Audiomack, un serviciu de streaming muzical din Africa, a devenit un concurent neașteptat pentru Spotify. Acesta a avut o creștere rapidă pe piețele din Africa de Vest. Serviciu de streaming muzical are 40 de milioane de utilizatori lunari și este lider pe piețele din Nigeria și Ghana.
Audiomark a depățit Spotify în anumite regiuni deoarece se concentrează pe promovarea artiștilor locali și adaptării la specificul piețelor emergente. Strategia de monetizare implică parteneriate cu operatori de telefonie mobilă, dar și prin susținerea directă a fanilor, relatează Fast Company.
Regăsim în topurile muzicale nume precum Kendrick Lamar, Drake, Lady Gaga, în rândul serviciilor de streaming muzical.
Aceste nume cunoscute domină primele locuri, dar nu și pe Audiomack, concurentul în ascensiune al Spotify.
Actualul album nr. 1 pe Audiomack aparține nigerianului Seyi Vibez, ale cărui piese hipnotice Afrobeats au acumulat aproximativ 1,8 miliarde de redări pe platformă. Vibez este unul dintre numeroșii artiști africani și caraibieni care au cunoscut succesul pe platformă.
De asemena, mulți dintre ei atrag în mod constant audiențe mai mari pe Audiomack decât pe Spotify sau Apple Music, în mare parte datorită prezenței puternice a platformei pe piețele locale.
„Suntem cel mai utilizat serviciu de streaming într-o mare parte din Africa”, spune Brian Zisook, care a cofondat Audiomack alături de David Ponte, Tom Klinger și Ty Wangsness.
„Suntem nr. 1 pe iOS și Android în Nigeria și Ghana”. Compania se mândrește cu peste 58 de miliarde de melodii difuzate numai în Nigeria. Jumătate din audiența Audiomack de 40 de milioane de ascultători lunari provine de pe acest continent.
Ascensiunea Audiomack în Africa de Vest a fost inițial neintenționată, dar de atunci a devenit un studiu de caz privind potențialul piețelor emergente și modul în care platformele muzicale mai mici pot prospera alături de giganți ai industriei precum Spotify și Apple Music.
Când Zisook și Dave Macli au fondat Audiomack în New York, în 2012, au vrut doar să faciliteze distribuirea mixtape-urilor DJ-urilor hip-hop locali. La acea vreme, mulți DJ se bazau pe site-uri dubioase de file-sharing, creând o experiență proastă pentru fani.
„Aceste site-uri erau pline de reclame pop-up și malware”, își amintește Zisook. „Dacă descărcai un mixtape, trebuia să îți faci griji că îți vei bloca computerul familiei.”
Astefel, audiomack a crescut constant pe piețele occidentale, dar nu s-a impus niciodată cu adevărat în fața concurenților săi mult mai mari.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În anul 2019, toate acestea s-au schimbat în momentul în care muzicienii din Africa de Vest și fanii lor au început să apeleze în masă la serviciu.
„Pur și simplu am decolat”, spune Zisook. „Creșterea a fost ca un băț de hochei”.
Pentru a se adapta, Macli și Zisook au angajat o echipă locală în Nigeria pentru a afla în ce măsură se pot adapta la nevoile pieței.
„Greșeala pe care au făcut-o atât de mulți din industrie a fost să privească Africa ca pe un monolit”, spune Zisook. „Dacă vă aflați în Tanzania sau Liberia, nimic nu vă va ofensa mai mult decât să vi se servească doar melodii nigeriene, ghaneze sau sud-africane”, a subliniat Zisook.
Tatiana Cirisano, analist senior la MIDiA Research, consideră că pariul pe Africa este înțelept, deoarece creșterea viitoare a streaming-ului va veni în mare parte din regiunile din sudul lumii, iar Africa joacă un rol important în acest sens.
Totuși, Cirisano avertizează că modelele de afaceri din Occident nu sunt ușor transferabile în piețele emergente, întrucât venitul mediu pe utilizator în Africa este mult mai mic decât în țări precum Statele Unite sau Marea Britanie.
„Pe măsură ce piețele occidentale ajung la saturație, cea mai mare parte a creșterii viitoare a streaming-ului va proveni din regiunile globale din sud, din care Africa este o parte importantă”, susține ea. „A fost inteligent din partea Audiomack să se poziționeze ca un jucător cheie aici.”
Cu toate acestea, Cirisano avertizează că modelele de afaceri care funcționează în Occident s-ar putea să nu se transpună ușor pe piețele emergente.
„Țările africane au un venit mediu pe utilizator mai mic decât țări precum Statele Unite și Regatul Unit. Chiar dacă impactul Africii asupra culturii și consumului global de muzică continuă să crească, impactul său asupra veniturilor globale din muzică nu este pe măsura acestei creșteri”, a explicat aceasta.
„Este foarte dificil să monetizezi muzica în Africa”, recunoaște Zisook. „Ai un public tânăr care are un venit disponibil limitat sau deloc și care nu are acces la carduri de credit și de debit. Ei plătesc online folosind carduri cadou. Așadar, nu există posibilitatea unor abonamente constante. Există o mulțime de schimbări. Au planuri de date plafonate și au Wi-Fi nesigur sau inexistent”.
Audiomack a răspuns la această situație prin încheierea de acorduri de pachete cu operatorii locali de telefonie mobilă.
De asemenea, compania a integrat fluxuri alternative de venituri pentru muzicieni, fanii pot deveni susținători financiari direcți ai artiștilor lor preferați pe platformă, iar în schimb primesc insigne și drepturi de laudă. Este o modalitate inteligentă prin care Audiomack se diferențiază de concurență, susține Cirisano.
„Afacerea tradițională de streaming nu monetizează fandomul sau profunzimea angajamentului – monetizează consumul pur”, a adăugat aceasta.
Cu toatea acestea, serviciile mai mici, precum Tidal, întâmpină dificultăți. Tidal care a concediat 100 de angajați anul trecut. Audiomack ar putea fu un model pentru ca aceste platforme mai mici să poată concura și să crească alături de giganți.