Piața auto din România a înregistrat în iunie una dintre cele mai drastice scăderi din Europa, cu o prăbușire de 50% a înmatriculărilor de autoturisme noi față de aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor publicate de JATO Dynamics. România devine astfel exemplul extrem al unei tendințe mai largi în Europa, unde piața auto a intrat pe scădere în iunie, cu un recul de 4,4% la nivel continental.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În primele șase luni ale anului 2025, înmatriculările de mașini noi în Europa au totalizat 6,84 milioane de unități, în ușoară scădere (-0,3%) față de aceeași perioadă din 2024. Potrivit analiștilor JATO, scăderea este cauzată de prețurile ridicate, de incertitudinile geopolitice și economice și de efectele post-pandemice asupra cererii.
România – printre codașele tranziției către electrificare
În timp ce alte piețe din Europa accelerează tranziția către automobile electrice, România se află în continuare în coada clasamentului european în ceea ce privește cota de piață a mașinilor electrice (BEV). Țara noastră, alături de Croația, Slovacia, Polonia și Italia, are cea mai mică pondere a vehiculelor electrice în totalul înmatriculărilor auto din UE.
La polul opus, țările nordice și vest-europene au continuat să crească puternic în acest segment: Danemarca a avut cea mai mare creștere a cotei de piață BEV (+19 puncte procentuale), urmată de Norvegia, Belgia, Finlanda și Austria.
Ascensiunea mărcilor chinezești continuă
Pe fondul declinului general al pieței europene, mărcile auto chinezești au reușit să câștige teren semnificativ. În iunie, acestea au depășit vânzările Mercedes la nivel european și, în prima jumătate a anului, au atins o cotă record de 5,1% din piață, depășind Ford (3,8%) și apropiindu-se de Mercedes (5,2%).
Printre cei mai mari contribuitori la această creștere se numără BYD, Omoda, Jaecoo, Leapmotor și Xpeng, cu creșteri spectaculoase ale vânzărilor. Doar BYD a înregistrat în H1 2025 peste 70.500 de unități, o creștere anuală de 311%, iar în iunie a depășit branduri consacrate precum Suzuki, Mini sau Jeep.
Tesla și Stellantis pierd teren
În schimb, marii jucători tradiționali au pierdut cotă de piață. Stellantis a suferit cea mai mare scădere a înmatriculărilor din Europa în prima jumătate a anului (-8,6%), iar Tesla a fost detronată de grupul chinez SAIC (MG), pierzând peste 33% din vânzări față de anul trecut.
În ciuda acestui context, modelele produse de Renault Group, inclusiv Dacia Sandero, au rămas în topul preferințelor europene – Sandero fiind cel mai vândut model din Europa în H1 2025.
Vezi și: