Focusul comercianților s-a mutat pe optimizarea fiecărei tranzacții în detrimentul volumului în prima jumătate a anului 2025, potrivit analizei semestriale a platformei de soluții SaaS pentru eCommerce MerchantPro.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Totodată, comercianții locali resimt o presiune tot mai mare din partea jucătorilor globali, în special platforme din Asia, care s-au extins agresiv în Europa Centrală și de Est în ultimele 12 luni.

Prețurile foarte mici, campaniile de promovare susținute și livrările din ce în ce mai rapide, venite adesea la pachet cu lipsa unor constrângeri fiscale similare celor impuse comerțului local (precum TVA-ul), creează un dezechilibru greu de gestionat. 

Analize Economedia

România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA

Această realitate este amplificată de noile măsuri fiscale introduse prin pachetul legislativ adoptat recent în România, care adaugă o presiune suplimentară asupra antreprenorilor locali și reduc, implicit, resursele disponibile pentru investiții în automatizare, digitalizare sau fidelizarea clienților, spun reprezentanții MerchantPro.

Magazinele online din ecosistemul MerchantPro au raportat o creștere de 2% a veniturilor față de aceeași perioadă din 2024. În paralel, numărul de comenzi a scăzut ușor cu 0,3%. În acest context, valoarea medie a comenzii a crescut cu 2,4%, stabilizându-se în jurul valorii de 55 de euro.

Dacă în primele trei luni s-a simțit un ușor avans, cu o creștere de 3,7% a vânzărilor și 0,6% în numărul de comenzi față de aceeași perioadă a anului trecut, perioada aprilie-iunie a marcat o frânare vizibilă: doar o creștere de 0,8% la nivel de vânzări și o scădere de 1% în volum. Această dinamică arată că piața intră într-o fază de maturizare forțată, în care agilitatea operațională, eficiența costurilor și retenția clienților devin priorități majore pentru businessurile online.

Cum poate crește sănătos eCommerce-ul românesc în a doua parte a anului?

Pentru comercianții locali accentul cade pe eficiență, nu expansiune. Automatizarea proceselor, integrarea mai bună între canalele de vânzare, optimizarea operațiunilor de fulfillment și customer support devin investiții obligatorii. Totuși, eficiența nu este suficientă dacă nu este însoțită de un cadru instituțional care să asigure șanse egale de competitivitate, potrivit reprezentanților MerchantPro.

Comercianții din România operează într-un context fiscal și logistic complicat și oarecum imprevizibil, în timp ce jucători din afara UE pot ocoli costuri importante pentru sustenabilitatea ecosistemului local. Din acest motiv, eCommerce-ul românesc are nevoie nu doar de inovație tehnologică, ci și de un climat reglementat corect, echitabil și predictibil. TVA-ul aplicat unitar și controalele reale asupra pieței transfrontaliere ar putea reechilibra dinamica competiției”, explică Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

Pentru a susține o piață sănătoasă, e nevoie ca IMM-urile din eCommerce să aibă acces real la finanțare pentru digitalizare și optimizare, fie prin granturi, fie prin instrumente de creditare adaptate specificului operațional. Mai mult, campaniile de educare a publicului privind beneficiile cumpărăturilor de proximitate, precum livrarea rapidă, ușurința returului și suportul post-vânzare, pot susține loialitatea și încrederea în magazinele locale, potrivit sursei citate.

Consolidarea eCommerce-ului local depinde acum nu doar de capacitatea internă a comercianților de a optimiza și automatiza, ci și de existența unui cadru echitabil și predictibil. Aplicarea unitară a reglementărilor fiscale pentru toți actorii care vând către consumatorii din România și măsuri concrete de susținere a digitalizării în rândul IMM-urilor pot contribui la menținerea competitivității și la o creștere sănătoasă în a doua jumătate a anului.

„Al doilea semestru din 2025 devine astfel o perioadă-cheie, adică dacă vor exista măsuri concrete de sprijin și echilibrare a pieței, eCommerce-ul românesc poate face pasul de la supraviețuire la consolidare. Fără măsuri concrete, anul 2025 poate marca pierderea de teren a businessurilor locale în fața unor competitori extra-UE care evită regulile”, mai adaugă Arthur Rădulescu.