Societatea de Transport Bucureşti (STB) ar urma să contracteze un împrumut de 363.000.000 de lei, în vederea achiziţionării a 40 de tramvaie de la Electroputere VFU Paşcani, transmite Agerpres. Economedia a scris anterior că STB nu voia să ducă la capăt licitația, după ce ea a fost câștigată de o firmă controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală, iar tramvaiele urmau să fie produse de o firmă rusească, cu un preț de până la trei ori mai mare decât cel cu care firma vinde tramvaiele în Rusia. Licitația a fost lansată în mandatul fostului primar Gabriela Firea. Totuși, o instanță a obligat STB să cumpere tramvaiele și să plătească penalități de 1.526.444,6 lei pe zi, adică de circa 300.000 de euro/zi până când și va executa această obligație.
O hotărâre în acest sens, introdusă pe ordinea de zi suplimentară, a fost aprobată, miercuri, de către Consiliul General al Capitalei, cu 42 de voturi favorabile.
Conform proiectului, se aprobă garantarea de principiu de către Municipiul Bucureşti, prin veniturile proprii, a unui credit de investiţii în valoare de 363.293.815 lei, ce urmează a fi contractat de către STB.
Contractarea creditului a fost solicitată de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov (TPBI). Banii ar urma să fie folosiţi pentru achiziţia a 40 de tramvaie de 18 metri, cu podea coborâtă, furnizate de Electroputere VFU Paşcani.
Consilierul municipal PSD Marian Artimon a declarat marţi, în şedinţa Comisiei economice, că STB plăteşte penalităţi de 20.000 de euro pe zi, după ce instanţa a decis că societatea trebuie să finalizeze procedura de achiziţie demarată în 2019, prin cumpărarea celor 40 de tramvaie de la Electroputere VFU Paşcani.
“La momentul acesta, STB plăteşte 20.000 de euro pe zi penalitate pentru situaţia cu Paşcani, pentru că s-a scos la licitaţie (achiziţia celor 40 de tramvaie, n.r.), iar când să facă licitaţia, au spus că nu mai vor tramvaie. Instanţa a hotărât că STB trebuie să plătească şi este foarte probabil că poate să treacă la 100.000 de euro pe zi penalitatea. Asta înseamnă falimentul STB”, a precizat reprezentantul PSD.
Directorul general al STB, Daniel Istrate, a explicat că Societatea de Transport Bucureşti, prin decizia instanţei, este obligată să încheie contractul pentru achiziţia tramvaielor. El a menţionat că tramvaiele ar urma să fie livrate în decurs de doi ani.
“În 2019 a fost demarată o procedură de achiziţie a 40 de tramvaie de 18 metri. Finanţarea era făcută printr-un program de investiţii care era în bugetul local al Municipiului Bucureşti la vremea respectivă. Pe urmă ea s-a transformat în societate de stat. Problema e că procedura a fost finalizată. S-a desemnat câştigătorul. Nemaifiind finanţare, nu s-a mai semnat contractul. Nesemnându-se contractul, asta a dus la acţionarea noastră în judecată. Au câştigat. Avem două instanţe care le dau dreptate. Nu putem să negociem aici. Este o instanţă care ne obligă să încheiem contractul. De când sunt manager, am făcut adrese pe parcursul anului trecut către Primăria Municipiului Bucureşti, către Direcţia de guvernanţă corporativă, în care am înştiinţat această problemă. Şi prin AGA, şi prin CA, am cerut majorare de capital social la vremea respectivă, pentru a putea intra la negociere cu grupul care a fost desemnat câştigător, conform deciziei instanţei”, a spus el.
Consiliera generală Anamaria Reniuţ (USR) a cerut clarificări legate de informaţiile potrivit cărora tramvaiele ar urma să fie produse în Federaţia Rusă. Ea a reamintit că există un “embargou internaţional” şi că Uniunea Europeană a adoptat deja 16 pachete de sancţiuni economice împotriva Federaţiei Ruse.
Daniel Istrate a precizat că, potrivit documentelor care au stat la baza achiziţiei publice, prototipul conţine componente din mai multe ţări, iar asamblarea se va realiza în România.
“Avem o hotărâre în instanţă care ne obligă să ne punem la masă cu câştigătorul şi să încheiem un contract. (…) Dânsul a acţionat în judecată şi are o hotărâre de instanţă prin care a perceput penalităţi de 0,1%, urmând ca din aprilie să se mărească această sumă la 0,5%, ceea ce cu siguranţă ar duce la un dezastru”, a spus el.
Andrei Badiu (PNL) a declarat că în măsura în care prestatorul nu va îndeplini obligaţiile din contract, Municipalitatea va putea percepe la rândul ei penalităţi de întârziere.
