Raport Erste: Apar fisuri în cheltuielile de consum din România/ Economiile au scăzut după 2021 și sunt mici în comparație cu alte țări din regiune

cumparaturi, magazin, cos de cumparaturi, supermarket sursa foto: Pixabay

În ianuarie, vânzările cu amănuntul au rămas aproape la același nivel pe parcursul lunii (+0,1% m/m), în timp ce, în termeni anuali, au pierdut din viteză, ajungând la +3,2% an/an, de la +7,8% an/an în decembrie, arată un raport Erste.

“Dinamica anuală a fost puternic influențată de un efect de bază statistic, deoarece vânzările cu amănuntul au crescut cu un uimitor +4,6% m/m în ianuarie anul trecut. Datele efective au fost mai bune decât așteptările noastre de +2,3% an/an”, arată raportul.

Vânzările de produse alimentare au crescut cu +0,2% de la o lună la alta și au scăzut cu -0,2% în interval de un an, cifra de afaceri pentru produse nealimentare a scăzut cu -0,7% de la o lună la alta, dar a reușit să crească cu +5,8% de la an la an, în timp ce vânzările de combustibil auto au crescut cu +0,5% m/m și +1,2% y/y.

Analize Economedia

economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“Încrederea consumatorilor a crescut la -17,0 în februarie, de la -20,3 în ianuarie, deoarece perspectivele financiare și economice ale gospodăriilor s-au îmbunătățit față de nivelurile scăzute înregistrate în ianuarie. Cu toate acestea, oamenii par mai înclinați să economisească, având în vedere gradul ridicat de incertitudine, deoarece intențiile majore de cumpărare s-au schimbat puțin”, arată raportul.

Acesta mai mențioează că încrederea în comerțul cu amănuntul a crescut la 8,5 în februarie față de 8,0 în luna precedentă. Așteptările mai puternice ale managerilor privind afacerile au compensat activitatea trecută mai slabă și stocurile mai mari.

“În prezent, acordarea de credite de consum crește rapid, ajutată de o relaxare a standardelor de creditare și de o scădere a ratelor dobânzilor pentru creditele noi în ultimele trimestre datorită surplusului amplu de lichidități din sistemul bancar. Gospodăriile din România încă dețin rezerve de economii definite ca raportul dintre activele financiare și PIB față de nivelurile de dinainte de pandemie, dar economiile au scăzut după 2021 și sunt mici în comparație cu alte țări din ECE. Deținerile de numerar și depozite ca pondere în PIB au scăzut aproape de nivelurile pre-pandemice după un salt în 2020, deținerile de obligațiuni au crescut ca urmare a emisiunilor cu amănuntul importante ale MinFin, acțiunile cotate au crescut, iar deținerile gospodăriilor de fonduri de investiții au scăzut. Este puțin probabil ca investițiile în creștere ale gospodăriilor în instrumente pe termen lung, cum ar fi asigurările și fondurile de pensii, să atenueze consumul în cazul unei pierderi de venit, deoarece aceste active financiare sunt mai puțin lichide”, mai arată raportul Erste.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.