamnă că reziduurile de pesticide sunt atent monitorizate. Limita maximă admisă este de trei ori mai mică decât limita maximă admisă la nivelul Uniunii Europene. Prin urmare, marfa sosită din aceste ferme este sigură pentru consum, nu ridică probleme de expunere a sănătății consumatorilor finali:
„Reprezentanții retailerului ne-au sunat și ne-au propus să devenim furnizori. Noi eram deja certificați Global GAP, condiție obligatorie ca să poți vinde pe platformele Lidl. Noi trebuie să respectăm reguli stricte în ce privește aplicarea pesticidelor: reziduurile trebuie să fie cel mult o treime din nivelul maxim stabilit de autoritățile europene. Pentru asta respectăm și dozele de tratamente fitosanitare, și intervalul de recoltare” m-a asigurat Florin Ion, președinte al cooperativei.
Fermierul Dan Ionescu din Voinești-Dâmbovița, o mai veche cunoștință a site-ului G4Food, vinde producția de mere, obținută de pe 20 de hectare, mai multor retaileri. Clienții din București găsesc pe rafturile marilor magazine mere păstrate acum într-un depozit modern, ridicat cu ajutorul fondurilor europene:
”Depozitul îmi permite să cumpăr mere și de la alți producători. Le plătesc marfa când încasez banii de la clienții mei. Livrez pe platformele Profi și Carrefour. Sunt bucuros că am achitat tot ce am avut de achitat pentru anul trecut. Eu vând hypermarket-urilor cu 3 lei/kg până la 3,50 lei/kg”.
Fermierul Sorin Popa, director executiv al Cooperativei ”Legume de Vidra”, din județul Giurgiu, cultivă salată, mai multe cicluri pe an. Producția sa ajunge pe platformele marilor retaileri. Salata de Vidra este prezentă la raft, tot anul, datorită cultivării în spații protejate.