Vara este cea mai bună ocazie pentru a explora şi acele zone din România mai puţin mediatizate, dar pline de istorie, meşteşuguri şi legende locale. În noul episod din seria Provocări de Antreprenor, Costin Ion Corboianu, fondatorul Scorilo Travel Vacanțe, ne arată ce înseamnă să fii călător în propria ţară, cum se conduce un business turistic sustenabil, dar şi de ce ghizii locali sunt „sarea şi piperul oricărei excursii”, deşi sunt o categorie profesională adesea neglijată. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

În curând, interviul integral, în care trasăm şi o hartă a destinaţiilor mai puţin populare din România, dar care merită vizitate! 

Reporter Economedia: Ce anume vă diferenţiază pe piaţă?

Costin Ion Corboianu: Am fost în toate cele 41 de județe din România și nu doar o dată, ci de mai multe ori. Țin foarte mult la informații, la probe, iar asta e o trăsătură care ne-a diferențiat puțin pe piață. Punem preț și pe ghidul local – nimeni nu cunoaște mai bine o destinație din România decât un ghid local, fie că este din Constanța, Iași, Brașov, Timișoara, Sibiu, Cluj-Napoca sau chiar din Zalău. Ghizii locali sunt sarea și piperul unei excursii.

Analize Economedia

om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie

De foarte multe ori, oamenii călătoresc individual, văd locuri frumoase, dar nu le înțeleg. Turismul organizat are și plusuri, și minusuri, bineînțeles, dar marele avantaj pentru cei care vor să audă, să învețe, este că în cadrul unui grup organizat primesc informații atât de la ghidul național care îi însoțește, cât și de la ghidul local, care ştie mai bine ca nimeni poveștile locului.

La nivel național există mai multe asociații ale ghizilor de turism, din care fac parte și eu. O dată pe an, pe 21 februarie, de Ziua Internațională a Ghidului de Turism, ne întâlnim în diferite locuri. Anul acesta ne-am întâlnit la Piatra Neamț. Au participat peste 100 de ghizi din toată țara. Este un schimb extraordinar de informații şi se leagă foarte multe prietenii și circuite turistice noi.

Reporter Economedia: Cu ce provocări se confruntă domeniul turismului cultural în România?

Lipsa de legislaţie şi de sprijin pentru ghizii locali

Ghizii de turism sunt un segment din turism care din păcate este neglijat. Ghizii de turism în România nu au legislație, nu sunt apărați de absolut nimeni. Dacă, de exemplu, mergeți într-o altă țară, cum ar fi Bulgaria, și ghidați un grup fără autorizație, riscați să fiți arestat sau să primiți o amendă de 300–400 de euro. La noi vin ghizi din alte țări fără nicio problemă. Dacă mergeți, de exemplu, la Bran, la Peleș sau în atracțiile turistice populare sunt ghizi din toată Europa, n-au nicio problemă. Nu există poliție turistică, nu există absolut nimic. Deci e o breaslă izolată pe nedrept, din păcate, de toți cei care ar putea să ajute. Mai ales în perioada pandemiei, foarte mulți ghizi de turism s-au reorientat. 

Infrastructura neprietenoasă, mai ales cu grupurile mari de turişti

Costin Ion Corboianu: Sunt multe probleme de infrastructură, de servicii, nimeni n-ar fi absurd să spună că totul e roz, dar, cu toate acestea, sunt țări care, având sprijinul autorităților centrale și locale mai mari, au reușit să aducă plus-valoare.

La noi, infrastructura este cum este. Încet-încet începe să se dezvolte. Am observat că sunt lanțuri de benzinării care au semnat contracte cu diferite marketuri și își vând produse, ceea ce e un lucru foarte, foarte bun. Aceleași agenții, aceleași benzinării, lanțuri de benzinării, dacă ar avea un dialog în care Ministerul Turismului ar fi implicat, ar putea să fie constrânşi să ajungă la un parteneriat încât, pe lângă acele benzinării, să construiască măcar 10 cabine de toaletă.

Închipuiți-vă un autocar (și am văzut multe situații) cu turiști străini. Vrei să oprești pentru necesități, pentru nevoi la o toaletă și ajungi să stai o oră, pentru că sunt una-două toalete. Foarte rar găsești benzinării unde sunt mai mult de două toalete, două cabine pentru doamne și două pentru domni. Imaginaţi-vă cum e dacă se suprapun două autocare de câte 50 de turişti, plus ceilalți turiști care sunt cu mașini individuale. Este un lucru foarte simplu care poate fi rezolvat şi contra cost, se găsesc oportunități, pentru că ei au spațiu, au loc de parcare pentru autocare, deci aceste lucruri ar putea, cu un pic de bunăvoință, să se rezolve foarte, foarte ușor. Toată lumea știe despre această problemă, dar nimeni nu vorbește.

