După ani de dezbateri și opoziție puternică, guvernul britanic a aprobat oficial planul de extindere a aeroportului Heathrow. Proiectul include construirea unei a treia piste și modificări semnificative ale infrastructurii, ceea ce va duce la demolarea a sute de locuințe și la relocarea unor comunități întregi. Mai mult, cursurile unor râuri vor fi schimbate. În timp ce autoritățile susțin că acest pas va consolida economia și va crea zeci de mii de locuri de muncă, activiștii de mediu și locuitorii din zonă se opun vehement, potrivit BBC.
Heathrow se pregătește pentru o transformare majoră
Decizia de a construi o a treia pistă la Heathrow vine într-un moment în care aeroportul operează la capacitate maximă, gestionând peste 80 de milioane de pasageri anual.
Heathrow este deja cel mai aglomerat aeroport nu doar din Regatul Unit, ci din întreaga Europă, deservind aproape 84 de milioane de călători în 2024, cu cele patru terminale de pasageri și două piste ale sale.
Pe lista cu cei mai mulți pasageri sunt următoarele aeroporturi, toate au mai multe piste:
Paris / Charle de Gaulle (70 milioane pasageri / 4 piste),
Amsterdam / Schipol (66,8 milioane pasageri / 5 piste),
Frankfurt (61,6 milioane pasageri / 4 piste).
O a treia pistă pentru Heathrow înseamnă însă o adevărată provocare de infrastructură, inginerie și logistică.
Noul proiect prevede, pe lângă pista de 3.500 de metri, modernizarea terminalelor existente, construirea unor noi căi de rulare și îmbunătățirea infrastructurii rutiere din zonă.
Autoritățile estimează că această extindere va permite o creștere a traficului aerian de la 480.000 la 720.000 de zboruri pe an, iar numărul pasagerilor ar putea ajunge la 140 de milioane.
Guvernul britanic consideră că măsura este esențială pentru menținerea competitivității internaționale a Heathrow în raport cu alte mari aeroporturi europene, precum Charles de Gaulle din Paris sau Schiphol din Amsterdam.
Infrastructură modificată și relocări masive
Pentru a face loc noii piste, autostrada M25, una dintre cele mai importante din Marea Britanie, va fi deviată și mutată într-un tunel subteran. De asemenea, mai multe râuri, inclusiv Colne, vor fi redirecționate, ceea ce reprezintă o provocare inginerească de amploare.
Proiectul implică și pierderi semnificative pentru comunitățile locale. Satul Longford va dispărea complet, iar părți din Harmondsworth și Sipson vor fi demolate. În total, sute de locuințe, hoteluri, birouri și clădiri comerciale vor fi rase pentru a face loc extinderii aeroportului.
Reacții și controverse
Extinderea Heathrow a generat reacții puternice atât din partea ecologiștilor, cât și a locuitorilor afectați. Criticii proiectului atrag atenția asupra impactului negativ asupra mediului și susțin că o creștere a traficului aerian ar putea compromite obiectivele climatice ale Marii Britanii. De asemenea, primarul Londrei și mai mulți politicieni au cerut soluții alternative, precum investiții în transportul feroviar pentru a reduce dependența de zborurile interne.
În ciuda opoziției, guvernul britanic este hotărât să ducă proiectul la bun sfârșit. Costurile inițiale, estimate la 14 miliarde de lire sterline, ar putea crește din cauza inflației și a provocărilor logistice.
Guvernul își propune ca lucrările să înceapă cât mai curând posibil, iar cancelarul Rachel Reeves a declarat că își dorește să vadă „primele lopeți pe șantier” în actuala legislatură. Dacă planul este respectat, primele avioane ar putea decola de pe noua pistă în 2035.