“Noi am semnat un contract, pentru a primi un produs. Prestatorul trebuie să ne livreze acel produs. Acel tramvai trebuie să respecte toate prevederile legale, inclusiv sub aspectul provenienţei şi dacă este posibil un astfel de import. Dacă acest prestator nu îşi îndeplineşte obiectul contractului, va datora la rândul lui penalităţi de întârziere, care vor putea fi compensate cu penalităţile pe care le datorăm noi. Dacă va livra sau nu produsul respectiv şi dacă acela va respecta condiţiile legii, sub toate aspectele, este o chestiune ulterioară semnării contractului”, a spus Andrei Badiu.
În septembrie 2022, primarul Capitalei, Nicuşor Dan, a anunţat că a transmis Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) o sesizare cu privire la aspecte nelegale identificate de Corpul de Control al Primarului General în verificarea efectuată la Societatea de Transport Bucureşti (STB).
“Obiectul sesizării este achiziţia de tramvaie noi din gama de 18 metri printr-o procedură demarată de STB în anul 2019 şi încheiată în anul 2020 cu declararea firmei Electroputere VFU Paşcani drept câştigătoare a licitaţiei”, anunţa Nicuşor Dan, pe Facebook.
El se întreba de ce conducerea STB de la acea dată a continuat demersurile pentru finalizarea procedurii de achiziţie, deşi la momentul aprobării raportului de procedură nu avea alocate fondurile necesare în conformitate cu prevederile legale şi de ce STB a decis încă din anul 2019 să achiziţioneze tramvaie de 18 metri, în contextul în care fluxul de călători ar justifica o nevoie de tramvaie mai lungi.
“Opţiunea STB a fost pentru VFU Paşcani, care aducea componente din Rusia şi vindea apoi la preţuri majorate”, a adăugat Nicuşor Dan.
Nu există nicio informație publică încă despre deschiderea unui dosar de către DNA în acest sens.
Controversele din jurul tramvaielor
Economedia a scris anterior despre numeroasele controverse care înconjoară contractul pentru furnizarea celor 40 de tramvaie, de la faptul că firma producătoare este una rusească (în plin război Rusia-Ucraina), la prețul tramvaielor, ținând cont de lungimea lor și de prețul cu care le vinde în Rusia firma care deține licența.
În primul rând, producătorul tramvaielor de 18 metri este de fapt o companie rusă, firma PK Transport Systems, arată un document obținut de Economedia, semnat chiar de reprezentantul Electroputere Pașcani.
Mai presus de toate, este important de pus sub semnul întrebării cumpărarea unor tramvaie din Rusia, în plin război declanșat de Moscova în Ucraina.
De asemenea, Electroputere Pașcani ascunde o serie de informații despre producător, motivând că dezvăluirea lor ar prejudicia interesele legitime privind secretul comercial și dreptul de proprietate intelectuală, conform unui alt document obținut de Economedia.
În plus, prețul unui tramvai cumpărat de STB este de până la trei ori mai mare decât cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.
Mai mult, tramvaiele de 18 metri ale Electroputere Pașcani costă aproape cât cele de 36 de metri ale Astra Vagoane: 7,6 milioane lei versus 8,4 milioane lei.
Se pune de asemenea problema finanțării achiziției. În timp ce contractul pentru tramvaie cu Astra Arad este parțial finanțat din fonduri europene, achiziția de la Electroputere Pașcani și firma rusească este finanțată cu bani de la bugetul statului. Așadar, dacă STB ar încheia acest contract, România ar finanța indirect firme din Moscova în plin război al Rusiei împotriva Ucrainei.
Electroputere VFU Paşcani face parte din Grupul Grampet – Grup Feroviar Român (GFR), care este controlat de omul de afaceri Gruia Stoica. În aprilie 2020, Gruia Stoica a fost condamnat în primă instanță la 4 ani de închisoare pentru evaziune fiscală și spălare de bani, în dosarul privatizării companiei Transbordare Vagoane Marfă din Iași. De asemenea, el a fost condamnat definitiv pentru corupție într-un alt dosar. În februarie 2016, Gruia Stoica a fost condamnat definitiv la 2 ani și 6 luni de închisoare cu suspendare, cu un termen de supraveghere de 3 ani, pentru trafic de influență. Gruia Stoica a fost găsit vinovat că a dat o mită de 3 milioane de euro ca să obțină un contract pentru compania sa feroviară, GFR.
Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, citate de mainnews.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.
Fostul primar Gabriela Firea, în mandatul căreia a fost lansată licitația, a transmis, ulterior publicării articolului, că licitația nu a fost organizată de Primăria Municipiului București, ci direct de Societatea de Transport București. „Din păcate, nu vă pot răspunde la aceste întrebări care nu țin de activitatea mea în perioada cât am ocupat postul de primar general. În plus, ar trebui să cunoașteți că nici un primar nu are acces la informații din cadrul unor proceduri de licitație publică, nu face parte din comisia de licitație și nu poate interveni în vreun fel într-o procedură”, spunea ea.