Locaţii de excepţie, care nu sunt mediatizate

Costin Ion Corboianu: Sunt multe zone din România care sunt foarte bine mediatizate, nu că nu ar merita. Mereu am spus: Maramureș, Bucovina, Delta Dunării, Munții Apuseni trebuie vizitate, dar sunt zone în România foarte interesante, din păcate foarte puțin promovate sau necunoscute. Uite, de exemplu, există o zonă la cumpăra județelor Bihor, Cluj și Sălaș, care se numește Țara Călatei. Este o zonă în care undeva la 80% este populație maghiară, iar 20% sunt români. Acolo este o localitate, se numește Sâncraiu, primul stat european din România. Este o zonă foarte, foarte frumoasă și foarte puțin căutată și vizitată. 

Neglijarea culturii minorităților

Costin Ion Corboianu: În România, de asemenea, neglijăm foarte mult minorităţile. Sunt peste 20 de minorități în România, iar, cu fiecare minoritate care a venit în spațiul nostru, s-a genera un mix incredibil. Avem un un patrimoniu extraordinar pe care e păcat să-l pierdem și sunt câteva persoane în țara asta care au militat, au convins oamenii. Să luăm drept exemplu iniţiativa prin care câteva doamne inimoase au reușit să facă ziua de 24 iunie, Sânzienele, să fie Sărbătoarea Iei şi a Cămășii Tradiționale Românești la nivel mondial. Este un lucru fabulos! Mai sunt minorități incredibile în Banatul de Munte. Sunt croați, sunt sârbi, sunt germani, sunt cehi, sunt slovaci. Comunități nu foarte mari, 5000-7000 de persoane la nivel național, dar, dacă ajungi în contact cu ei, descoperi că sunt nişte oameni incredibili, ai multe de învăţat de la ei. 

Reporter Economedia: Ne puteţi da exemplu de un proiect original pe care îl desfăşuraţi în acest moment?

Costin Ion Corboianu: Soţia mea e cel mai exigent om pe care l-am cunoscut eu în viața mea. Corecta calendarul și la un moment dat îmi zice “vezi că tu că ai pus excursii peste tot în an, dar este un weekend din noiembrie în care nu avem nicio excursie” și m-am gândit atunci să fac ceva: să organizez o excursie, să o numesc “Undeva în România”, să fac rost de o noapte de cazare, oamenii să vină cu geanta și să nu știe unde îi duc. Am sunat un prieten din Rucăr care avea o pensiune de 12 camere pe care am zis că sigur reuşesc să le umplu. Până a doua zi dimineaţă, am avut 35 de solicitări. Am făcut o excursie cu 120 de oameni la prima ediție. Anul trecut am fost la Roman cu 130 de oameni. Ai o mare satisfacţie atunci când oamenii vin şi au încredere deplină în tine. Bineînțeles că e ca un Revelion, așa am și gândit excursia, cu masă festivă, dar are şi componenta de cultură: fără cultură, nu există excursie. Trebuie, oriunde mergem, să vedem ceva, să aflăm ceva. 

Reporter Economedia: Este ceva ce v-aţi fi dorit să ştiţi de la început?

Costin Ion Corboianu: În momentul în care am intrat în domeniu nu știam aproape nimic, dar sunt convins că în orice domeniu la început întâmpini greutăți, sunt piedici şi, totuşi, cu perseverență, cu seriozitate și, în primul rând, dacă îţi place, poți izbândi.

Reporter Economedia: Ce înseamnă mai exact să fii călător în țara ta?

Costin Ion Corboianu: Trebuie să te motiveze să descoperi din ce în ce mai multe lucruri interesante și să îţi doreşti să le împărtășești și altora. Şi dumneavoastră și tuturor li s-a întâmplat să li se povestească un lucru, să realizezeze cât de puţin ştiu de fapt şi mai departe să fie motivaţi să descopere noutăţi şi să le împărtășești și altora. E o mare satisfacție când vii dintr-un circuit sau dintr-o excursie cu ceva nou. Eu mi-am propus ca, într-o excursie, toată lumea să vină cu ceva nou învăţat la finalul fiecărei zile. E o mare reuşită şi eu asta încerc să fac.