Consumer Report 2024: televiziunea tradițională rămâne încă relevantă, dar streaming-ul și consumul de conținut online cresc, mai ales în rândul tinerilor

oameni fericiti, prieteni Sursă foto: Unsplash

Comportamentul consumatorilor români se schimbă sub influența digitalizării și a incertitudinii economice, televiziunea tradițională rămâne încă relevantă, dar streaming-ul și consumul de conținut online cresc, mai ales în rândul tinerilor. Rețelele sociale precum TikTok, Instagram și Reddit câștigă popularitate, în timp ce WhatsApp și Facebook Messenger domină în rândul aplicațiilor folosite pentru comunicare, arată datele studiului Consumer Report,  realizat anual de echipa Data Intelligence din agenția Starcom România.

„În timp ce navigăm prin peisajul economic în continuă evoluție, atât la nivel global, cât și local, am observat cu atenție presiunile financiare crescânde care însoțesc aceste schimbări. Ca răspuns, studiul nostru analizează în profunzime schimbările comportamentale ale consumatorilor, depășind observațiile generale pentru a oferi o privire detaliată asupra tendințelor actuale”, a declarat Oana Dogaru, Senior Consumer Insights Strategist Research.

Televiziunea tradițională continuă să fie principala sursă de informare, însă televiziunea online și serviciile de streaming câștigă tot mai mult teren, în special în rândul tinerilor.

De asemenea, smart TV-urile au devenit norma, iar preferința pentru ecrane LED demonstrează interesul crescut al românilor pentru experiențe de vizionare de calitate. În paralel, internetul a devenit indispensabil în viața de zi cu zi, tinerii și adulții singuri petrecând în medie peste 240 de minute online zilnic. Telefoanele mobile sunt omniprezente, însă laptopurile rămân dispozitive esențiale, mai ales pentru activități profesionale și de divertisment, arată datele studiului.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Telefoanele mobile sunt folosite în principal pentru socializare, comunicare și, din ce în ce mai mult, pentru operațiuni bancare și activități profesionale. Aplicațiile de mesagerie precum WhatsApp și Facebook Messenger domină piața, în timp ce TikTok, Instagram și Reddit sunt preferate de tineri.

Familiile cu copii încep să folosească mai mult TikTok și Pinterest, ceea ce indică o diversificare a publicului acestor platforme.

Totodată, radioul rămâne o sursă importantă de informare și divertisment, însă doar pentru segmentele mai mature. Tinerii preferă aplicațiile muzicale online, iar ascultarea radioului este mai degrabă ocazională, în mașină sau la locul de muncă. Cele mai populare genuri muzicale rămân pop, disco și melodiile vechi, dar adolescenții și tinerii singuri preferă rap/hip-hop și dance.

Potrivit studiului, consumul de conținut editorial online crește, mai ales în rândul tinerilor, în timp ce cititul pe format fizic este în ușoară scădere. Femeile și tinerii singuri sunt cei mai activi consumatori de cărți electronice, în timp ce rețelele sociale devin principala sursă de conținut editorial pentru toate segmentele. Totodată, bibliotecile digitale sunt din ce în ce mai populare, iar comunitățile online dedicate lecturii joacă un rol important în menținerea interesului pentru cărți.

În materie de cumpărături, magazinele fizice sunt încă preferate, dar comerțul online se dezvoltă datorită ofertelor și livrării rapide. Prețul rămâne cel mai important factor de decizie, urmat de promoții și rapiditatea livrării. Tinerii sunt mai înclinați să cumpere gadgeturi și produse tehnologice, în timp ce familiile cu copii prioritizează achizițiile pentru casă, arată studiul.

Pentru campania Black Friday 2024 majoritatea consumatoriilor români  s-au informat în principal din mediul online, prin reclame, site-uri de comparare a prețurilor și notificări din aplicații. Tinerii s-au bazat mai mult pe rețelele sociale, în timp ce televiziunea rămâne o sursă de informare de încredere pentru toate categoriile de consumatori.

În context incertitudinii economice și politice, potrivit studiului românii caută siguranță și control în alegerile financiare, iar „controlul” a devenit o valoare din ce în ce mai importantă pentru consumatori. Familiile cu copii continuă să pună „dragostea” pe primul loc, iar nevoia de stabilitate și conexiune umană este tot mai accentuată, iar interesul pentru activități recreative și sportive în aer liber este în creștere.

Studiul a fost bazat pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Median, Gemius), dar si pe date din studii realizate de agentia Starcom (Black Friday, Women Study, Events Behavior) sau date din cercetări ale partenerilor (GWI).

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.